Cheb – Karlovy Vary

Číslo tratě: 140
<
>
Po najetí kurzorem nad grafický symbol se zobrazí podrobný popis.

Události na trati: Cheb – Karlovy Vary

00:16
Cheb

00:49
Odjezdové návěstidlo Rychlost 50 km/h a volno

01:26
Vlevo: trať č. 148 (Cheb - Hranice v Čechách, Aš - Selb-Plößberg (- Hof)

01:56
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

02:23
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

03:06
Horní rychlostník 115 km/h, dolní rychlostník 110 km/h

03:07
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

03:30
Vypněte proud

03:40
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 90 km/h

04:04
Horní rychlostník 105 km/h, dolní rychlostník 100 km/h

04:18
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

04:35
Vlevo: trať č. 147 (Cheb - Bad Brambach)

04:44
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 70 km/h

04:55
Tršnice

07:01
Rychlostník 70 km/h

07:11
Vlevo: trať č. 146 (Cheb - Luby u Chebu)

07:37
Horní rychlostník 115 km/h, dolní rychlostník 110 km/h

08:31
Rychlostník 120 km/h

09:33
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

10:05
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

10:26
Horní rychlostník 120 km/h, dolní rychlostník 115 km/h

10:28
Nebanice

11:27
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

11:44
Horní rychlostník 110 km/h, dolní rychlostník 105 km/h

12:05
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

12:31
Kynšperk nad Ohří

14:35
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 70 km/h

14:36
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

15:05
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

15:19
Horní rychlostník 110 km/h, dolní rychlostník 100 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

15:51
Horní rychlostník 115 km/h; Dolní rychlostník 100 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

15:55
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

16:13
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 70 km/h

16:33
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

16:54
Rychlostník 70 km/h

17:22
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

17:50
Dasnice

19:12
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 95 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

20:01
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 95 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

20:06
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

20:35
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

20:50
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

21:20
Hlavno

22:00
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

22:11
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

22:19
Citice

22:55
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

23:00
Horní rychlostník 105 km/h, dolní rychlostník 100 km/h

23:27
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

24:05
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

24:39
Sokolov

27:22
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

27:30
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

28:02
Horní rychlostník 110 km/h, dolní rychlostník 105 km/h

28:08
Vypněte proud

28:16
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

28:28
Horní rychlostník 115 km/h, dolní rychlostník 110 km/h

28:55
Rychlostník 120 km/h

30:41
Horní rychlostník 110 km/h, dolní rychlostník 105 km/h

30:55
Horní rychlostník 120 km/h, dolní rychlostník 115 km/h

31:41
Horní rychlostník 110 km/h, dolní rychlostník 105 km/h

31:55
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

31:58
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

32:01
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

32:06
Vjezdové návěstidlo: Očekávejte rychlost 80 km/h

32:07
Horní rychlostník 120 km/h; Dolní rychlostník 105 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

32:15
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h

32:27
Nové Sedlo u Lokte

32:52
Rychlostník 100 km/h

32:54
Odjezdové návěstidlo Rychlost 80 km/h a volno

Návěst Rychlost 80 km/h a volno (žluté světlo doplněné pod ním vodorovným zeleným pruhem a nad ním zelené světlo). přikazují strojvedoucímu jet v obvodu výhybek přilehlých k hlavnímu návěstidlu nejvýše rychlostí 80 km/h. Není-li obvod výhybek přilehlých k hlavnímu návěstidlu, přikazují mu jet nejvýše rychlostí 80 km/h až k následujícímu hlavnímu návěstidlu.

33:22
Horní rychlostník 75 km/h, dolní rychlostník 70 km/h

33:42
Horní rychlostník 70 km/h / dolní rychlostník 65 km/h

34:30
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

34:43
Chodov

36:54
Zkrácená vzdálenost

36:54
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

36:55
Rychlostník 100 km/h

37:21
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

37:41
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 95 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

38:33
VZ Př Začátek úseku s přenosem kódu vlakového zabezpečovače podle návěsti samostatné předvěsti

38:34
Horní rychlostník 110 km/h, dolní rychlostník 100 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

39:32
Horní rychlostník 105 km/h, dolní rychlostník 100 km/h

39:54
Rychlostník 100 km/h

39:58
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

40:17
Karlovy Vary-Dvory

40:31
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

40:48
VZ Př Začátek úseku s přenosem kódu vlakového zabezpečovače podle návěsti samostatné předvěsti

40:49
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

41:01
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

41:42
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

42:40
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

42:45
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

42:49
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

42:54
Vjezdové návěstidlo Výstraha

43:16
Rychlostník 70 km/h

43:49
Karlovy Vary

44:19
Odjezdové návěstidlo Stůj

Informace o trati: Cheb – Karlovy Vary

Okolí tratě: Cheb – Karlovy Vary

Nové nádraží Karlovy Vary

Celková rekonstrukce horního karlovarského nádraží probíhala mezi lety 2017 až 2019. Již od roku 2017 sloužila cestujícím nová výpravní budova, v roce 2019 k ní přibyly nástupiště, nový podchod a výtahy. Zrenovována byla původní ocelolitinovou konstrukce z produkce strojíren a železáren Samuela Bondyho v Praze, která byla na nástupiště osazena roku 1891. Z jednoho z nejkritizovanějších nádraží v republice se tak stalo jedno z nejmodernějších a architektonicky nejzajímavějších.

Novosedelský tunel

Unikátní dvojkolejný tunel se nachází v úseku mezi stanicemi Nové Sedlo u Lokte – Sokolov. Jeho stavba byla součástí přeložení trati z Chodova do Královského Poříčí. Uveden do provozu byl 29. května 1980. Překlenuje ho dálnice D6. Tunel byl postaven proudovou metodou v otevřeném zářezu, kdy vybudovaný tubus, tvořený panelovými prefabrikáty, byl postupně zasypán. Jeho délka je 210,5 metrů. Unikátnost tohoto projektu spočívá v efektivním využití jeho nosné plochy pro tři nezávislé silniční komunikace, které by si jinak vyžádaly stavbu tří mostních objektů v náročném terénu.

Lom Jiří

Hnědouhelný lom patří spolu s lomem Družba do soustavy sokolovského uhelného revíru. Jeho produkce činí 8 milionů tun ročně, čímž je nejvýnosnějším v revíru. Povrchová těžba zde započala v roce 1981. Těžební sloj má jméno Antonín, přičemž její mocnost se pohybuje v rozmezí 30-40 metrů. Její uhlí mělo nejmenší obsah síry ze všech hnědouhelných dolů na našem území. Lom dnes již neúměrně přetěžuje okolní, kvalita uhlí poklesla a s plánovaným útlumem těžby se dá očekávat, že skončí před plánovaným rokem 2038. Oblast je však značně poddolovaná původní hlubinou těžbou, což komplikuje postup rekultivací, která počítá se zatopením oblasti a vznik jezera Jiří-Družba, které by svým objemem bylo po Orlíku druhým největší v ČR.

Jezero Medard

V současnosti co do rozlohy největší umělá vodní plocha na našem území, která vznikla zatopením důlního díla Medard – Libík, na němž byla ukončena těžba v březnu roku 2000. Jezero bylo napouštěno od roku 2008, přičemž plánované výšky hladiny bylo dosaženo v roce 2016. Jeho maximální hloubka je 50 metrů. Jezero je napouštěno umělým korytem řeky Ohře. Dlouhodobě na jeho březích vzniká nová infrastruktura a rekreační oblasti, které slouží zejména městům Sokolov a Habartov.

Elektrárna Tisová

Hnědouhelná elektrárna a později teplárna Tisová byla uvedena do provozu mezi lety 1958-1962. Tvoří ji dvě části o celkovém výkonu 296 MW. V době svého zprovoznění byla první velkoelektrárnou v tehdejším ČSSR. V polovině 90. Let prošla významnou ekologickou úpravou, odsířením a výměnou kotlů. Investice do snížení emisní náročnosti probíhají neustále s cílem snížit výstupní koncentrace oxidů dusíku, čím se prodlužuje životnost celého provozu. Teplovodem z elektrárny jsou zásobena přilehlá města Sokolov, Habartov, Vřesová a další.

Horní tok Ohře

Trať č. 140 téměř v celém západním úseku kopíruje tok řeky Ohře. Hojně využívaná turistická a především vodácká tepna regionu u obce Dásnice protéká malebným údolím, nad nímž se v obci Chlum Sv. Máří rozkládá barokní areál poutního chrámu Nanebevzetí Panny Marie a sv. Maří Magdalény a proboštství řádu Křížovníků s červenou hvězdou. Meandrující řeka patří v tomto úseku k těm nejromantičtějším z celého toku.

Vodní plocha – lom Boží požehnání

V dole Božího požehnání u Kynšperku n. Ohří skončila těžba již v roce 1946. Od jejího ukončení až donedávna byla voda z dolu přečerpávána do řeky Ohře, aby hladina spodní vody nestoupla natolik, aby již citelně neohrožovala přilehlé domy a železniční trať Cheb – Sokolov, která prochází po úzké hrázi mezi dvěma vodními plochami. Dnes je hladina regulována umělým přepadem, avšak její působení značně negativně ovlivňuje kvalitu života a staveb v jejím okolí. Vodní plocha pak slouží především hobby potápěčům.

Libocké Mokřady

Mokřady nedaleko stanice Kynšperk n. Ohří začaly vznikat postupným propadem poddolovaného území. Vznikla zde dvě jezera o rozloze přibližně dvou hektarů s mokřadní lokalitou, na které je možné pozorovat množství rozličného ptactva a vážek. Pro tyto účely zde vnikla i ornitologická pozorovatelna. Unikátní biodiverzita této lokality láká přírodovědce i laickou veřejnost, pro kterou jsou zde umístěny informační tabulka s popisem pozorovatelné fauny a flóry.

Technické informace: Cheb – Karlovy Vary

Vlak: R 92615 Krušnohor

Vozidlo: lokomotiva řady 362

Max. rychlost vozidla: 140 km/h

Délka tratě: 52 km

Délka záznamu: 44:25

Datum zveřejnění: 10. 2021

Rozhovor se strojvedoucím: Peter Krakl, Oblastní centrum provozu Západ, Služebna lokomotivních čet Karlovy Vary

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kdy jste se stal železničářem?

Vyučil jsem se pro ČSD jako elektromechanik, takže ihned po vyučení.


Jak se dále vyvíjela vaše profesní kariéra?

V Lokomotivním depu Karlovy Vary jsem začínal jako elektromechanik, což tehdy byla jedna z cest, jak se stát strojvedoucím. Krátce poté jsem se stal kandidátem na strojvedoucího a dále strojvedoucím na strojích řady 820 a 742. Mojí domovskou služebnou jsou i po letech Karlovy Vary.

 

Které vozidlo jste vedl jako první?

Byla to řada 820.

 

Jaké vlaky jste dopravoval?

Vedl jsem vlaky jak osobní, tak nákladní dopravy, což byla dříve běžná praxe.

 

Které vozidlo a trať máte nejraději?

Určitě řady 844 a 362 – jsou to pohodlná vozidla. Pokud jde o oblíbenou trať, nejraději mám úsek tratě č. 142 z Nejdku do Potůčků, která vede mým rodným krajem v Krušných Horách.

 

Zvolil byste opětovně svou pracovní kariéru na železnici?

Ano, určitě bych neváhal.