Události na trati: Brno hlavní nádraží – Golčův Jeníkov
Z dopravní koleje postaveno (svítící zelená číslice) u skupinového odjezdového (cestového) návěstidla upozorňuje, ze které dopravní koleje je postavena vlaková cesta.
1037. Návěst Skupinové návěstidlo (bílá čtvercová deska s černým orámováním, na desce je černý šikmý pruh směřující z levého dolního rohu do pravého horního rohu) upozorňuje na skupinové návěstidlo. Pokyny návěstidla, na kterém je umístěno návěstní upozorňovadlo s návěstí Skupinové návěstidlo, nesmí být považovány za pokyny návěstidla platného jen pro jednu kolej.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Informace o trati: Brno hlavní nádraží – Golčův Jeníkov
Klidným tempem z Moravy na Vysočinu
Chcete-li si cestu vlakem z Brna kamkoliv na Vysočinu skutečně vychutnat, sedněte na rychlík směr Praha přes Havlíčkův Brod a nechte se vézt překrásnou českou krajinou, bez velkých měst, a hlavně bez stresu. Ano, můžete jet kterýmkoliv expresem a budete v Praze rychleji. Ale proč?
Trať č. 230
Už půldruhého století existuje trať mezi Kolínem a Havlíčkovým Brodem. Postavila ji tu Rakouská severozápadní dráha a zprovoznila ji mezi lety 1869 a 1870, tehdy jako jednokolejnou a samozřejmě neelektrifikovanou.
V podobě, kterou získala při výstavbě, vydržela až do druhé světové války. Tehdy, po záboru Sudet, byla zdvojkolejněna. V roce 1965 se dočkala elektrizace. Nejprve bylo elektrické vedení instalováno z Kolína do Kutné Hory, později až do Havlíčkova Brodu. V Kutné Hoře ještě vznikl styk trakčních soustav stejnosměrné 3 000 V a střídavé 25 kV/50 Hz. Zhruba do poloviny 70. let, než byly vyvinuty vícesystémové lokomotivy, se muselo v Hoře přepřahat.
Má význam
Ještě nedávno trať brázdily i mezinárodní expresy Českých drah kategorie EuroCity. Poté, co se expresní dálková a mezinárodní doprava přesunula spíše na koridor, zůstaly na „dvěstětřicítce“ jen rychlíky relace Brno – Praha a osobní vlaky. Význam ale tahle klikatá trasa rozhodně neztratila. Je-li provoz na koridoru omezen anebo zcela zastaven, dopravní proud přechází právě sem. Jen je nutné počítat se zpožděním. Ale to je tak asi vše.
Jistě, každá železniční cesta zastarává. V leckterých úsecích nebylo možné jet ani stovkou. I proto si už trať nějaký pátek dopřává omlazovací kúru. Rychlost by se měla v budoucnu zvýšit až na 130 km/h (pro naklápěcí soupravy až 140 km/h). Stanice by se měly dočkat peronizace, nových podchodů či moderních orientačních audiovizuálních prvků.
Železniční trať Kolín – Havlíčkův Brod měří více než pětasedmdesát kilometrů. Správcem infrastruktury je SŽDC a provoz osobních vlaků tu zajišťuje národní dopravce České dráhy.
Trať č. 250
Víte, že moravská metropole s Havlíčkovým Brodem (tehdy Německým Brodem) byla kdysi spojena trojicí navazujících tratí? V roce 1898 spatřila světlo světa železnice z Brodu do Žďáru, kde provoz zajišťovaly Rakouské státní dráhy, byť železnici nevlastnily. Ještě před tím ale vznikla i regionální trať mezi Brnem a Tišnovem. Až v roce 1905 vzniklo propojení. Stále však šlo o železnici lokálního významu. Jízda trvala přes pět hodin a vlaky, které spojovaly Brno s Prahou, by musely v Havlíčkově Brodě udělat úvrať. Kdo tedy potřeboval jet přímo, zvolil trasu přes Českou Třebovou.
Myšlenky na přímé spojení Prahy a Brna přes Vysočinu vznikly až za první republiky. V počáteční fázi se tedy využil stávající úsek z Kolína do Havlíčkova Brodu a posléze měla vzniknout nová, přímá trať do brněnských Maloměřic. Výstavbě pomohla i Mnichovská dohoda, neboť se již na německém území ocitla železnice na Českotřebovsku a Češi nechtěli ztratit přímé spojení přes tehdy okleštěné protektorátní území. Druhá světová válka však dala výstavbě stopku. Dělníci se do díla pustili až v roce 1948. O pět let později už vlaky jezdily po jedné koleji. Druhá kolej byla dokončena v roce 1958. Elektrifikace se nový úsek dočkal v roce 1966.
Že tu jezdí rychlíky a vlaky kategorie EC jsou nyní doménou prvního koridoru, není třeba dále řešit. A jen tak pro zajímavost, číslem 250 je označena trať až do slovenských Kút. Z Brna do Břeclavi je taktéž dvojkolejná a je součástí prvního tranzitního koridoru.
Okolí tratě: Brno hlavní nádraží – Golčův Jeníkov
Katedrála svatých Petra a Pavla je s dvojící 84metrových věží hlavní dominantou Brna. Základy chrámu stojí na místě, kde od 11. století stála románská kaple a později kostelík s kryptou a apsidou. Počátek dnešní katedrály lze vysledovat od 70. let 12. století, kdy na vrchu Petrov roste bazilika v románském stylu, která se roku 1296 stala sídlem kolegiátní kapituly – sboru diecézních kněží. Největší rozmach přichází v průběhu baroka. V roce 1777 zřídil papež Pius VI. v Brně biskupství a kostel sv. Petra a Pavla byl povýšen na katedrálu.
Již z dálky patrný kamenolom odkusuje devonské vápence z vrchu Čebínka, ležícího jen pár kilometrů od Tišnova nad stejnojmennou obcí. Jeho vrchol ve výšce 432 metrů zdobí od roku 2002 rozhledna, která slouží zároveň jako stožár pro antény telefonních operátorů. Konstrukce se 161 schody, odpočívadly a vyhlídkovou plošinou ve výšce 30 metrů je přístupná jen v letním období o víkendech a je možné z ní spatřit i komíny jaderné elektrárny Dukovany nebo Pálavu.
Počátky ženského konventu Porta Coeli (Brána nebes) sahají do roku 1233, kdy byl založen českou královnou Konstancií Uherskou, druhou manželkou Přemysla Otakara I. Dnešní podoba se prakticky neliší od původní kamenné stavby, která nahradila dřevěné budovy, ač byl klášter v průběhu věků opakovaně zpustošen i zrušen. Klášterní život sester cisterciáckého řádu se sem vrátil v roce 1991. Dominantou je kostel Nanebevzetí Panny Marie s bohatě zdobeným portálem. Sídlí zde i muzeum s expozicí Podhorácka.
Soustava několika viaduktů, klenoucích se nad malebným údolím říčky Libochovky a Loučky, patří k nejpůsobivějším úsekům tratě mezi Tišnovem a Řikonínem. Nejznámější z nich, 282 metrů dlouhý Most Míru, se nachází u obce Dolní Loučky. Původně předválečný projekt by z důvodu nedostatku materiálu finalizován až v letech 1950-1953 a svým 120m rozpětím hlavního oblouku je i největším železobetonovým obloukem mezi železničním mostem u nás. Na stavbu bylo použito rekordních 170 km trubkového lešení! Na nedalekém viaduktu Kutiny u Řikonína došlo v roce 1970 k tragické nehodě expresu Pannonia.
Na základech gotického hradu byl ve druhé polovině 16. Stol vystavěn renesanční zámeček s arkádami, který doplnila nově vzniklá soustava rybníků, která i dnes dodává obci Osová mimořádně romantický ráz. Současná barokní podoba je výsledkem přestaveb po ničivém požáru z roku 1710. Od 19. století je součástí komplexu i anglický park a oranžérie. Zámeček a přilehlé budovy prochází v současnosti rekonstrukcí a přístupný je pouze park.
Projektantem kostela v obci Obytčov byl proslulý italský architekt Blažej Santini-Aichel. Kostel v barokním slohu má půdorysnou podobu želvy, symbol stálosti ve víře. Jeho mohutná věž z roku 1798 je dobře viditelná z okolí i železniční trati. Jednoduchý interiér pak zdobí socha Panny Marie tzv. Studničné a kazatelna původně z kostela na Zelené hoře, jejíž reliéf vytvořil sochař Řehoř Theny.
V bývalém hamru v údolí řeky Sázavy se nachází expozice středověkého železářství. Usedlost z 15.století mám dodnes funkční buchar a vodní kola. Otevírací doba je od května do října. Nedaleko hamru se na protějším břehu říčky nachází socha hlavy mamuta. Informace o otevírací době naleznete na stránkách Technického muzea Brno.
Posázavská cyklotrasa č. 19 je 9,2 kilometru dlouhá stezka, vedoucí v tělese zrušené tratě č.903, láká romantickými výhledy do údolí horního toku Sázavy. Její okolí tvoří lesy, louky i skalní úbočí i souběžný hlavní železniční tah, který stezku překlenuje železničním mostem Sázava u Velké Losenice. Cyklostezka je vhodná pro cykloturisty, in-line bruslaře, vozíčkáře, pěší turisty a v zimě slouží běžkařům. Stezka začíná v Přibyslavi u vlakového nádraží a končí na okraji obce Sázava na křižovatce se silnicí 352.
V úsek tratě mezi Světlou nad Sázavou – Žďárem nad Sázavou se řeka stává věrným souputníkem železničních cestovatelů. Romantiku polí a lesu vystřídá místy hluboké údolí podél horního toku řeky, která na počátku připomíná spíše vetší potok, aby pak trať u Světlé nadobro opustila, jako již dospělá řeka.
Jára Cimrman věděl, že těžiště Evropy se nachází někde u Brodu. Původně vycházel střed spíše k Brodu Uherskému, což bylo vzhledem k jeho vztahu Rakousko-Uhersku nepřípustné. Po odstřižení části Uralu se však bod posunul blíže Brodu Německému - Havlíčkovu. Velikán si zde chtěl zřídit chalupu s vysílačem, který by jeho myšlenkami pokryl celý kontinent. Na památku je od roku 2002 v zahradě s romantickou kavárnou instalována obří socha trychtýře, symbolizujícího onen střed.
Základem dnešního zámku byla tvrz, která byla v druhé polovině 16.stol přestavěna na renesanční lovecký zámeček. Následovala barokní úprava s novorenezančními prvky od vídeňského architekta Svatoše, na žádost rodu Černínů. Dnes objekt slouží mj. jako muzeum evropského sklářství, historických hodin, obrazů a soch. Dětem je věnován okruh s posázavskými pověstmi nebo místnost s únikovou hrou ve stylu starořeckých bájí.
Dnešní budova děkanství, naproti kostelu sv. Františka Serafinského, měla původně sloužit jako špitál. Po smrti majitele zdejších statků - generála císařské armády za třicetileté války, Martina Maxmil. Goltze, zde v roce 1657 vznikla jezuitská rezidence. Budova vyniká renesančními štíty a interiérem s řadou uměleckých děl. V lodi přilehlého kostela se nachází i část velrybí čelistní kosti, kterou si generál přivezl ze svých tažení v Severních mořích. Unikátem je i dominantní věže se zvonicí, která zde oproti zvyklostem nepřiléhá k žádné církevní stavbě.
Dříve stěžejní trať přes Vysočinu díky svému profilu bohužel neumožňuje ani zdaleka dosáhnout maximálních rychlostí, oproti koridorové trati přes Pardubice a Českou Třebovou. Na vině je především řada „pomalých“ oblouků, kterými se trať vlní podél řeky Sázavy, ale i těžko pochopitelné obchvaty okolo luk a políček, jako například mezi zastávkami Golčův Jeníkov a Golčův Jeníkov-město, kde trať zcela nepochopitelně obkrouží starý sad s polem, aby se pak vrátila do původního smysluplného směru…
Technické informace: Brno hlavní nádraží – Golčův Jeníkov
Vlak: R 988
Vozidlo: Lokomotiva řady 362
Max. rychlost lokomotivy: 140 km/h
Délka tratě: 161 km
Délka záznamu: 2:38:18
Datum zveřejnění: 9. 2018