Události na trati: Praha hlavní nádraží – Rudná u Prahy
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
Informace o trati: Praha hlavní nádraží – Rudná u Prahy
Po nejznámější „horské“ dráze u nás
Semmering, první horská železnice mezi rakouskou Vídní a Grazem, dala neoficiální jméno i podobně vyhlížejícímu úseku Buštěhradské dráhy mezi pražským Smíchovem a Hostivicí. Díky dvěma vysokým viaduktům nad Prokopským údolím vlaky překonávají výškový rozdíl 180 metrů. Seznamte se spolu s námi s historií tratě, v jízdních řádech označenou číslovkou 122, a kochejte se jedinečnými výhledy na Prahu anebo letouny na Ruzyni. Výlet zakončíme v Rudné u Prahy.
Výstavba Buštěhradské dráhy stála na řadě hospodářských podnětů: těžba uhlí na Kladensku a dřeva v nedalekých Křivoklátských lesích, možnost napojit se na průmyslové Podkrušnohoří a nutnost vyvážet nezbytné suroviny dále do zemí monarchie po hlavních železničních tepnách. Ne že by trať v regionu uhelných dolů a hlubokých hvozdů neexistovala, nicméně byla jen koněspřežná. A ta, jak známo, nemohla postupující parní trakci konkurovat. Minimálně co do kapacity.
Soukromá Buštěhradka nejdříve spojila Kladno s Kralupy a postupně se rozrůstala do dalších směrů, napojila se i na hlavní trať z Prahy do Podmokel. Roku 1863 získala společnost koncesi, mimo jiné, i na prodloužení trati do Buben. Nás však především zajímá odbočka spojující Hostivici se Smíchovem.
180 metrů, 20 kilometrů
Výstavba započala v polovině roku 1868. Inženýři však před sebou měli náročný úkol – svézt dopravu z vrchoviny u Zličína do údolí Vltavy na Smíchově. Inspirací jim byl nejspíše rakouský Semmering, úsek první horské trati s normálním rozchodem mezi Vídní a Grazem. Jen díky výstavbě dvou obřích viaduktů dokázali překonat hluboké Prokopské údolí a napojit se na kolejiště tehdy silně průmyslového Smíchova. Dodejme, že vlaky dodnes dokáží překonat výškový rozdíl 180 metrů na dvaceti kilometrech. O stavbu se tehdy zasloužil inženýr Wilhelm Ost. Hotovo bylo v roce 1872 a viadukty vyrostly za necelého půldruhého roku.
Soukromý provoz na Buštěhradské dráze skončil s rokem 1923, tehdy ho převzaly Československé státní dráhy. Ve stejné době si svou první rekonstrukci odbyl dolní viadukt – příhradový nosník byl nahrazen běžnější a pevnější plnostěnnou konstrukcí. Za socialismu se význam trati snižoval, uhlí a další suroviny z oblastí Žatecka, Lounska, Mostecka či Chomutovska putovalo po kapacitnějších hlavních tazích. Devadesátá léta dokonce přinesla myšlenku úplného zavření. V roce 1997 však Českou republiku zasáhly silné povodně a trať 122 potkalo štěstí v neštěstí – zatímco Praha bojovala s přívaly velké vody, bahnem, utopeným metrem a vůbec téměř nefungující hromadnou dopravou, železnice v okolí metropole fungovala. Ecce, Semmering se stal strategickou dopravní alternativou!
Dnes po Pražském Semmeringu, který si nedávno dopřál omlazovací kúru, jezdí především motorové vozy řady 810 v barvách Českých drah na lince S65.
Okolí tratě: Praha hlavní nádraží – Rudná u Prahy
Na vápencovém vršku z období devonu na Zlíchově se vypíná Kostel sv. Filipa a Jakuba. Od 13. století tu stála románská kaple sv. Štěpána. Kolem roku 1319 byl již kostelík veden jako farní a patřil k ořechovskému děkanství. Roku 1660 byl objekt opraven, ale o zhruba 50 let později jej jezuité zbořili a na jeho místě vystavěli barokní kostel. Na konci II. války tu byli uloženi zastřelení čeští bojovníci. I v dobách socialismu, když o církevní památky nebylo příliš pečováno, se zde konaly pravidelné bohoslužby. Dnes je kostelík opraven a stále slouží svému účelu.
Prokopské údolí se můžeme pyšnit několika zajímavými skalními útvary. Vznikly po dovolování vápence v této oblasti a nesou název Hlubočepské plotny. Dnes jsou dvě rovné plochy využívány horolezci. Jako odpočinek můžeme doporučit i procházku ke zdejšímu Prokopskému jezírku.
První z kamenných viaduktů Buštěhradské dráhy, které se klenou nad Dalejským údolím, je vysoký necelých 20 metrů a má pět oblouků, druhý o sedmi obloucích je o metr vyšší. I díky nim překonávají vlaky na Pražském Semmeringu během dvaceti kilometrů výškový rozdíl téměř 180 metrů.
Vlaky projíždějí Přírodním parkem Košíře – Motol, jehož základ tvoří historické parky, zahrady a usedlosti rozprostřené kolem Motolského a Košířského potoka. Na výpravu do zeleně parku se můžete vydat ze zastávek Praha-Cibulka nebo Praha-Stodůlky. Součástí parku jsou studánka Nad Dianou a vyhlídková věž Cibulka.
Motolský ordovik, nejmenší chráněné území v Praze, má rozlohu 0,2ha a rozkládá se mezi Motolem a Stodůlkami. Území je významné především jako geologický úkaz profilu dobrotivského a berounského stupně ordoviku, je tedy bohatý na trilobity a hyolity.
Barokní kaple pochází z první poloviny 18. století a je vystavěna podle návrhu K. I. Dientzenhofera. Zajímavý je především obraz na klenbě apsidy - znázorňuje vítězství křesťanství nad pohanstvím.
Největší české mezinárodní letiště zahájilo svůj provoz v roce 1937. Tehdy se o otevření postaral letoun Douglas DC-2 Československé letecké společnosti na letu z Piešťan přes Zlín a Brno. Za okupace zůstala v provozu jediná linka: Berlín – Praha – Vídeň, kterou jednou denně zajišťovala Deutsche Lufthansa letadly Junkers Ju 52. Hangáry a vůbec celou flotilu využívala německá armáda. Po válce byl opět obnoven civilní provoz, schválena byla i výstavba další dráhy. V průběhu dalších let se rozšiřovaly terminály, vybudovány byly prsty pro nástup cestujících, cargo terminál anebo část věže. V roce 2012 bylo letiště přejmenováno na Letiště Václava Havla Praha.
Technické informace: Praha hlavní nádraží – Rudná u Prahy
Vlak: Os 25908
Vozidlo: Motorový vůz řady 810
Max. rychlost jednotky: 80 km/h
Délka tratě: 31 km
Délka záznamu: 00:57:40
Datum zveřejnění: 12. 2017