Události na trati: Praha hl. n. – Hradec Králové hl. n.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
3407. Návěst Vypněte trakční odběr (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř modrobílá šachovnice s devíti poli, jejíž rohová pole jsou bílá) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla ukončit odběr trakčního proudu nejpozději v úrovni této návěsti.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
3407. Návěst Vypněte trakční odběr (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř modrobílá šachovnice s devíti poli, jejíž rohová pole jsou bílá) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla ukončit odběr trakčního proudu nejpozději v úrovni této návěsti.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
1026. Návěst Hlavní návěstidlo sloučeno s předvěstí (černá čtvercová deska, na ní bílý kruh s černým mezikružím) upozorňuje: a) na oddílové návěstidlo AH, hradla nebo hlásky, popř. na krycí návěstidlo, které plní funkci předvěsti následujícího hlavního návěstidla; b) na skutečnost, že odjezdová návěstidla plní funkci předvěsti nebo opakovací předvěsti následujícího vjezdového návěstidla, oddílového návěstidla AH, hradla nebo hlásky, popř. krycího návěstidla. Následující návěstidlo může být umístěno i na nedostatečnou vzdálenost.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Informace o trati: Praha hl. n. – Hradec Králové hl. n.
Polabím do srdce východních Čech
Polabí je proslavené rovinami. Vidíte daleko a z obyčejné cesty vlakem z Prahy do Hradce Králové se tak může stát příjemný výlet za poznáním. Přijměte, prosím, tento díl jako milou pozvánku.
Trať č. 231: Praha hl. n. – Velký Osek
Železnici mířící z Prahy na východ přes Čelákovice má na svědomí, v dobrém slova smyslu, někdejší Rakouská severozápadní dráha. První úseky začaly vznikat v roce 1870, další postupně přibývaly až do roku 1873. Již v prvním roce byl do provozu uveden úsek z Nymburka do Kolína coby součást Severozápadní dráhy. Naopak úsek z Lysé nad Labem do Prahy sloužil jako odbočný z „koridoru“ mezi Děčínem a Vídní. Není bez zajímavosti, že vlaky v Praze do roku 1875 končily nikoliv na Masarykově, či hlavním nádraží, ale v provizorní stanici vybudované na Rohanském ostrově. Těšnovské nádraží – dnes už neexistující – nebylo ještě dostaveno.
Trať byla významnou spojkou – tranzitující vlaky, jezdící mezi Kolínem a Lysou, spojovaly důležitá sídla v Rakousku a Sasku, úsek z Prahy do Velkého Oseku byl naopak vytížen dopravou ve směru Čechy – Prusko. Vůbec úsek mezi Vídní a Děčínem byl jedním z prvních, který se v dobách monarchie dočkal projektu zdvoukolejnění. Druhé koleje se tak železnice mezi Osekem a Nymburkem dočkala v roce 1907, část do Čáslavi o dva roky později.
V téže době byl majetek Severozápadní dráhy zestátněn císařskými k.k. StB, později jej vlastnily Československé státní dráhy. Do doby po vzniku samostatného československého státu se také datuje první mimořádná událost s tragickými následky – při incidentu, který se stal 6. prosince 1919 u Čelákovic, zemřeli 4 lidé a další více než stovka byla zraněná. Tehdy se v místě srazily dva vlaky.
Válečné bojůvky
Rok 1925 a nárůst dopravy přinesl zdvoukolejnění mezi pražskými Vysočany a Lysou, o tři roky později byl úsek z hlavního nádraží, v rámci elektrifikace pražského uzlu, elektrifikován stejnosměrnou napájecí soustavou 1,5 kV.
Krátce po zahájení druhé světové války byla vybudována smyčka z Velkého Oseka do výhybny Kanín. Stavba oblouku tak umožnila bezúvraťovou jízdu z Prahy až do Hradce. V období války ještě chvíli zůstaneme. Trať byla cílem odbojářů, kteří zatarasili trať u mostu přes Labe. Chtěli tím zamezit jízdě nacistického obrněného vlaku z Milovic. Bojůvka stála život několik občanů.
Těžké náklady
Po válce a zejména v dobách po únoru 1948 výrazně vzrostla role nákladní dopravy (hlavně kvůli dopravě uhlí ze severu Čech). Není tedy náhodou, že spojnice mezi Nymburkem a Ústím nad Labem se stala místem těžkotonážního hnutí v čele s lokomotivami řad 555.0 a 556.0. V padesátých se trať dočkala elektrifikace (Kolín – Lysá nad Labem). Nákladní dopravu tu dlouhá léta zajišťovaly stroje řad E 469.1 a E469.2 (později i „trojky“ E 469.3). V roce 1976 byl elektrifikován i úsek z Lysé do Prahy.
Totalita navíc přinesla zrušení nádraží v Praze – Těšnově. Trať do centra metropole byla zrušena v polovině 80. let a nádražní budova šla k zemi v roce 1985.
Železnice č. 231 je dvoukolejná, elektrifikovaná stejnosměrnou trakční soustavou 3 kV a na některých místech umožňuje jízdu rychlostí 120 km/h. Potkáte tu především osobní vlaky Českých drah a nákladní soupravy rozličných cargo dopravců z celé Evropy. Od roku 2017 prochází úsek z Vysočan dále do východních Čech optimalizací kvůli nízké propustnosti. Řeší se i přeložka trati do Hradce tak, aby vlaky nemusely najíždět do oblouku u Velkého Oseku.
Trať č. 020: Velký Osek – Hradec Králové
Po cestě z Velkého Oseku do Hradce Králové některé vlaky přejíždí na trať č. 020 mířící do Chocně. Stejně jako „dvě stě třicet jednička“ byla železnice s číslovkou 020 postupně zprovozňována v 70. letech 19. století, jako součást celostátní dráhy, přičemž dopravu zde na povolení Františka Josefa I. z 8. září 1868 provozovala Rakouská severozápadní dráha až do zestátnění v roce 1908.
Nyní Správce infrastruktury počítá, že celou trať zdvoukolejní, přepne napájecí soustavu ze stejnosměrné na střídavou a po nutné rekonstrukci zvýší traťovou rychlost na 140 km/h, resp. 160 km/h. Díky tomu by mohly zejména nákladní vlaky objíždět první koridor, kterému by se tím pádem výrazně ulevilo, neboť propustnost spojnice Prahy a České Třebové je na svém limitu. Zkapacitnění a zrychlení by zároveň přispělo k rychlému spojení Moravy s Hradcem Králové a severem Čech.
Okolí tratě: Praha hl. n. – Hradec Králové hl. n.
Elektrická Rozvodna Čechy Střed patří k nejvýznamnějším zařízením svého druhu v rámci české, energetické, přenosové soustavy. Je provozována v napěťových hladinách 400, 220 a 110 kV. Do zařízení je zavedena vlečka. Provoz tu zajišťují státní ČEPS a polostátní ČEZ. V budoucnu by tu měla údajně vyrůst i paroplynová elektrárna o výkonu 1000 MW.
Malebná eremitáž (poustevna, dříve s prosklenou předsíní) byla postavena na popud hraběte Františka Antonína Šporka v roce 1696, jako jedna ze tří, v okolí známých kaplí. Místu vévodí i dvě sochy andělů, nesoucí lampy představující Život a Smrt. Za kaplí se rozkládala poustevníkova místnost s kuchyní a zahradou. Z druhé strany cesty stál knížecí letohrádek. Dříve tu stála i odbočka na železniční vlečku k vodnímu dílu Káraný. Dnes už je však trať snesena.
Písečné duny z poslední doby ledové vytváří u Labe hřbety ve tvaru vln, které jsou vysoké i několik metrů. Jak ale vznikly? Na tabuli místní naučné stezky se dočtete, že zemský povrch, který nebyl chráněn vegetačním krytem, podléhal zvýšené větrné i vodní erozi. Do řek se dostávalo velké množství rozrušených hornin, které voda transportovala ve formě písku a písčitého štěrku. Tyto sedimenty na příhodných místech vodní toky ukládaly a tak vznikaly terasy. Jejich povrch zakrývala jen řídká vegetace a sedimenty tudíž nebyly chráněny před účinky eroze. Písku se zmocňoval vítr a přemísťoval ho z místa na místo. Přesyp má tvar pahorku, který převyšuje okolní terén o zhruba 3 metry.
Navštívíte-li zámek v Lysé nad Labem, dozvíte se, že objekt byl postaven na místě původní tvrze z počátku 11. století, resp. hradu rodu Přemyslovců. V době renesance byl někdejší hrad přestavěn na zámek a v roce 1548 povýšen na královský. Miloval jej zejména císař Rudolf II., Lysá byla jeho loveckým sídlem. Později, díky úspěchům v tažení proti Turkům, daroval objekt císař Ferdinand III. generálu, hraběti Janu Šporkovi. Ten také stojí za řadou barokních přestaveb, včetně výsadby parku. V období kolem roku 1755 prošel zámek velkou klasicistní přestavbou. Autorem podoby byl architekt Antonín Haffenecker.
Na nádraží v Kostomlatech by nebylo nic zajímavého, kdyby tu za druhé světové války nesloužil spisovatel a výpravčí Bohumil Hrabal. Právě ze vzpomínek a zážitků čerpal při tvorbě věhlasného díla Ostře sledované vlaky, který se dočkal i filmového ztvárnění. Kostomlatské nádraží však bylo ve filmu Jiřího Menzela nahrazeno tím v Loděnici.
Minerální voda Poděbradka má bohatou minulost. Zcela náhodně ji v roce 1095, při hledání vody objevili, kníže Arnošt Filip Hohenlohe z Schillingsfürstu a proutkař Karl von Bülow. Informace o účincích minerálky se rozkřikla a v podstatě díky ní se z Poděbrad stalo slavné, lázeňské město. V současné době je Poděbradka čerpána z vrtů s hloubkou až 160 metrů. Jímána je ze zvodněných pískovců z druhohor, jejichž stáří přesahuje 70 milionů let. Projekt současné stáčírny vznikl až v roce 1976 ve Velkém Zboží, výstavba byla zahájena v roce 1989. O pár let později byl areál dostavěn, doplněny byly velkokapacitní linky, vyvrtány další vrty, vyrostla i nová laboratoř.
Slavná funkcionalistická, výpravní budova poděbradského nádraží spatřila světlo světa v roce 1926. Pod projektem byl podepsán Vojtěch Krch. Jde o první funkcionalistickou stavbu na českých železnicích a je zároveň považována za jednu z nejhezčích. Od roku 2010 je na seznamu Kulturních památek ČR.
Nyní se tu na břehu Labe hraje golf, ale do roku 1989 byly v budově klubu rušičky střediska československé radioobrany, bránící krátkovlnnému vysílání. Systém rušiček, bránící svobodnému zahraničnímu vysílání, byl v celém státě budován od roku 1952 po zahájení vysílání Rádia Svobodná Evropa. Rušičky byly budovány především k „obraně“ velkých sídel, pokud jste tedy chtěli poslouchat RSE v klidu, stačilo zajet na venkov. Vysoké antény stojí v areálu golfového hřiště dodnes.
Kopec Oškobrh (285 m n. m.) se rozkládá 8 km východně od Poděbrad. Na jižní straně prý bývala zřejmě keltská osada, na severním vrcholu byly odkryty zbytky středověkého kostelíka. Nyní se na kopci, nejvyšším bodě Nymburské kotliny, rozkládá velká obora muflonů.
Lovecký zámeček Neugebau (Nové Stavení) stojí v Oboře Kněžičky, nad Žehuňským rybníkem. Budovu nechala kolem roku 1780 postavit Kristýna z Lichtenštejna a věnovala ji, manželovi, vášnivému lovci Františku Ferdinandu II. Kinskému. Za přestavbu do novorenesančního, švýcarského stylu zámeček vděčí Terezii Kinské. V roce 1993 byla obora vrácena rodině Kinských dal Borgo.
Chrtí dostihová dráha v Praskačce z roku 2000 je jednou z mála dostihových dráh v České republice, která splňuje mezinárodní standardy. Jde o jedinou dráhu tvořenou pískovým tělesem, které je pro zmíněné psí plemeno nejvhodnější. Disponuje kamerovým systém elektronických dráhových rozhodčí umístněných okolo celého oválu dráhy a profesionální, digitálními časomírami. Od roku 2011 je však areál na prodej.
Technické informace: Praha hl. n. – Hradec Králové hl. n.
Vlak: R 929
Vozidlo: Lokomotiva řady 150.2
Max. rychlost vozidla: 140 km/h
Délka tratě: 121 km
Délka záznamu: 1:51:30
Datum zveřejnění: 2. 2020
Rozhovor se strojvedoucím: Martin Králík, Oblastní centrum provozu Střed, Provozní pracoviště Hradec Králové
Kdy jste se stal železničářem?
V roce 2014 jsem jako brigádník nastoupil do Střediska vlakových čet Hradec Králové na pozici vlakvedoucí. V dubnu roku 2018 jsem přestoupil na plný pracovní úvazek do depa v Hradci Králové na pozici strojvedoucí v přípravě.
Jak se vyvíjela Vaše profesní kariéra?
Téměř dva roky působím v depu Hradec Králové. Zpočátku jsem absolvoval potřebná školení, kurz pro licenci strojvedoucího, motorový kurz, zákonité zkoušky a autorizace na jednotlivé řady vozidel. Z místních výkonů se zanedlouho staly výkony traťové na zdejších lokálkách s vozidly řad 810, 814 či 714. Následnou nabídku na rekvalifikační kurz pro elektrickou trakci jsem přijal a po úspěšném složení zkoušek přesedlal na stroje řady 162/3 a 150.2.
Které vozidlo jste vedl jako úplně první?
První samostatnou směnu jsem absolvoval na tehdy novotou zářící posunovací lokomotivě 794.003.
Jaké vlaky jste dopravoval?
Od posunu po depu, opravně vozů, ve stanici, po vlaky kategorie osobní, spěšný až rychlík.
Které vozidlo či trať máte nejraději a proč?
Z elektrik jednoznačně Krysy 150.2. I přes značná léta z nich stále čiší síla a energie. Z tratí vítězí zpravidla ty s kopcovitým terénem s výhledy do nádherné české krajiny. Žádnou konkrétní ale oblíbenou nemám.
Co byste označil za nejzajímavější zážitek ve své kariéře?
Při staničním posunu se na peronu objevil malý klučina s maminkou. Neustále se díval na mašinku a svítila mu očička. Byl unešený. Viděl jsem v něm sám sebe…
Máte nějaké profesní nebo životní motto?
U všeho používat zdravý rozum a přemýšlet.
Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?
Spíše neutuchající plnění snu.
Zvolil byste opětovně svou pracovní kariéru na železnici?
Ano. Je to droga, která musí být doplňována.
Jaký je Váš osobní sen spojený se železnicí?
Být univerzálním strojvedoucím pro osobní i nákladní dopravu s poznáním nejen v České republice.
Je někdo, komu chcete profesně poděkovat?
Mnoha lidem. Od rodiny, přes kamarády a známé, kteří se mnou žijí můj sen a podporují mne. Profesně pak svým královéhradeckým kolegům a našemu vedoucímu strojmistrovi. Má s námi a našimi požadavky neuvěřitelnou trpělivost. Příjemné prostředí je v práci důležité.
Jak bude podle vás vypadat železnice v ČR za 50 let?
Rychlá, kapacitně dostačující, cenově konkurenceschopná a náležitě využívána nejen cestujícími, ale i nákladem. Doufám!