Události na trati: Ústí nad Labem západ – Kolín
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1026. Návěst Hlavní návěstidlo sloučeno s předvěstí (černá čtvercová deska, na ní bílý kruh s černým mezikružím) upozorňuje: a) na oddílové návěstidlo AH, hradla nebo hlásky, popř. na krycí návěstidlo, které plní funkci předvěsti následujícího hlavního návěstidla; b) na skutečnost, že odjezdová návěstidla plní funkci předvěsti nebo opakovací předvěsti následujícího vjezdového návěstidla, oddílového návěstidla AH, hradla nebo hlásky, popř. krycího návěstidla. Následující návěstidlo může být umístěno i na nedostatečnou vzdálenost.
Návěst Připravte rádiové zařízení GSM-R k registraci (žlutá obdélníková deska s černým orámováním, postavená na kratší straně, na ní písmena GSM-R, nad písmeny symbol telefonního sluchátka, pod písmeny jsou v elipse písmena, vyjadřující symbol státu, do jehož systému GSM-R se registrace provádí) přikazuje zahájit přípravu na registraci rádiového zařízení GSM-R tak, aby u návěsti Začátek rádiového systému GSM-R bylo toto zařízení v systému GSM-R registrováno.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
Návěst Začátek rádiového systému GSM-R (bílá obdélníková deska s černým orámováním, postavená na kratší straně, na ní písmena GSM-R, nad písmeny symbol telefonního sluchátka, pod písmeny jsou v elipse písmena, vyjadřující symbol státu, do jehož systému GSM-R se registrace provádí) přikazuje provádět komunikaci rádiovým zařízením v národním systému GSM-R, stanoveném příslušným symbolem státu.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
Návěst Rychlost 80 km/h a volno (žluté světlo doplněné pod ním vodorovným zeleným pruhem a nad ním zelené světlo). přikazují strojvedoucímu jet v obvodu výhybek přilehlých k hlavnímu návěstidlu nejvýše rychlostí 80 km/h. Není-li obvod výhybek přilehlých k hlavnímu návěstidlu, přikazují mu jet nejvýše rychlostí 80 km/h až k následujícímu hlavnímu návěstidlu.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Informace o trati: Ústí nad Labem západ – Kolín
Republikou kolmo ze severu na jih
Železniční spojnice Ústí nad Labem a Kolína nabízí řadu zajímavostí. Vždyť protíná severní a kus středních Čech. Připomene si nejen bohatou historii, ale i jednu mimořádnou událost s tragickými následky. Nastupte, prosím, náš vlak právě vyráží!
Trať č. 072: Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
Železniční trať vznikla pod taktovkou Rakouské severozápadní dráhy již v roce 1874 coby část koridoru mezi Děčínem a Vídní. Společnost dráhu vlastnila až do začátku roku 1908, kdy byla zestátněna.
V roce 1909 se dočkala v úseku mezi Velkým Osekem – Lysou nad Labem a Mělníkem zdvoukolejnění. V době první světové války a nutností přepravovat stále více materiálu železničáři vybudovali druhou kolej až do Ústí nad Labem, resp. Děčína.
Velkých změn doznala i koncem padesátých let, kdy se dočkala dalšího zkapacitnění a elektrifikace stejnosměrnou trakční soustavou 3000 V. Současně s tím byl v mezistaničních úsecích instalován autoblok. První elektrický vlak projel na konci roku 1958. Části úseku mezi ústeckými nádražími Západ a Střekov a u Litoměřic byly dokonce přeloženy. Po tomto kroku přestal svému účelu sloužit tunel pod litoměřickým centrem (viz sekce Okolí trati) a naopak světlo světa spatřila zastávka Litoměřice město.
Bohužel, ani této trati se nevyhnuly tragické nehody. Psal se rok 1962, když se mezi stanicí Sebuzín a zastávkou Libochovany střetly tři vlaky. Jak se mimořádná událost stala? V Sebuzíně posunoval manipulační vlak naložený štěrkem. Průvodčí sice propojil vozy i lokomotivu hadicemi potrubí, ale neotevřel kohouty a vlakvedoucí neprovedl povinnou zkoušku brzd. Tehdy stanicí ještě ve stejném směru projel nákladní vlak, přičemž právě připravovaná souprava jej měla následovat. Jenomže posádka lokomotivy při posunu projela návěst Stůj a poté, co minula viadukt, všimla si před ním stojícího „náklaďáku“. Rychločinná brzda ale brzdila jen lokomotivu, nikoliv zbytek soupravy. Následoval střet a vykolejení lokomotivy včetně několika vozů.
Mrazivá bilance
Bohužel, technika se „naskládala“ tak nešťastně, že zasahovala do průjezdného průřezu vedlejší koleje a do hromady trosek ještě narazil protijedoucí osobní vlak takovou silou, že první vůz za párou se roztrhl na dva kusy. Mimořádná událost si vyžádala smrt 16 lidí, těžká zranění 22 a lehká zranění 43 cestujících.
Soud nakonec potrestal vlakvedoucího a trojici průvodčích manipulačního vlaku odnětím svobody v rozmezí od 1 do 5 let.
Dnes je železniční trať Lysá nad Labem – Ústí nad Labem západ (v jízdním řádu pro cestující označená číslem 072) vede z Lysé nad Labem přes Všetaty, Mělník, Štětí, Litoměřice a Velké Žernoseky do Ústí nad Labem součástí celostátní sítě. Správcem infrastruktury je Správa železnic. Využívaná je k osobní regionální i dálkové dopravě, současně s tím je zde v hojné míře zastoupena i doprava nákladní.
Trať č. 231: Lysá nad Labem – Kolín
Železnici mířící z Prahy na východ přes Čelákovice má na svědomí, v dobrém slova smyslu, někdejší Rakouská severozápadní dráha. První úseky začaly vznikat v roce 1870, další postupně přibývaly až do roku 1873. Již v prvním roce byl do provozu uveden úsek z Nymburka do Kolína coby součást Severozápadní dráhy. Naopak úsek z Lysé nad Labem do Prahy sloužil jako odbočný z „koridoru“ mezi Děčínem a Vídní. Není bez zajímavosti, že vlaky v Praze do roku 1875 končily nikoliv na Masarykově, či hlavním nádraží, ale v provizorní stanici vybudované na Rohanském ostrově. Těšnovské nádraží – dnes už neexistující – nebylo ještě dostaveno.
Trať byla významnou spojkou – tranzitující vlaky, jezdící mezi Kolínem a Lysou, spojovaly důležitá sídla v Rakousku a Sasku, úsek z Prahy do Velkého Oseku byl naopak vytížen dopravou ve směru Čechy – Prusko. Vůbec úsek mezi Vídní a Děčínem byl jedním z prvních, který se v dobách monarchie dočkal projektu zdvoukolejnění. Druhé koleje se tak železnice mezi Osekem a Nymburkem dočkala v roce 1907, část do Čáslavi o dva roky později.
V téže době byl majetek Severozápadní dráhy zestátněn císařskými k.k. StB, později jej vlastnily Československé státní dráhy. Do doby po vzniku samostatného československého státu se také datuje první mimořádná událost s tragickými následky – při incidentu, který se stal 6. prosince 1919 u Čelákovic, zemřeli 4 lidé a další více než stovka byla zraněná. Tehdy se v místě srazily dva vlaky.
Válečné bojůvky
Rok 1925 a nárůst dopravy přinesl zdvoukolejnění mezi pražskými Vysočany a Lysou, o tři roky později byl úsek z hlavního nádraží, v rámci elektrifikace pražského uzlu, elektrifikován stejnosměrnou napájecí soustavou 1500 V.
Krátce po zahájení druhé světové války byla vybudována smyčka z Velkého Oseka do výhybny Kanín. Stavba oblouku tak umožnila bezúvraťovou jízdu z Prahy až do Hradce. V období války ještě chvíli zůstaneme. Trať byla cílem odbojářů, kteří zatarasili trať u mostu přes Labe. Chtěli tím zamezit jízdě nacistického obrněného vlaku z Milovic. Bojůvka stála život několik občanů.
Těžké náklady
Po válce a zejména v dobách po únoru 1948 výrazně vzrostla role nákladní dopravy (hlavně kvůli dopravě uhlí ze severu Čech). Není tedy náhodou, že spojnice mezi Nymburkem a Ústím nad Labem se stala místem těžkotonážního hnutí v čele s lokomotivami řad 555.0 a 556.0. V padesátých se trať dočkala elektrifikace (Kolín – Lysá nad Labem). Nákladní dopravu tu dlouhá léta zajišťovaly stroje řad E 469.1 a E 469.2 (později i „trojky“ E 469.3). V roce 1976 byl elektrifikován i úsek z Lysé do Prahy.
Výstavba pražské silniční magistrály navíc přinesla zrušení nádraží v Praze – Těšnově. Trať do centra metropole byla zrušena v polovině 80. let a nádražní budova šla k zemi v roce 1985.
Železnice č. 231 je dvoukolejná, elektrifikovaná stejnosměrnou trakční soustavou 3 kV a na některých místech umožňuje jízdu rychlostí 120 km/h. Potkáte tu především osobní vlaky Českých drah a nákladní soupravy různých dopravců. Od roku 2017 prochází úsek z Vysočan dále do východních Čech optimalizací kvůli nízké propustnosti. Řeší se i přeložka trati do Hradce tak, aby vlaky nemusely najíždět do oblouku u Velkého Oseku.
Okolí tratě: Ústí nad Labem západ – Kolín
Masarykovo zdymadlo nebo také zdymadlo Střekov leží pod stejnojmenným ústeckým hradem. Vodní dílo bylo vybudováno mezi lety 1924 a 1936. Cílem bylo především splavnit Labe v oblasti často nesjízdných peřejí.
Ústecký hrad Střekov je jednou z nejlépe dochovaných hradních zřícenin v České republice a nechal jej před rokem 1319 vybudovat Jan Lucemburský k ochraně labské plavby. Téměř celé 14. století byl hrad v majetku rodu Vartemberků, v druhé polovině 16. století připadl Lobkowiczům. Za třicetileté války sloužil především Švédům. Od konce 17. století nebyl Střekov obydlen. Více se o něm hovořilo až v 19. století ve spojení s J. W. Goethem nebo Richardem Wagnerem, kterého prý objekt inspiroval ke složení opery Tannhäuser. V roce 1992 byl vrácen zpět Lobkowiczům.
Portou Bohemicou, nebo-li Bránou Čech, se nazývá kaňonovité údolí Labe, v kterém řeka vstupuje do Českého středohoří. Bránu tvoří vrch Varhošť a Labská vyhlídka.
Lom nedaleko Libochovan je stále aktivní jeho provoz zajišťuje a soukromá stavební společnost. Lom patří mezi nejrozsáhlejší v Českém středohoří a těží se zde čedič. Rozkládá se na jihozápadním a západním svahu Deblíku (459 m n.m.).
Žernosecké vinice leží především na jižních, jihozápadních a jihovýchodních svazích Českého středohoří. Pěstují se zde hlavně odrůdy Müller-Thurgau, Mopr, Rulandské bílé, Rulandské šedé, Ryzlink rýnský, Modrý Portugal a Svatovavřinecké.
Raně barokní kostel byl postaven mezi lety 1653 a 1657 litoměřickým stavitelem italského B. Spinetem. Na počátku 19. stol. byly zjištěny trhliny v klenbě a v polovině 19. stol. byla stavba zajištěna železnými táhly. Problémy se statikou jsou evidovány doposud, proto je objekt trvale uzavřen.
Čerpací stanice byla postavena počátkem 20. století na vodovodu, který zásoboval Litoměřice. Ve třicátých či čtyřicátých letech 20. století byl objekt rekonstruován a dostal nový, dřevěný, trámový strop. Za totality byl k domu přistaven sklad lehkých topných olejů a objekt jako takový sloužil coby dílna a sklady. Až s příchodem nového tisíciletí se vše obrátilo k lepšímu a stanice byla rekonstruována. Nyní je zde vytvořena expozice o historii vodárenství na Litoměřicku.
Papírny ve Štěstí jsou největší fabrikou svého druhu u nás, byť v celém komplexu pracuje několik menších podnikatelských subjektů. Papírny jsou napojeny na železnici, říční přístav i dálnici D8. Labe navíc slouží jako zásobárna vody.
Elektrárna sestává z komplexů tří elektráren označovaných římskými číslicemi a spaluje hnědé uhlí ze severočeských uhelných pánví. Pro chlazení je používána voda z Labe. Stavba prvního komplexu začala v roce 1956, provoz byl zahájen o čtyři roky později. Výkon činí 240 MW. „Dvojku“ dělníci dobudovali v roce 1971 a jsou v ní čtyři bloky dodávající výkon 4 x 110 MW. Poslední, třetí komplex, spatřil světlo světa o deset let později s instalovaným výkonem 0,5 GW. Jeho součástí je i 270 metrů vysoký komín (jedna z nejvyšších staveb v ČR). Kromě elektrické energie dodává elektrárna teplo do Neratovic, Mělníka, Počapel, Beřkovic a části Prahy.
Navštívíte-li zámek v Lysé nad Labem, dozvíte se, že objekt byl postaven na místě původní tvrze z počátku 11. století, resp. hradu rodu Přemyslovců. V době renesance byl někdejší hrad přestavěn na zámek a v roce 1548 povýšen na královský. Miloval jej zejména císař Rudolf II., Lysá byla jeho loveckým sídlem. Později, díky úspěchům v tažení proti Turkům, daroval objekt císař Ferdinand III. generálu, hraběti Janu Šporkovi. Ten také stojí za řadou barokních přestaveb, včetně výsadby parku. V období kolem roku 1755 prošel zámek velkou klasicistní přestavbou. Autorem podoby byl architekt Antonín Haffenecker.
Na nádraží v Kostomlatech by nebylo nic zajímavého, kdyby tu za druhé světové války nesloužil spisovatel a výpravčí Bohumil Hrabal. Právě ze vzpomínek a zážitků čerpal při tvorbě věhlasného díla Ostře sledované vlaky, který se dočkal i filmového ztvárnění. Kostomlatské nádraží však bylo ve filmu Jiřího Menzela nahrazeno tím v Loděnici.
Minerální voda Poděbradka má bohatou minulost. Zcela náhodně ji v roce 1095, při hledání vody objevili, kníže Arnošt Filip Hohenlohe z Schillingsfürstu a proutkař Karl von Bülow. Informace o účincích minerálky se rozkřikla a v podstatě díky ní se z Poděbrad stalo slavné, lázeňské město. V současné době je Poděbradka čerpána z vrtů s hloubkou až 160 metrů. Jímána je ze zvodněných pískovců z druhohor, jejichž stáří přesahuje 70 milionů let. Projekt současné stáčírny vznikl až v roce 1976 ve Velkém Zboží, výstavba byla zahájena v roce 1989. O pár let později byl areál dostavěn, doplněny byly velkokapacitní linky, vyvrtány další vrty, vyrostla i nová laboratoř.
Slavná funkcionalistická, výpravní budova poděbradského nádraží spatřila světlo světa v roce 1926. Pod projektem byl podepsán Vojtěch Krch. Jde o první funkcionalistickou stavbu na českých železnicích a je zároveň považována za jednu z nejhezčích. Od roku 2010 je na seznamu Kulturních památek ČR.
Nyní se tu na břehu Labe hraje golf, ale do roku 1989 byly v budově klubu rušičky střediska československé radioobrany, bránící krátkovlnnému vysílání. Systém rušiček, bránící svobodnému zahraničnímu vysílání, byl v celém státě budován od roku 1952 po zahájení vysílání Rádia Svobodná Evropa. Rušičky byly budovány především k „obraně“ velkých sídel, pokud jste tedy chtěli poslouchat RSE v klidu, stačilo zajet na venkov. Vysoké antény stojí v areálu golfového hřiště dodnes.
Kopec Oškobrh (285 m. n. m.) se rozkládá 8 km východně od Poděbrad. Na jižní straně prý bývala zřejmě keltská osada, na severním vrcholu byly odkryty zbytky středověkého kostelíka. Nyní se na kopci, nejvyšším bodě Nymburské kotliny, rozkládá velká obora muflonů.
Nymburská firma ŽOS se zabývá výrobou, montáží, opravami a rekonstrukcemi technických dopravních zařízen a též výrobou, opravami a svařování kolejových vozidel. Opravárenský podnik nyní vlastní soukromý tuzemský výrobce lokomotiv a nákladních vozů.
Kolínská automobilka TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) je společným podnikem japonské firmy Toyota Motor Corporation a francouzské PSA Groupe. Městské vozy - přezdívaná Kolíňata - Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 začala fabrika montovat v únoru 2005. Výstavba TPCA stála dvacet miliard korun, což byla největší zahraniční investice na zelené louce ve střední Evropě. V současné době se na výrobě vozů podílí 2 500 zaměstnanců.
Na kolínském břehu řeky Labe rostla elektrárna mezi lety 1930 a 1932. Postavena byla elektrárna postavena ve funkcionalistickém stylu. V 60. letech už byla elektrárna zastaralá a byla odstavena z provozu. Dál fungovala už jen jako teplárna. V 90. letech byla elektrárna opravena a opět začala vyrábět elektřinu. V roce 2018 elektrárna prodala 42,5 GWh energie. Instalovaný tepelný výkon činí 239,7 MWt.
Technické informace: Ústí nad Labem západ – Kolín
Vlak: R 791
Vozidlo: lokomotiva řady 163 WTB
Max. rychlost vozidla: 120 km/h
Délka tratě: 135 km
Délka záznamu: 2:16:07
Datum zveřejnění: 3. 2020