![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/themes/purengine/icons/pin.png)
Události na trati: Olomouc hl. nádraží – Horní Lideč
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/uvaly_02.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/10_10.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/info.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_k.png)
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_120.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/01_10.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/predvestnik_10.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/predvestni_stit_5.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/vzdalenostni_upozornovadlo_3.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/vzdalenostni_upozornovadlo_2.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/vzdalenostni_upozornovadlo_1.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/100.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/navestidlo_03.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/predvestni_stit_3.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/uvaly_05.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_z.png)
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_k.png)
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/100.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/modre_12.png)
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/info.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/modre_10.png)
3407. Návěst Vypněte trakční odběr (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř modrobílá šachovnice s devíti poli, jejíž rohová pole jsou bílá) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla ukončit odběr trakčního proudu nejpozději v úrovni této návěsti.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/modre_09.png)
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_telefon_66.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_130.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/info.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/07.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/09.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_120.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/04_10.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/predvestnik_10.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/120_110_plne.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/predvestnik_10.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/100.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_120.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/120_110_plne.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_120.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/120_110_plne.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/06.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_110.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/08.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/03_10.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/info.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_70.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_telefon_66.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_80.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/05_1.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_z.png)
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_k.png)
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/predvestnik_6.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/modre_14.png)
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_60.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/modre_02.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/modre_15.png)
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/modre_16.png)
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/info.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/info.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/kralupy_08.png)
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (na zdvojeném rychlostníku).
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/predvestnik_8.png)
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/90_85.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_80.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/85_80.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_80.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/05_10.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_90.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/ocekavejte_rychlost_40km.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_80.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/uvaly_02.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/02_10.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/rychlostnik_obdelnik_80.png)
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/zacatek_docasne_pomale_jizdy.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/konec_docasne_pomale_jizdy.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/predvestni_stit_5.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/info.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_z.png)
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_k.png)
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/ocekavejte_rychlost_40km.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/uvaly_02.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/predvestni_stit_5.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_z.png)
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_k.png)
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/05_1.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_z.png)
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/tabule_k.png)
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
![](http://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/signs/station.png)
Informace o trati: Olomouc hl. nádraží – Horní Lideč
Z malebné Olomouce až do divokých Beskyd
Přinášíme další díl seriálu Pohled z vlaku, který nás tentokrát zavede na trasu mezi hanáckou metropolí a pohraniční Horní Lidčí. Zároveň navštívíme řadu zajímavých míst.
Úsek: Olomouc – Hranice na Moravě (trať č. 270)
Historie trati s číslem 270 sahá až do první poloviny devatenáctého století, kdy začala postupně spojovat Českou Třebovou, Přerov a Bohumín a stala se tak strategickou dopravní tepnou mezi Českou republikou, Slovenskem a Polskem. Železnice je dvoukolejná a v celé délce elektrifikovaná.
Dějiny této trati jsou spjaty s vládou Habsburků; tedy úsek mezi Přerovem a Bohumínem byl součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda již od roku 1842, kdy byla zprovozněna železnice mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Po zhruba pětiletém útlumu byl do provozu uveden úsek z Lipníku až do Bohumína. Od poloviny 19. století také začali železničáři se zdvoukolejňováním, které trvalo až do roku 1906. Na trase byl i tunel u Slavíče, zprovozněný v roce 1847. Vedla jím však jen jedna kolej – druhá, postavená v roce 1873, šla mimo. Již v roce 1895 ztratil objekt smysl a traťová kolej byla definitivně přeložena k druhé.
V šedesátých letech minulého století se dnes koridorová trať dočkala elektrifikace. Citelný zásah do železnice přišel při povodních v roce 1997 – poté byl úsek rekonstruován a modernizován.
Úsek: Hranice na Moravě – Horní Lideč (trať č. 280)
Dvěstěosmdesátka spojuje Hranice na Moravě, Valašské Meziříčí, Vsetín a hraniční Horní Lideč. Trať však pokračuje dále na Slovensko, v jízdním řádu pod číslem 125. Provoz na trati byl kompletně otevřen až v roce 1937, byť jednotlivé úseky se otevíraly již od roku 1884. Elektrifikace byla dokončena v roce 1960. V létě 2016 byl rekonstruován úsek Teplice nad Bečvou – Hustopeče nad Bečvou. Dělníci se vypravili především na zabezpečovací zařízení, informační systém a vůbec celý železniční svršek.
Kromě osobních vlaků po trase projíždí i některé vlaky kategorie EuroCity, jejich cílem je obvykle Žilina (přes Púchov).
Okolí tratě: Olomouc hl. nádraží – Horní Lideč
![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/2016/10/viadukt-Jezernice-1-930x698.jpg)
Viadukt u Jezernice je bezesporu obrovskou stavební zajímavostí. V dobách „císaře pána“ byl součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda. Železniční objekt je dlouhý 343 metrů, vysoký 10 metrů a sestává z jedenačtyřiceti oblouků. Nedávno se viadukt dočkal rekonstrukce, nosnou funkci tak zajišťuje železobetonová klenba. Ta původní cihlová plní roli spíše estetickou.
![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/2016/10/tunel-Slavičín-2-930x620.jpg)
Jednokolejný tunel u Slavíče byl zprovozněn v roce 1847 coby součást Severní dráhy císaře Ferdinanda. Vlaky jím projížděly jen do roku 1895. Poté byla kolej přeložena k druhé, které byla zprovozněna v roce 1873.
![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/2016/10/mosty-Hranice-930x698.jpg)
Komplex hranických viaduktů sestává z trojice železničních mostů. Stejně jako tunel u Slavíče, byla i tato stavba součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda. Jednotlivé mosty se však liší stavebním materiálem. První byl postaven v roce 1846 z cihel a svou délkou 448 metrů překonává svého jezernického kolegu. Disponuje dvaatřiceti půlkruhovými klenbami, pole jsou vysoká více než 11 metrů. Druhá stavba je z kamene a světlo světa spatřila v roce 1873, když dělníci „Ferdinandku“ zdvojkolejňovali. Délka kamenného viaduktu je více než 425 metrů. Oba mosty se dotýkají u sdružených pilířů betonovými deskami, byť je mezi oběma viadukty více než dva metry široká mezera. Třetí viadukt byl postaven rovnoběžně s předchozími dvěma, je z betonu, dostaven byl v roce 1939 a dlouhý je více než 434 metrů.
![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/2016/10/vyhlídka-svJana-930x511.jpg)
Turisticky atraktivní cíl nedaleko zříceniny hradu Svrčov leží mezi Hranicemi a Teplicemi n. Bečvou. Vyhlídkou je místo na svahu hory Hůrka u skalky. Na místě stojí též kolorovaná socha Jana Nepomuckého.
![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/2016/10/vodní-mlýn-Černoitín-930x659.jpg)
Mlýn u Bečvy klepal již v roce 1864. Stavba leží na dlouhém náhonu a využívá značného spádu řeky. Vodu zvedal nedaleký splav, který byl prý tak vysoký, že pod přepadem bylo možno procházet. Mlýn disponoval dvěma koly.
![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/2016/10/Hustopečská-jezera-930x709.jpg)
Oblast štěrkopískových jezer se rozkládá na okraji Hustopečí nad Bečvou a dnes nabízí možnost rybaření. Bohužel po povodních v roce 1997 se kvalita vody zhoršila a po většinu léta zde platí zákaz koupání kvůli přemnoženým sinicím.
![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/2016/10/Choryňské-rybníky-930x620.jpg)
Komplex Choryňských rybníků se rozkládá nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Jsou využívány k chovu ryb, ke koupání však vhodné nejsou. Zvířectvo je zastoupeno především kachnou divokou, volavkou popelavou, kormoránem velkým anebo rackem chechtavým. Do soustavy patří rybníky Křivoš, Záviš, Magdalenka I. a II., Velký lesní rybník a Malý Choryňský rybník.
![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/2016/10/park-Valmez-930x698.jpg)
Meziříčský park Abácie je zdejšími i turisty velmi oblíbeným místem. Kromě odpočinku v zeleni se mohou potěšit procházkou a pohledem na soutok Rožnovské a Vsetínské Bečvy. Místu vévodí pomník vojákům padlým v bitvě u Slavkova (1805).
![](https://pohledzvlaku.cz/wp-content/uploads/2016/10/čertovy-skály-930x620.jpg)
Čertovy skály jsou přírodní památkou tvořenou pískovcem. Leží na úpatí vrchu Kopce v Komonecké hornatině nedaleko Lidečka. Skály se rozprostírají na ploše 0,15 hektaru a jsou téměř bez vegetace, nicméně najít lze borovici lesní, břízu bělokorou, jalovec obecný, bez červený anebo brusnici borůvku. Bloky jsou hojně využívány horolezci, areál si však oblíbili i turisté a v místě nelegálně táboří. Skály trpí erozí, proto pěšiny pod nimi jsou chráněny zábranami. Na okraji komplexu je umístěna tabule naučné stezky Vařákovy paseky.
Technické informace: Olomouc hl. nádraží – Horní Lideč
Vlak: EC 129
Vozidlo: 350
Max. rychlost: 160 km/h
Délka tratě: 114 km
Délka záznamu: 1:32:34
Počet stanic/zastávek: 4
Datum zveřejnění: 10. 2016
Rozhovor se strojvedoucím: Josef Fousek
V jakém roce a do jaké služebny jste nastoupil k ČD/ČSD?
V roce 1978 do tehdejšího Lokomotivního depa Praha střed.
Jak se vyvíjela Vaše profesní kariéra?
LD Praha střed jsem zůstal věrný, byť to v průběhu let měnilo svůj název (TGM, nyní DKV Praha, provozní pracoviště Praha hl. n.). Za svou kariéru jsem sedlal tyto řady: 110, 111, 121, 122/3, 181, 141, 150/1, 162/3, 362/3, 371, 380, 1216, 451/2, 471.
Jaké bylo první vozidlo, které jste vedl?
V zácviku stroj řady 123, samostatně pak Žehličku řady 111.
Jaké vlaky jste dopravoval?
Nejprve takzvané přetahy po Praze, potom nákladní a osobní všeho druhu.
Které vozidlo a trať máte nejraději a proč?
Z vozidel jednoznačně Pendolino. Na něm je vše zálohované, takže i při poruše je v naprosté většině případů možné dojet do cílové stanice. Navíc má příjemné ovládání a na stanovišti panuje relativní klid. Z tratí mám nejraději úsek Praha – Františkovy Lázně. Okolí je půvabné a baví mě také členitost tratě.
Jaký je váš nejzajímavější zážitek v kariéře?
Nikdy nezapomenu na své první zákonité zkoušky a hlášky zkušebního komisaře ing. Hály. Ten totiž vždy, když někoho „vyhodil“ od zkoušek, dal nějaké doporučení, aby dotyčný danou věc pochopil. Čekalo to i na mně, byť jsem mu vzdoroval více jak osm hodin a on mně deset minut před koncem zkoušek poslal domů s tím, že si mám pustit rádio. Tak prý pochopím princip hlavního filtru…
Máte nějaké profesní/životní motto?
Přistupovat s pokorou k lidem i k technice.
Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?
Ideální je, když člověka práce baví a je pro něho i koníčkem. To je můj případ.
Šel byste do této profese znovu?
Vzhledem k podmínkám, které dnes panují a zvyšujícímu se riziku, bych si to hodně rozmýšlel…
Jaký je Váš osobní sen spojený se železnicí?
Mým snem vždy bylo jezdit s Brejlovcem na trati do Železné Rudy.
Je někdo, komu chcete vyslovit profesní poděkování?
Těch osob by bylo více, ale určitě bývalému strojvedoucímu Vaškovi Zadákovi, u kterého jsem začal jezdit jako pomocník strojvedoucího, neboť on se mě zaškolil a zasvětlil do tajů strojvůdcovského řemesla s obdivuhodnou trpělivostí.
Jak bude podle vás vypadat železniční doprava u nás za 50 let?
Netroufám si říci, ale když vidím jak je to dnes u nás se stavbou vysokorychlostních tratí, tak budeme rádi, když bude hotové spojení Drážďany – Praha – Vídeň.