Události na trati: Brno hl. nádraží – Choceň
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
Samostatná předvěst je nepřenosné návěstidlo, které jen předvěstí návěst následujícího hlavního návěstidla.
Informace o trati: Brno hl. nádraží – Choceň
Krajem tunelů, údolí a skal i Pernerova skonu
Společně se vydáme na trať spojující moravskou metropoli s Chocní. Kromě průjezdu řadou tunelů a skalnatých průsmyků se dozvíte řadu zajímavostí. Víte třeba, kde si praotec našich tratí Jan Perner přivodil smrtelný úraz?
Úsek: Brno – Česká Třebová (trať č. 260)
Historie trati, v jízdním řádu označené číslem 260, sahá před polovinu 19. století. Tehdy začali dělníci italského stavaře a v dobrém slova smyslu zkušeného tuneláře Felice Tallachiniho budovat úsek z Obřan směrem na severozápad, k České Třebové. Ovšem práce jim ztěžoval terén, neboť vytyčená trasa vedla divokým údolím řeky Svitavy. Skalnaté masívy tedy bylo nutné podtunelovat, první úseky byly proto otevřeny až šest let po zahájení stavebních prací. Jednokolejná trať s desítkou tunelů byla otevřena s příchodem roku 1849, druhé koleje se trati dostalo až dvacet let později. Zajímavostí je, že v roce 1861 se na trati začal využívat Morseův telegraf.
Dnes je celý úsek součástí prvního tranzitního koridoru, nicméně už v dobách první republiky plnila tato trať nezastupitelnou roli v mezinárodní dopravě. Vedeny po ní byly rychlíky z Prahy přes Břeclav a Bratislavu dále na jih a jihovýchod. Ve druhé polovině třicátých let se mezi blanskými tunely dokonce objevovala legedární Slovenská strela (M 290.0).
Úsek se dočkal elektrifikace až během výstavby koridoru na přelomu tisíciletí. Do té doby tady kralovali především Brejlovci (řady 753 a 754), vozbu nákladních vlaků zajišťovaly sovětské Sergeje (T 679.1). S nástupem nové éry se tady pravidelně objevovalo Pendolino na lince do Vídně a později do Bratislavy, dnes je nejvyšší kategorií tady provozovaných spojů railjet do Vídně a Grazu. O přehlídku tunelů nejsou ušetření ani cestující expresů do Budapešti a Bratislavy.
Celá trať je dlouhá 91 kilometrů, trakční soustava je z části stejnosměrná, další úsek je elektrifikován střídavou. Místo jejich styku najdete na širé trati, kousek za Svitavami ve směru na Brno. Maximální rychlost na této trati je 140 km/h.
Úsek: Česká Třebová – Choceň (trať č. 010)
Za dob habsburské monarchie vznikla i trať z Prahy do Olomouce, své dějiny začala psát v roce 1842, kdy proběhl první výkop. Dělníci byli hotovi za tři roky. Celý úsek měří 250 kilometrů a v jízdním řádu jej najdete pod číslem 010. Dnes patří mezi nejvytíženější železniční tepny v ČR. Je součástí I. a III. tranzitního koridoru, napájecí soustava je stejnosměrná 3 kV. Vlaky tu jezdí rychlostí až 160 km/h.
S historií tratě je spojen osud českého inženýra Jana Pernera. Průkopník železniční dopravy, student Pražského technického učiliště (inženýr byla profese, nikoliv titul) Perner, byť ani ne dvacetiletý, začal po studiích získávat ostruhy v zahraničí a své poznatky začal později aplikovat v tuzemsku.
Dohled nad výstavbou měl Stát Český a Perner se stal vrchním inženýrem, respektive stavebním dozorem. Při své práci byl velmi zodpovědný, navíc pracoval se stavbařem za slovo vzatým Adalbertem Lannou, zvaným též Lannou Vojtěchem.
Provoz na trati Olomouc – Praha byl zahájen 1. září 1845. To ale Pernerovi zbývalo už jen pár dní života. 9. září se třicetiletý inženýr vypravil na inspekční cestu moravské cesty. U choceňského tunelu (dnes zahloubená část trati) se postavil na schůdek vagónu, aby si prohlédl portál. Když se vyklonil, přišla rána do hlavy a paže o sloupek. Těžce zraněný Perner dojel až do Pardubic, lékařskou pomoc odmítl, avšak po několika krocích se zhroutil. Následoval odvoz domů k rodičům, kde druhý den zemřel.
Okolí tratě: Brno hl. nádraží – Choceň
Údolí Útěchovského potoka nedaleko Bílovic nad Svitavou skrývá zajímavou skalní rokli, zvanou Myší díra. Protože bylo místo relativně úzké, na počátku 20. století tu byla vybudována cesta pro svoz dřeva do údolí a úžina musela být rozšířena. Na stěně je navíc pamětní deska lesníka Karla Gangloffa, po němž je celá cesta pojmenována.
Zámek Adamov mají na svědomí Lichtenštejnové, kteří jej nechali postavit na začátku 19. století, coby menší loveckou residenci. Stavbu měl na starosti mistr zednický Czeschka z Brna. Pod projektem byl podepsán Josef Hardmuth. V majetku věhlasného šlechtického rodu byl adamovský zámek necelých sto let, v roce 1905 ho prodali i s nedalekými železárnami společnosti Bromovský, Schulz a Sohr. Nyní je zámek přestavěn, obklopují ho strojírny a není veřejnosti zpřístupněn.
Technické informace: Brno hl. nádraží – Choceň
Vlak: Rx 872
Vozidlo: el. jednotka řady 660 InterPanter
Max. rychlost jednotky: 160 km/h
Délka tratě: 116 km
Délka záznamu: 1:43:48
Datum zveřejnění: 4. 2017
Rozhovor se strojvedoucím: Pavel Kozák
V jakém roce a do jaké služebny jste nastoupil k ČD/ČSD?
Železničářem profesí jsem se stal v roce 1990, kdy jsem nastoupil do Lokomotivního depa Břeclav.
Jak se vyvíjela vaše profesní kariéra?
Po základní vojenské službě jsem v roce 1992 přestoupil do dnešního DKV Praha, kde jsem v roce 1993 vykonal zákonité zkoušky a od roku 1994 pracuji nepřetržitě jako strojvedoucí. Od roku 1996 se mým domovským depem stalo dnešní DKV Brno, kde působím dodnes. V Praze jsem začínal na řadě 703, poté jsem sedlal Bangladéšky řady 742, Zamračené řady 749 a Čmeláky řady 771. Na jihu Moravy jsem si dodělal kvalifikaci na střídavou trakci a jezdil na řadách 230, 242, 560, 263, 362. Poslední novinkou je InterPanter řady 660.
Vzpomenete si ještě na první vozidlo, které jste řídil?
Začínal jsem na Puklíku řady 703.
Které vlaky jste dopravoval?
Jezdil jsem snad všechno, co se dalo. Zálohy, pracovní vlaky, manipulační vlaky, nákladní, osobní vlaky, rychlíky…
Které vozidlo a trať máte nejraději a proč?
Z pohodlnosti mám nejraději řadu 362 a hlavní tratě.
Co byste označil za nejzajímavější zážitek ve své kariéře?
Zážitků je mnoho, ale nejvíce si bohužel pamatuji orkány nebo ledovkovou kalamitu.
Máte nějaké profesní či životní motto?
Dojet bezpečně.
Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?
Jako zaměstnání.
Zvolil byste opětovně tuto profesi?
Ano, mrzelo by mě, kdybych si to nezkusil.
Jaký je Váš osobní sen spojený se železnicí?
Sny jsem si splnil a železnici bych přál bezproblémový provoz.
Je někdo, komu chcete s ohledem na vaši profesi poděkovat?
Ano, svému tátovi, který mě k železnici přivedl.
Jak bude podle vašeho názoru vypadat železniční doprava u nás za 50 let?
Podle mě bude asi na vzestupu, protože její výhodou je rychlost, kapacita a bezpečnost.