Události na trati: Františkovy Lázně – Plzeň
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Rychlostník NS je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost pro soupravy s naklápěcími skříněmi. 1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Informace o trati: Františkovy Lázně – Plzeň
Do lázní i na pivo
Naše kamery se tentokrát vydaly do západních Čech. S Pendolinem projely částí lázeňského trojúhelníku, přetnuly téměř celý Plzeňský kraj a skončily v krajské metropoli.
Úsek Cheb – Plzeň (trať č. 148)
Putování začínáme ve Františkových Lázních na trati 148 spojující Hranice v Čechách s Chebem. O vznik trati se v polovině 19. století zasloužily Bavorské státní dráhy, stala se totiž součástí spojení německého Oberkotzau s Chebem. Až do konce 70. let 19. století, kdy se začalo jezdit i na dráze mezi Oberkotzau a Marktredwitzem, byla stoosmačtyřicítka hlavní železniční tepnou mezi Hofem a Regensburgem. V roce 1920 si trať převzaly Německé říšské dráhy a teprve po válce, v roce 1945, připadla ČSD.
Úsek Cheb – Plzeň (trať č. 170)
Úsek spojující Cheb se západočeskou metropolí byl zprovozněn v roce 1872 s tím, že se stane součástí trati mezi Vídní a Chebem přes České Budějovice a Plzeň. Jednokolejná trať ale přestávala stačit kapacitou, zejména objemům nákladní dopravy po 2. světové válce. Ve druhé polovině šedesátých let byly zdvoukolejněny úseky mezi Plzní Jižním předměstím a Kozolupy a Lipovou a Chebem. Zároveň bylo instalováno první dálkové řízení dopravy u nás s technologií dodanou ze SSSR. Dispečeři sídlili v Plzni. V listopadu 1967 byl spuštěn provoz elektrické trakce mezi Plzní a Svojšínem, o více než půl roku později byly dráty „střídaviny“ s napětím 25kV/50Hz nataženy až do Chebu.
Dalšího významného zásahu se trať dočkala v období po roce 2006, kdy těžká technika začala pracovat na postupné optimalizaci v rámci výstavby tranzitních koridorů. Teprve nedávno byl popisovaný úsek kompletně zprovozněn. Od zavedení jízdního řádu 2011/2012 začalo na západ Čech zajíždět i Pendolino.
Okolí tratě: Františkovy Lázně – Plzeň
fr lazně vleckaFrantiškovy Lázně proslavily především balneo provozy. Čerstvá rašelina byla do lázní svážena po úzkokolejce z nedalekých slatinných lesů. Dráha o rozchodu 600 mm je dlouhá zhruba 1 kilometr a je tvořena hlavní tratí a dvěma samostatnými větvemi. Budoucnost fungování není, podle pohledu na trať, zrovna růžová.
Chebská pamětihodnost je po Špalíčku druhým turistickým lákadlem. Farní kostel sv. Mikuláše a Markéty byl původně vystavěn jako trojlodní románská bazilika, nicméně několikrát byl přestavěn. Termín začátku stavby není znám, hovoří se o 20. letech 13. století. Na jaře 1945 bylo město bombardováno, přičemž své utrpěly i věže kostela. Po válce získaly jen nízké helmice, až v roce 2008 je nehradily 26 metrů vysoké jehlany.
Se stavbou jesenické přehrady ležící na řece Odravě začali dělníci v roce 1957 a hotoví byli za čtyři roky. Je dlouhá dvanáct kilometrů a za oběť jí padly vesnice Podhrad, Dřenice, Jesenice, Všeboř, Okrouhlá a Mechová. Přes Jesenici byl postaven železniční most, ze kterého jsou vidět oblouky zatopeného mostu, jenž kdysi spojoval dvě části Všeboře. Cílem stavby byla ochrana před povodněmi, ale i kompenzační nadlepšování průtoků v Ohři.
Chovný rybník Regent nedaleko Chodové Plané se proslavil především windsurfingem. Třeba v roce 1951 zde byl založen jachetní oddíl Slovan. Plavce a surfaře v zimě nahrazují bruslaři, kteří si po zamrzlé vodní hladině dokáží hrably vytvářet stezky či kondiční okruhy. Vodní plocha se pyšní rozlohou čtyřiašedesáti hektarů, průměrná hloubka činí tři metry.
Nový židovský hřbitov v Chodové Plané byl založený v roce 1890 a rozkládá se jen několik stovek metrů od zdejšího zámku a starého židovského hřbitova. Celý areál čítá asi 120 náhrobků. Bylo jich daleko více, leč nacisté místo za druhé světové války zpustošili. Teprve po revoluci byl hřbitov zčásti obnoven díky americké nadaci Synagogue Memorial.
První písemná zmínka o kostele svaté Anny nedaleko Plané pochází z roku 1515. O bezmála sto let později, za vlády hraběte Jindřicha Šlika, se dočkal stavební úpravy. Do rekonstrukce se později pustili i Sinzendorfové a počátkem 20. století tu Nosticové vybudovali svou hrobku. Prakticky naproti leží nemocnice následné péče.
Brodský kostel svatého Jakuba je zdejším významným orientačním bodem. Kostelík leží na místě bývalého hradu, který zde stál mezi 14. a 15. stoletím a prakticky tak zastával funkci hradní kaple. Podle pověsti v něm dokonce přespal mistr Jan Hus.
Podél optimalizované trati můžeme najít pozůstatky parního provozu. Pod náspem u řeky Mže, jen pár desítek metrů od pavlovické zastávky se, se na malém pozemku rozprostírá železniční vodárna. Její parní stroj poháněl čerpadlo, které vodu přivádělo do stanice, respektive parních lokomotiv. Dnes je objekt užíván k rekreačním účelům.
Ač se park jmenuje Pavlovická stráň, rozkládá se u Josefovy Hutě, směrem k Vysokému Sedlišti. Přírodní rezervace byla vyhlášena v roce 1988 a chrání zejména bohatý lesní porost a květenu. Místa v horní polovině rezervace pokrývají doubravy s chráněnou bělozářkou liliovitou, s tolitou lékařskou, kokoříkem lékařským, kostřavou sivou, zběhovcem lesním, pryšcem chvojkou nebo rozchodníkem skalním.
Zámek pochází z první poloviny 18. století a byl postaven hrabětem J. V. Příchovským. Poté ho odprodal chebskému rytíři Bigatto. Později připadl královskému komořímu Junckerovi, jenž si přivlastnil přídomek Bigatto. Jeho potomci sídlo spravovali až do roku 1935. Do konce války pak objekt vlastnil Klement Podevile. K zámku patří rozsáhlé zahrady, v současnosti jsou obcí postupně renovovány.
Stříbro je poprvé připomínáno jako hornická osada už koncem 12. století, město jako takové vzniklo až v roce 1240 za vlády Václava I. Historické jádro je vyhlášenou městskou památkovou zónou. Prostoru náměstí vévodí renesanční radnice se sgrafitovou výzdobou fasády. Za zmínku stojí i renesanční domovní portály a nově opravené náměstí.
Přehrada Hracholusky se rozkládá na přelomu okresů Tachov a Plzeň sever a její plocha dosahuje velikosti 490 hektarů. Přehrada vznikla vybudováním sypané hráze v roce 1964 a zaplavením údolí řeky Mže. Dodnes zvou k návštěvě kempy rozličné kvality. Přes přehradu vedou dva mosty, jeden železniční na trati mezi Pňovany a Bezdružicemi a silniční na trase Pňovany – Čerňovice.
Historie Škodovky se začala psát s rokem 1859, v době, kdy hrabě Valdštejn ve městě založil pobočku slévárny a strojírny. O deset let později fabriku odkoupil inženýr Emil Škoda, po němž se se pojmenovala na Škodovy závody. Před koncem devatenáctého století se začala firma orientovat na zbrojní průmysl. Po vzniku Československa Škoda začala s výrobou lokomotiv, letadel nebo lodí a automobilů. Při druhoválečných spojeneckých náletech byly závody z velké části zničeny. Za komunistů se už státní podnik zaměřoval na těžké strojírenství. Dodnes jsou plzeňští strojaři proslavení svými gigantickými turbínami. Ty se ve zdejší firmě (nenese původní jméno) stále vyrábí.
Plzeňská Techmania byla založena v roce 2005 Západočeskou univerzitou a společností Škoda Holding. Oficiální webová stránka tvrdí, že cílem Techmania Science Center je „podnítit nebo posílit zájem veřejnosti o vědu a techniku a inspirovat děti a mládež ke spojení jejich profesní kariéry s výzkumem a technickými obory. Techmania nabízí tematické expozice věnované vědě a technice anebo 3D Planetárium. Techmania se zatím stále rozrůstá.
Technické informace: Františkovy Lázně – Plzeň
Vlak: SC 515
Vozidlo: řada 680
Max. rychlost: 160 km/h
Délka tratě: 112,5 km
Délka záznamu: 1:27:07
Počet stanic/zastávek: 6
Datum zveřejnění: 5. 2016