Události na trati: Bechyně – Tábor
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1161. Návěst Konec nástupiště (bílá obdélníková deska s černým okrajem, postavená na delší straně) upozorňuje na místo, před kterým musí zastavit první vozidlo pro přepravu cestujících vlaku, který má v určeném místě pobyt pro výstup a nástup cestujících.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1161. Návěst Konec nástupiště (bílá obdélníková deska s černým okrajem, postavená na delší straně) upozorňuje na místo, před kterým musí zastavit první vozidlo pro přepravu cestujících vlaku, který má v určeném místě pobyt pro výstup a nástup cestujících.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1161. Návěst Konec nástupiště (bílá obdélníková deska s černým okrajem, postavená na delší straně) upozorňuje na místo, před kterým musí zastavit první vozidlo pro přepravu cestujících vlaku, který má v určeném místě pobyt pro výstup a nástup cestujících.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1161. Návěst Konec nástupiště (bílá obdélníková deska s černým okrajem, postavená na delší straně) upozorňuje na místo, před kterým musí zastavit první vozidlo pro přepravu cestujících vlaku, který má v určeném místě pobyt pro výstup a nástup cestujících.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1161. Návěst Konec nástupiště (bílá obdélníková deska s černým okrajem, postavená na delší straně) upozorňuje na místo, před kterým musí zastavit první vozidlo pro přepravu cestujících vlaku, který má v určeném místě pobyt pro výstup a nástup cestujících.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1161. Návěst Konec nástupiště (bílá obdélníková deska s černým okrajem, postavená na delší straně) upozorňuje na místo, před kterým musí zastavit první vozidlo pro přepravu cestujících vlaku, který má v určeném místě pobyt pro výstup a nástup cestujících.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1161. Návěst Konec nástupiště (bílá obdélníková deska s černým okrajem, postavená na delší straně) upozorňuje na místo, před kterým musí zastavit první vozidlo pro přepravu cestujících vlaku, který má v určeném místě pobyt pro výstup a nástup cestujících.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Informace o trati: Bechyně – Tábor
Po stopách Františka Křižíka
Ač byla jeho nejznámějším počinem oblouková lampa, zapsal se vynálezce František Křižík i do historie železniční. A velmi výrazně. Kromě výstavby pražské pouliční elektrické dráhy se v počátku dvacátého století zasloužil o vznik první elektrifikované trati v Rakousku-Uhersku spojující Tábor s Bechyní.
Za vznik první elektrifikované trati na území někdejšího Rakouska-Uherska mohou Jihočeši vděčit vynálezci Františku Křižíkovi a zástupcům Družstva bechyňské dráhy. Technický velikán Křižík vytušil budoucí rozmach elektrické energie i v dopravě a s myšlenkou na svou první městskou elektrickou dráhu v Praze z roku 1891 se o několik let později vypravil i na jih Čech. Než se tak stalo, úřední šiml si řádně zařehtal.
Už v roce 1889 totiž rakousko-uherské ministerstvo železnic zamítlo výstavbu železnice mezi Vodňany a Kutnou Horou přes Týnec nad Vltavou, Bechyni, Tábor a Vlašim. Češi si na to konto založili družstvo, které prosazovalo minimálně úsek z Vodňan do Tábora. Ani to ale nevyšlo. S částečným úspěchem se setkalo Družstvo bechyňské dráhy až se starostou Hynkem Danielem. Jeho lidé protlačili alespoň trať mezi Bechyní a Táborem, v roce 1896 převzal nad stavbou záruky sněm království českého.
Elektrická trakce byla v té době ještě v plenkách a jediným českým odborníkem na elektrifikaci železničních cest byl Křižík. Družstvo s ním zahájilo jednání v roce 1898, o dva roky už byl na stole projekt a v září 1901 se tvůrce dočkal stavebního povolení. Zhruba o půl roku později byla udělena koncese pro stavbu a provoz dráhy. První zkušební jízdu si trať odbyla 1. června 1903, provoz byl zahájen o dvacet dnů později. Původně však trať končila na levém břehu Lužnice, až v roce 1928 byla po nově otevřeném mostu (viz Okolí trati) prodloužena blíže k centru.
Jistou viditelnou změnou v celém projektu se stala v roce 1953 vlečka Dolina od Sudoměřic k místnímu vojenskému letišti. Kvůli houstnoucímu provozu nákladní dopravy byl osobní provoz s počátkem grafikonu 1953/1954 na čas zastaven.
Naše první elektrifikovaná železnice nese označení 202. Je dlouhá 24 kilometrů a v troleji proudí stejnosměrné napětí 1 500 V. Trať má normální rozchod 1 435 mm a jsou na ní Českými drahami pořádány nostalgické jízdy historickým elektrickým vozem Elinka (řada M 400.0) s výzbrojí z Křižíkovy dílny anebo historickou soupravou v čele s lokomotivou Bobinkou (řada E 422.0).
Okolí tratě: Bechyně – Tábor
Příhradový železniční most v Táboře slouží od roku 1902. Stavba vznikla pod taktovkou mostárny pražských bratrů Prášilů. Stal se součástí první tuzemské elektrifikované tratě.
Elektrárna pod příhradovým mostem byla postavena podle návrhu českého génia Františka Křižíka. Elektrárna dodávala proud do trolejové sítě na trati. Dnes je objekt, který byl postaven v roce 1902, zapsán na seznam technických památek. A abychom nezapomněli, se stavbou započal Křižík v dubnu, hotov byl za neuvěřitelné dva měsíce!
Rozhledna na Babí hoře byla otevřena v roce 2015 a leží v nadmořské výšce 444 m n. m. Objekt je 9 metrů vysoký a nabízí především nevšední pohled na zhruba 2 kilometry vzdálený Tábor. Na Babinu vede dvacítka schodů, vyhlídka je umístěná 6 metrů nad zemí a místo je volně přístupné.
Kovová rozhledna Hýlačka nahradila v roce 2015 vyhořelý dřevěný objekt, který ve Větrovech sloužil stejnému účelu desítky let a měl tvar husitské hlásky. Projekt vychází z pera architekta Davida Grygara a je vysoký 25 metrů. Vstupné činí 20 Kč, vchází se přes turniket.
Z Náprstkovy vyhlídky u Bechyně je nejkrásnější pohled na Bechyňský most, Křižíkovu vilovou čtvrť nebo údolí řeky Lužnice. Vyhlídka nese jméno prvního předsedy Klubu českých turistů Vojtěcha Náprstka.
Bechyňský most je unikátem. Proč? Je totiž současně silniční a železniční. Zkrátka auta tu jezdí spolu s vlakovou soupravou. Kvůli bezpečnosti je však po dobu průjezdu vlaku zastavena silniční doprava směrem z Týna nad Vltavou, opačný směr je běžně otevřen. Byť byla trať budována mezi lety 1902 – 1903, ležela stanice Bechyně na levém břehu Lužnice. Nepohodlná docházka z centra k zastávce vedla v roce 1924 k jednání o případné stavbě mostu. Ten byl nakonec dokončen o čtyři roky později. Současně s ním byla prodloužena trať na druhý břeh, blíže k centru města. V roce 2014 se most stal národní kulturní památkou.
Technické informace: Bechyně – Tábor
Vlak: Os 28409
Vozidlo: řada 100
Max. rychlost: 50 km/h
Délka tratě: 24 km
Délka záznamu: 00:48:50
Počet stanic/zastávek: 12
Datum zveřejnění: 11. 2016