Události na trati: Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Informace o trati: Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt
Z promenády až na vrcholky hor
Je krásná. Zdobí ji řada oblouků, nějaký ten tunel, ale především: vede skrz panenskou přírodu Krušných hor. A že tu musí vlak překonat až třicetipromilové stoupání? Nevadí. Železniční trať, v jízdních řádech označená číslem 142, vede z karlovarského dolního nádraží až na česko-německé hranice a dále do saského Johanngeorgenstadtu.
Vlakům dává trať zabrat, ale jízda po druhé nejvyšší položené trati u nás stojí z pohledu cestujícího za to. Vždyť na patnáctikilometrovém úseku z Nových Hamrů do Perninku vlaky překonávají výškový rozdíl 356 metrů, aby nakonec dosáhly nadmořské výšky 915 metrů a projely božskou přírodou Krušných hor. Á propos, hodnota stoupání/klesání činí nemalých 30 promile. Ne nadarmo se trati přezdívá Krušnohorský Semmering.
Náročná a prudkým horským terénem vedená trať měla být součástí Dráhy císaře Františka Josefa mířícího z Vídně do Plzně a dále na sever, do průmyslového Saska. Tento plán byl ve druhé polovině 19. století zavrhnut. Stejně byl zamítnut i plán na vybudování zubačky.
Uhlí a porcelán na export
Na začátku 80. let byl představen projekt místní dráhy z Chodova do Nejdku přes Novou roli, který z části vedl po trase trati č. 142. Výstavba železnice vedené po úbočí hor a překonávajíc řadu údolí a skalních masívů začala v roce 1897. Nejprve se stavbaři pustili do úseku z karlovarského dolního nádraží do Nové Role, který navázal na starší místní dráhu z roku 1881. K němu byla posléze prodloužena trať z Nejdku do Horní Blatné (v roce 1898) a dále do Saska. Provoz v celé trase byl zahájen v květnu 1898, čtyřmi páry osobních vlaků. Nicméně skrz Krušné hory duněly i těžší nákladní vlaky naložené uhlím z nedalekých uhelných pánví anebo porcelánem z podkrušnohorských porcelánek.
Ať byla stavba jakkoliv náročná na kasu i překonávání terénu, provozní vybavení už tolik nestálo. Všechny drážní budovy totiž vyrostly podle typových plánů Rakouských státních drah, k řízení provozu sloužil běžný telegraf, se spojení se strážními domky se staraly telefony.
RegioShark kraluje
Neelektrifikovaná trať je dlouhá 46 km. Vlaky se tu postupně dostávají do nadmořské výšky 915 metrů, tedy do druhého nejvyššího, českého, železničního bodu, nacházejícího se mezi Perninkem a Oldřichovem u Nejdku. Pernink je zároveň druhou nejvýše položenou stanicí (902 m.n.m.) v tuzemsku, prvenství si drží šumavská Kubova Huť s 995 m.n.m.
Nyní železnici, kromě místních, využívají lázeňští turisté, vyhledávající klidnou a veskrze drsnou horskou přírodu. Ještě dodejme, že po druhé světové válce, v období „Studené války“, byl úsek z Potůčků do Johanngeorgenstadtu zastaven, obnovu mu železničáři dopřáli v roce 1991, po uvolnění politických poměrů.
Národní dopravce na trať nyní nasazuje především moderní motorové jednotky RegioShark, denně se tu objevují i motorové vozy řad 810 a 814. Ještě před nedávnem tu své uplatnění našly soupravy s lokomotivou řady 742 a vozy řad BDtax.
Okolí tratě: Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt
U nádraží v Nové Roli nepřehlédnete porcelánku Thun 1794, která je největším výrobcem porcelánu u nás. Předloni byla v jejím návštěvnickém centru otevřena tzv. Porcelánová zastávka. Ta je koncipována jako porcelánový příběh seznamující s procesem výroby porcelánu od úpravy hlavní suroviny (kaolinu) až po výsledný produkt. Zájemci mohou také absolvovat prohlídku výroby s průvodcem nebo si zkusit dekorovat vybraný výrobek v Porcelánové školičce.
V jihovýchodní části Nejdku se vám mezi továrními budovami ukáže novorenesanční zámek. Se stavbou zámku v Nejdku začal v polovině 17. století hrabě Heřman Černín, dokončil ji o tři roky později jeho nástupce Humprecht Černín. Šlo o dvoupatrové šlechtické sídlo s více než dvaceti pokoji. V roce 1857 zámek vyhořel a musel být postaven znovu od základů. Dnešní podobu získal při přestavbě roku 1889 za továrníka Moritze von Königswarta.
Horská víska Nové Hamry má jedno z nejčistších ovzduší v Krušných horách. Zatímco v létě do Nových Hamrů jezdí výletníci za krásnou lesnatou krajinou, která je rájem houbařů, v zimě sem míří hlavně vyznavači sněhových radovánek. V obci se totiž nachází oblíbený lyžařský areál s pravidelně upravovanými sjezdovkami. Skiareál v Nových Hamrech je vhodný pro rodiny s dětmi. Nechybí tu dětský vlek ani půjčovna sjezdové a běžecké výstroje.
Těsně před stanicí Pernink projede vlak po klenutém kamenném viaduktu, jenž v nejvyšším bodě dosahuje výšky 20 m. Perninský viadukt je tvořen šesti oblouky o rozpětí 2×8 m, 2×10 m a 2×12 m. Postaven byl stejně jako celá trať na konci 19. století. Na stavbě dráhy pracovaly stovky dělníků z celého Rakouska-Uherska včetně proslulých italských barabů – zkušených dělníků najímaných na stavby železnic.
Za nádražím v Horní Blatné najdete hřbitov s velkou jednolodní kaplí sv. Kříže z 18. století, která byla v letech 2000–2002 nákladně rekonstruována. Z vlaku lze zahlédnout i pseudogotickou hrobku rodiny Hahn z konce 19. století. V Horní Blatné se vám také ukáže věž barokního kostela sv. Vavřince, který je dominantou městské památkové rezervace. Tato svatyně byla v 90. letech minulého století opravena i za finančního přispění německých rodáků.
Město Johanngeorgenstadt bylo založeno saským kurfiřtech Janem Jiřím I. Saským (něm. Johann Georg I. von Sachsen) v roce 1654. Uchýlili se sem protestanti, kteří museli v době protireformace opustit domovy v Čechách. Do nového města přesídlili především lidé z nedaleké Horní Blatné. Záhy si také postavili nový kostel. V roce 1867 postihl město velký požár, který neušetřil ani svatostánek. K obnově kostela v novogotickém stylu došlo v letech 1869–1872.
Technické informace: Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt
Vlak: Os 17108
Vozidlo: motorová jednotka řady 814
Max. rychlost motor. jednotky: 80 km/h
Délka tratě: 45 km
Délka záznamu: 1:26:05
Datum zveřejnění: 5. 2018
Rozhovor se strojvedoucím: Jan Kolář (DKV Plzeň, PJ Cheb)
V jakém roce a do jaké služebny jste nastoupil k ČD/ČSD?
Nastoupil jsem v prosinci 1991 do služebny PJ Karlovy Vary.
Jak se vyvíjela vaše profesní kariéra?
Začínal jsem jako mechanik kolejových vozidel a po pěti letech jsem začal jezdit jako strojvedoucí pro Lokomotivní depo Karlovy Vary.
Které vozidlo jste vedl jako první?
Začínal jsem jezdit na motorových vozech řady 820 (ex. M 240.0).
Jaký druh vlaků jste dopravoval?
Nejčastěji vlaky osobní dopravy. Před rozdělením na ČD na osobního a nákladního dopravce jsem také vlaky nákladní a manipulační.
Jaké vozidlo preferujete a proč?
Nejraději jezdím na motorových jednotkách Desiro řady 642 DB. Je to moderní, dobře ovladatelné a pohodlné vozidlo jak pro strojvedoucí, tak i pro cestující.
Máte nějaké profesní či životní motto?
Řídím se rčením: Jaký si to uděláš, takový to máš.
Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?
Své povolání beru jako svého koníčka.
Zvolil byste opětovně svou pracovní kariéru na železnici?
Myslím, že ano. Svou práci mám rád.
Máte profesní sen?
Dožít se ve zdraví důchodu. Rád bych se svezl rychlostním vlakem TGV a zajímala by mě i švýcarská železnice.
Chtěl byste někomu ve spojitosti s vaším povoláním poděkovat?
Celé rodině za jejich trpělivost spojenou s tímto náročným povoláním.
Jak bude podle vás vypadat železniční doprava u nás za 50 let?
S vývojem nových technologií, které jistě zasáhnou do vozidlového parku i zabezpečení jízdy vlaků těžko říct. Přeji si však, aby strojvedoucí měl na dráze stále své místo.