České Budějovice – Plzeň hlavní nádraží

Číslo tratě: 190
<
>
Po najetí kurzorem nad grafický symbol se zobrazí podrobný popis.

Události na trati: České Budějovice – Plzeň hlavní nádraží

00:15
České Budějovice, hlavní nádraží

00:52
Cestové návěstidlo: Rychlost 50 km/h a volno

01:37
Rychlostník 120 km/h

02:44
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h

03:15
České Budějovice - severní zastávka

03:21
Rychlostník 100 km/h

03:48
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

04:05
Vpravo: trať č. 220 (Ceské Budějovice - Praha)

04:18
Vypněte proud

04:24
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

05:56
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

07:24
Přepněte vlakový zabezpečovač na kmitočet 75 Hz

07:43
Hluboká nad Vltavou

10:40
Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3. 199. Předvěstník NS je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy s naklápěcími skříněmi.

11:07
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

11:31
Rychlostník 100 km/h

11:46
Zliv

14:11
Zbudov

15:43
Vpravo: trať č. 193 (Dívčice - Netolice)

15:51
Dívčice

16:55
Rychlostník 95 km/h

17:45
Rychlostník 100 km/h

18:07
Záblatíčko

20:43
Vjezdové návěstidlo Výstraha

20:51
Vpravo: trať č. 192 (Číčenice - Týn nad Vltavou)

21:12
Vlevo: trať č. 197 (Číčenice - Volary - Nové Údolí)

21:16
Číčenice

24:00
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

24:25
Vypněte proud

24:29
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

24:40
Milenovice

26:17
Protivín - zastávka

27:00
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 70 km/h

27:01
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

27:05
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

27:10
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

27:15
Vjezdové návěstidlo Výstraha

27:35
Rychlostník 70 km/h

27:51
Protivín

29:54
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

30:04
Vpravo: trať č. 190 (Protivín - Zdice)

30:15
Rychlostník 100 km/h

32:09
Skály

33:45
Heřmaň obec

34:38
Vpravo: trať č. 201 (Tábor - Ražice)

35:02
Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3. 199. Předvěstník NS je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy s naklápěcími skříněmi.

35:17
Ražice

36:59
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

37:06
Rychlostník 100 km/h

39:09
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 50 km/h

39:38
Sudoměř u Písku

39:53
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

40:02
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

42:08
Čejetice

43:53
Výstražný kolík Pískejte

43:59
Modlešovice

45:31
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

45:49
Přepněte vlakový zabezpečovač na kmitočet 75 Hz

46:04
Vypněte proud

46:08
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

46:40
Vpravo: trať č. 203 (Strakonice - Březnice)

46:55
Strakonice

49:18
Vlevo: trať č. 198 (Strakonice - Volary)

49:41
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

50:09
Výstražný kolík Pískejte

50:16
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

50:33
Rychlostník 100 km/h

52:41
Pracejovice

53:48
Rychlostník 95 km/h

54:12
Katovice

54:25
Rychlostník 100 km/h

55:03
Výstražný kolík Pískejte

55:08
Rychlostník 95 km/h

55:37
Rychlostník 100 km/h

56:04
Dolní Poříčí

57:43
Střelské Hoštice

59:17
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

59:31
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

59:35
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

59:40
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

59:44
Vjezdové návěstidlo: Očekávejte rychlost 100 km/h

60:32
Horažďovice předměstí

62:30
Odjezdové návěstidlo: Rychlost 100 km/h a volno

62:40
Vlevo: trať č. 185 (Horažďovice předměstí - Domažlice)

63:32
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

65:00
Velký Bor

65:36
Rychlostník 100 km/h

67:32
Jetenovice

69:41
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

69:45
Předvěst vjezdového návěstidla: Očekávejte rychlost 40 km/h

70:33
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 50 km/h

71:05
Vjezdové návěstidlo Stůj

76:30
Odjezdové návěstidlo Přivolávací návěst

78:09
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

78:28
Pačejov

78:41
Vypněte proud

78:48
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

78:58
Připravte se ke stažení sběrače

3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.

80:00
Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení

80:11
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

82:33
Kovčín

83:43
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

85:20
Nekvasovy

87:20
Mileč

89:44
Vjezdové návěstidlo Výstraha

90:00
Vpravo: trať č. 191 (Nepomuk - Blatná)

90:22
Nepomuk

92:11
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

93:47
Rychlostník 100 km/h

94:51
Srby

95:38
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

96:46
Rychlostník 100 km/h

97:00
Ždírec u Plzně

97:20
Rychlostník 95 km/h

97:38
Rychlostník 100 km/h

99:28
Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3. 199. Předvěstník NS je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy s naklápěcími skříněmi.

100:00
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

100:12
Blovice

101:47
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

102:15
Zdemyslice

102:41
Rychlostník 100 km/h

103:14
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 50 km/h

103:50
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

103:52
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

104:15
Vzdálenostní upozorňovadlo IV Vlak se blíží k samostatné předvěsti

104:22
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

104:28
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

104:33
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

104:38
Předvěst vjezdového návěstidla Očekávejte rychlost 40 km/h

105:02
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

105:08
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

105:15
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

105:24
Vjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

105:52
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

106:11
Nezvěstice

107:16
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

107:44
Rychlostník 100 km/h

107:45
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

108:25
Vypněte proud

108:35
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

109:35
Šťáhlavy

110:15
Výstražný kolík Pískejte

111:31
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

111:56
Starý Plzenec

112:14
Rychlostník 100 km/h

115:26
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

115:36
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

115:57
Plzeň-Koterov

116:45
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

116:49
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

117:04
Vypněte proud

117:10
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

117:12
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

117:17
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

117:24
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

117:30
Vjezdové návěstidlo Výstraha

118:29
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 40 km/h

118:55
Cestové návěstidlo Rychlost 50 km/h a výstraha

119:29
Vpravo: trať č. 170 (Cheb - Plzeň - Praha)

119:49
Plzeň hlavní nádraží

Informace o trati: České Budějovice – Plzeň hlavní nádraží

Okolí tratě: České Budějovice – Plzeň hlavní nádraží

Rybník Bezdrev

Rybník Bezdrev sice není, co se týče rozlohy, největší v ČR (je druhý po Rožmberku), ale v produkci ryb se první příčkou pyšnit může. Bezdrev byl vybudován v letech 1490–1492 na příkaz Viléma z Pernštejna a je rejdištěm kaprů, štik, amurů, línů či sumců. Může se pochlubit hrází dlouhou 400 m a vysokou 7,8 m, vodní plocha má rozlohu 520 ha. Leckde rybník dosahuje hloubky 7 m. Obvod činí 18,5 km.

Jaderná elektrárna Temelín

O výstavbě jaderné elektrárny bylo rozhodnuto již v roce 1980, přičemž projektantem 1. a 2. bloku se stal Energoprojekt Praha. V roce 1982 byl uzavřen kontrakt na dodávku sovětského technického projektu – zahrnoval reaktorovnu, budovu aktivních a pomocných provozů a budovy dieselgenerátorových stanic. Plány na samotnou elektrárnu byly vyhotoveny o tři roky později, stavební povolení bylo vydáno v listopadu 1986. Vlastní stavba byla zahájena o rok později. Již před rokem 1990 byl původní sovětský projekt vylepšován našimi odborníky. Generálním dodavatelem byla Škoda Praha. Kvůli novým politickým a ekonomickým podmínkám po roce 1989 byla dostavba neustále oddalována. Palivo bylo nakonec do prvního reaktoru zavezeno až v roce 2000. První elektřinu vyrobil Temelín těsně před Vánoci téhož roku. Elektrárna pracuje na výkonu 2x 1082 MWe a energii vyrábí ve dvou výrobních blocích s tlakovodními reaktory VVER 1000 typu V 320. Odběr technologické vody je zajištěn z vodního díla Hněvkovice na Vltavě. Na jaře 2003 se elektrárna s instalovaným elektrickým výkonem 2000 MW stala největším energetickým zdrojem naší země.

Pivovar Protivín

Rok založení protivínského pivovaru je pro nedostatek písemných zpráv zahalen tajemstvím. První zmínky se o něm zmiňují až v první polovině 16. století. Tehdy věnoval Jan z Pernštejna Ondřeji Ungnadovi ze Suneku a jeho manželce Bohunce „statek protivínský se vším příslušenstvím, i s krčmami od panství hlubockého k pivovaru protivínskému obrácenými“. Roku 1711 přešel pivovar do vlastnictví knížecího rodu Schwarzenbergů. Nejslavnější období přišlo na přelomu 19. a 20. století – např. roku 1902 zde byl výstav 147 745 hektolitrů piva. V roce 1948 však došlo ke znárodnění. Mezi roky 1950–1952 byl pivovar začleněn do národního podniku Jihočeské pivovary se sídlem v Českých Budějovicích. V červnu 2000 prodaly Jihočeské pivovary závod Protivín městu. V roce 2008 se vlastníkem staly Pivovary Lobkowicz.

Památník Jana Žižky, Sudoměř

Obří socha husitského vůdce, hejtmana Jana Žižky, připomíná jeho vítězství v bitvě i Sudoměře (1420). Tehdy se husité ubránili přesile královského vojska a strakonických křížovníků za využití vypuštěného rybníka Škaredý a unikátní vozové hradby. Jednalo se o první větší bitvu husitských válek, která stála na počátku vojenské slávy Jana Žižky. Autorem monumentu je sochař Emanuel Kodet. Nápad vznikl v roce 1920, tedy 500 let po bitvě. Světlo světa však památník spatřil až o pět let později. Dílo vybudované z kamenných kvádrů je vysoké 16 metrů.

Hrad Strakonice

Hrad v jihočeských Strakonicích byl vybudován v letech 1220–1235, přičemž v roce 1243 jej Bavor I. daroval Řádu maltézských rytířů. V roce 1402 získali kompletně vystavěný hrad johanité a v roce 1421 jej prohlásili za sídlo velkopřevorů. O bezmála tři sta let později, poté co roku 1500 vybudoval komtur řádu Jan III. z Rožmberka věž Jelenku a severní kamennou hradbu a přestavěl obytný palác, vyrostla v areálu i barokní zámecká přístavba. Postupně ve Strakonicích působili Jindřich z Hradce, Václav z Michalovic, Jošt z Rožmberka, Jan ze Švamberka, Jan z Rožmberka, Jan z Vartemberka a řada dalších. Řád maltézských rytířů zde působil až do 50. let 20. století, tj. do doby, kdy byl komunisty uvězněn poslední převor. V roce 2008 byla se souhlasem biskupa Msgre. Jiřího Paďoura uzavřena darovací smlouva ve prospěch Suverénního řádu maltézských rytířů – Českého velkopřevorství. To se tak opět stalo vlastníkem. Nyní areál vlastní město, kraj a Římskokatolická farnost.

Hrad Rabí

Počátky hradu jsou podle dostupných zdrojů zahaleny tajemstvím. Rabí nejspíše založili v první polovině 14. století coby tvrz páni z Rýzmberka a objekt měl v oblasti plnit různé obranné úkoly. Majitelé na přelomu 14. a 15. století celý objekt posílili, a jak se později při husitských válkách ukázalo, šlo o velmi prozíravý tah. Rýzmberkové se totiž přiklonili k Zikmundu Lucemburskému. Hrad při dvou obléháních husity nevydržel a byl značně poškozen. Žižka tu dokonce přišel o pravé oko. Majitelé však byli za svou oddanost vyplaceni a poničenou stavbu opravili. Po smrti Půty Švihovského z Rýzmberka na počátku 16. století byl majetek rozdělen mezi jeho syny. Ti však byli kvůli dluhům nuceni dědictví rozprodat. Později se o Rabí starali další majitelé, stav objektu se postupně horšil i kvůli úpadku společnosti po třicetileté válce, přičemž definitivní tečku za obytnými účely udělal majitel Jan Filip kardinál z Lamberka, když si vybral za své sídlo zámek v Žihobcích. V první polovině 18. století hrad vyhořel a požár jej připravil o střechu i dřevěné části. Později se stal i zdrojem stavebního materiálu místních obyvatel. Situace se obrátila k lepšímu až ve 20. století, kdy členové Spolku pro zachování památek v horním Pootaví přikročili k záchranným pracím i rekonstrukci. Od 50. let je hrad ve správě státu.

Zámek Zelená Hora, Nepomuk

Zámek Zelená Hora se tyčí na vrcholu nad Nepomukem a pyšní se velmi bohatou historií. Zámek vyrostl na místě původního hradu Hynka Krušiny ze Švamberka. Postupně zde sídlily rody Šternberků, Lev z Rožmitálu, rody Martiniců, Colloredo-Mansfeldů a Aueršperků. Posledními právoplatnými majiteli zámku byli manželé Plavcovi, kteří 1. října 1931 zámek koupili od pánů z Aueršperka za 8,5 milionu korun. Plavcovi před 2. světovou válkou prodali objekt plzeňskému průmyslníkovi Karlu Blažkovi. Ten však státu neuhradil převodní poplatky, a proto prodej nebyl majetkově převeden v majetkových knihách, a tak začalo období jeho pomalé devastace. Na zámku sídlila německá posádka, krátce Američané, následovaly Pomocné technické prapory ČSLA (viz Černí baroni). Zámek je znám i jako místo nálezu Rukopisu zelenohorského.

Zámek Kozel

Zámek Kozel za svůj název vděčí, alespoň podle pověsti, starému slovanskému zvyku. V těchto místech prý naši pohanští prapředkové obětovali v době rovnodennosti, k usmíření s bohy, kozla. Výstavba samotného loveckého zámku je datována do let 1784–1789. Stavbu objednal Jan Vojtěch Černín, nejvyšší lovčí Království českého, a autorem projektu byl celkem neznámý pražský stavitel Václav Haberditz. Ve druhé polovině 18. století, v dobách společenských změn, byl přebudován do klasicistního slohu a sloužil coby venkovské sídlo šlechty. Když Černín v roce 1816 zemřel, zámek odkázal svému prasynovci, hraběti Kristianu Vincencovi Valdštejn-Vartenberkovi. Nyní je Kozel v majetku státu, resp. Národního památkového ústavu, a je běžně přístupný veřejnosti.

Rotunda sv. Petra a Pavla, Starý Plzenec

Románská rotunda vznikla patrně ve druhé polovině 10. století. V roce 1421, poté co byl chotěšovský klášter dobyt husity, začalo pozvolné chátrání celé stavby a na přelomu 15. a 16. století se stavba zřítila. Zachována zůstala jen apsida. Již v roce 1561, poté co okolní panství koupili od Šternberků Kokořovci z Kokořova, byla rotunda obnovena a přesvěcena na kostel sv. Petra a Pavla. Roku 1785 byla však určena k likvidaci, nicméně k demolici nakonec nedošlo, neboť se stala skladem střelného prachu využívaného v nedalekém kamenolomu. Rotundu nakonec v roce 1920 zakoupil Starý Plzenec. V roce 1975 se dočkala generální opravy. Ačkoli se původní podoba rotundy zachovala jen zčásti, můžeme stále hovořit o nejstarší dochované architektonické památce tohoto typu na našem území.

Hrad Radyně

Královský hrad Radyně, postaven v letech 1356–1361 za vlády českého krále a císaře Římské říše Karla IV., tyčící se nad městem Starý Plzenec, nesl původní název Karlskrone. Jméno se však neujalo, a tak je od skonu Karla IV. nazýván Radyní, tj. podle kopce, na jehož vrcholu se rozkládá. O stavbu se nejspíše postaral člen slavného stavitelského rodu Michal Parléř. Dosazení purkrabí (správci hradu) sledovali a zajišťovali bezpečnost obchodní cesty z Norimberka přes Řezno do Prahy a vykonávali soudní pravomoc nad přímými poddanými panovníka. Posledním správcem byl nejspíše hejtman Racek, za jehož vlády, asi v polovině 16. století, hrad vyhořel. V roce 1920 koupil Radyni i okolní lesy od rodu Valdštejnů Starý Plzenec. Nyní je objekt zrekonstruovaný a přístupný veřejnosti.

Technické informace: České Budějovice – Plzeň hlavní nádraží

Vlak: R 654 Rožmberk

Vozidlo: Lokomotiva řady 242

Max. rychlost vozidla: 120 km/h

Délka tratě: 136 km

Délka záznamu: 2:00:40

Datum zveřejnění: 12. 2019

Rozhovor se strojvedoucím: Václav Šlajs, Oblastní centrum provozu Západ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V jakém roce jste se stal železničářem?

Vyučil jsem se pro tehdejší ČSD jako elektromechanik, protože v té době byl strojvedoucích nadbytek (dnes neuvěřitelné) a jiná cesta k této profesi nevedla. V roce 1989 jsem na nastoupil do tehdejšího Lokomotivního depa Plzeň, na dílnu pro údržbu lokomotiv. Po vojně jsem začal jezdit jako pomocník strojvedoucího a od roku 1994 jsem strojvedoucím.

Jak se vyvíjela vaše profesní kariéra?

Začínal jsem v Plzni na posunu, pak zálohy, manipulační vlaky, nákladní a nakonec osobní a rychlíky. Vyhovovalo mi, že jsme zajišťovali jak nákladní, tak osobní dopravu, práce byla pestřejší. Nakonec došlo k rozdělení nákladní a osobní dopravy, čímž jsme přišli o nákladní dopravu a část kolegů. Celá léta jsem vozil osobní vlaky a rychlíky s vozidly řad 810, 842, 854, 754, 843 a dalšími.

Jaké bylo první vozidlo, které jste vedl?

Moje první směna byla na motorovém voze řady 810.

Které vozidlo či trať máte nejraději a proč?

Rád jsem jezdil do Žatce a s rychlíky přes Chomutov do Mostu a na elektrikách mám rád trať z Prahy přes Plzeň do Chebu. Krásná jei trať Plzeň –České Budějovice, zejména část mezi jihočeskými rybníky. Každá mašina má své, rád jsem jezdil na Brejlovcích, Apolech, a v podstatě všech motorových lokomotivách a motorových vozech, které se pohybují v západních Čechách. Z elektrických mám rád Plecháče (řada 242) a zejména Esa pro jejich výkon a příjemnou obsluhu.

Co byste označil za nejzajímavější zážitek ve své kariéře?

Nevím, jestli je nejzajímavější, ale určitě mi udělal velkou radost. Před časem jsem večer přivezl rychlík z Prahy, a když jsem šel v Plzni umýt okna, ozvalo se z davu vystupujících: „Díky za svezení, fíro, a dobrou noc.“ Poděkoval mi úplně cizí mladý muž a mně to udělalo velkou radost. Nejsme zvyklí děkovat za obyčejné věci, obzvlášť když si za ně zaplatíme. Pokud dotyčný čte tyto řádky, musím se revanšovat: „Já děkuji Vám, mladý muži, a zase přijďte, rád Vás svezu.“

Máte nějaké profesní nebo životní motto?

Žij tak, aby ses za to nemusel stydět.

Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání, případně proč?

Svoji práci beru jako zaměstnání, které je zároveň koníčkem. Bez toho, aby to měl člověk rád, se to asi nedá dělat.

Zvolil byste opětovně svou pracovní kariéru na železnici?

Ano.

Jaký je Váš osobní sen spojený se železnicí?

Jednou bych chtěl jezdit v pěkném turnusu na Esech a byl bych rád, kdyby se tomuto povolání vrátila vážnost, kterou si zaslouží.

Je někdo, komu chcete profesně poděkovat?

Snad kolegům a kamarádům se kterými se na svých směnách potkávám a cestujícím, kteří na železnici nezanevřeli a stále s námi jezdí.

Jak bude podle vás vypadat železnice v ČR za 50 let?

Rád bych věřil, že tu bude vysokorychlostní železnice a hlavně cestující, kteří jí budou využívat.