Události na trati: Olomouc hl. nádraží – Horní Lideč
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
3407. Návěst Vypněte trakční odběr (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř modrobílá šachovnice s devíti poli, jejíž rohová pole jsou bílá) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla ukončit odběr trakčního proudu nejpozději v úrovni této návěsti.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (na zdvojeném rychlostníku).
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
Informace o trati: Olomouc hl. nádraží – Horní Lideč
Z malebné Olomouce až do divokých Beskyd
Přinášíme další díl seriálu Pohled z vlaku, který nás tentokrát zavede na trasu mezi hanáckou metropolí a pohraniční Horní Lidčí. Zároveň navštívíme řadu zajímavých míst.
Úsek: Olomouc – Hranice na Moravě (trať č. 270)
Historie trati s číslem 270 sahá až do první poloviny devatenáctého století, kdy začala postupně spojovat Českou Třebovou, Přerov a Bohumín a stala se tak strategickou dopravní tepnou mezi Českou republikou, Slovenskem a Polskem. Železnice je dvoukolejná a v celé délce elektrifikovaná.
Dějiny této trati jsou spjaty s vládou Habsburků; tedy úsek mezi Přerovem a Bohumínem byl součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda již od roku 1842, kdy byla zprovozněna železnice mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Po zhruba pětiletém útlumu byl do provozu uveden úsek z Lipníku až do Bohumína. Od poloviny 19. století také začali železničáři se zdvoukolejňováním, které trvalo až do roku 1906. Na trase byl i tunel u Slavíče, zprovozněný v roce 1847. Vedla jím však jen jedna kolej – druhá, postavená v roce 1873, šla mimo. Již v roce 1895 ztratil objekt smysl a traťová kolej byla definitivně přeložena k druhé.
V šedesátých letech minulého století se dnes koridorová trať dočkala elektrifikace. Citelný zásah do železnice přišel při povodních v roce 1997 – poté byl úsek rekonstruován a modernizován.
Úsek: Hranice na Moravě – Horní Lideč (trať č. 280)
Dvěstěosmdesátka spojuje Hranice na Moravě, Valašské Meziříčí, Vsetín a hraniční Horní Lideč. Trať však pokračuje dále na Slovensko, v jízdním řádu pod číslem 125. Provoz na trati byl kompletně otevřen až v roce 1937, byť jednotlivé úseky se otevíraly již od roku 1884. Elektrifikace byla dokončena v roce 1960. V létě 2016 byl rekonstruován úsek Teplice nad Bečvou – Hustopeče nad Bečvou. Dělníci se vypravili především na zabezpečovací zařízení, informační systém a vůbec celý železniční svršek.
Kromě osobních vlaků po trase projíždí i některé vlaky kategorie EuroCity, jejich cílem je obvykle Žilina (přes Púchov).
Okolí tratě: Olomouc hl. nádraží – Horní Lideč
Viadukt u Jezernice je bezesporu obrovskou stavební zajímavostí. V dobách „císaře pána“ byl součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda. Železniční objekt je dlouhý 343 metrů, vysoký 10 metrů a sestává z jedenačtyřiceti oblouků. Nedávno se viadukt dočkal rekonstrukce, nosnou funkci tak zajišťuje železobetonová klenba. Ta původní cihlová plní roli spíše estetickou.
Jednokolejný tunel u Slavíče byl zprovozněn v roce 1847 coby součást Severní dráhy císaře Ferdinanda. Vlaky jím projížděly jen do roku 1895. Poté byla kolej přeložena k druhé, které byla zprovozněna v roce 1873.
Komplex hranických viaduktů sestává z trojice železničních mostů. Stejně jako tunel u Slavíče, byla i tato stavba součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda. Jednotlivé mosty se však liší stavebním materiálem. První byl postaven v roce 1846 z cihel a svou délkou 448 metrů překonává svého jezernického kolegu. Disponuje dvaatřiceti půlkruhovými klenbami, pole jsou vysoká více než 11 metrů. Druhá stavba je z kamene a světlo světa spatřila v roce 1873, když dělníci „Ferdinandku“ zdvojkolejňovali. Délka kamenného viaduktu je více než 425 metrů. Oba mosty se dotýkají u sdružených pilířů betonovými deskami, byť je mezi oběma viadukty více než dva metry široká mezera. Třetí viadukt byl postaven rovnoběžně s předchozími dvěma, je z betonu, dostaven byl v roce 1939 a dlouhý je více než 434 metrů.
Turisticky atraktivní cíl nedaleko zříceniny hradu Svrčov leží mezi Hranicemi a Teplicemi n. Bečvou. Vyhlídkou je místo na svahu hory Hůrka u skalky. Na místě stojí též kolorovaná socha Jana Nepomuckého.
Mlýn u Bečvy klepal již v roce 1864. Stavba leží na dlouhém náhonu a využívá značného spádu řeky. Vodu zvedal nedaleký splav, který byl prý tak vysoký, že pod přepadem bylo možno procházet. Mlýn disponoval dvěma koly.
Oblast štěrkopískových jezer se rozkládá na okraji Hustopečí nad Bečvou a dnes nabízí možnost rybaření. Bohužel po povodních v roce 1997 se kvalita vody zhoršila a po většinu léta zde platí zákaz koupání kvůli přemnoženým sinicím.
Komplex Choryňských rybníků se rozkládá nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Jsou využívány k chovu ryb, ke koupání však vhodné nejsou. Zvířectvo je zastoupeno především kachnou divokou, volavkou popelavou, kormoránem velkým anebo rackem chechtavým. Do soustavy patří rybníky Křivoš, Záviš, Magdalenka I. a II., Velký lesní rybník a Malý Choryňský rybník.
Meziříčský park Abácie je zdejšími i turisty velmi oblíbeným místem. Kromě odpočinku v zeleni se mohou potěšit procházkou a pohledem na soutok Rožnovské a Vsetínské Bečvy. Místu vévodí pomník vojákům padlým v bitvě u Slavkova (1805).
Čertovy skály jsou přírodní památkou tvořenou pískovcem. Leží na úpatí vrchu Kopce v Komonecké hornatině nedaleko Lidečka. Skály se rozprostírají na ploše 0,15 hektaru a jsou téměř bez vegetace, nicméně najít lze borovici lesní, břízu bělokorou, jalovec obecný, bez červený anebo brusnici borůvku. Bloky jsou hojně využívány horolezci, areál si však oblíbili i turisté a v místě nelegálně táboří. Skály trpí erozí, proto pěšiny pod nimi jsou chráněny zábranami. Na okraji komplexu je umístěna tabule naučné stezky Vařákovy paseky.
Technické informace: Olomouc hl. nádraží – Horní Lideč
Vlak: EC 129
Vozidlo: 350
Max. rychlost: 160 km/h
Délka tratě: 114 km
Délka záznamu: 1:32:34
Počet stanic/zastávek: 4
Datum zveřejnění: 10. 2016
Rozhovor se strojvedoucím: Josef Fousek
V jakém roce a do jaké služebny jste nastoupil k ČD/ČSD?
V roce 1978 do tehdejšího Lokomotivního depa Praha střed.
Jak se vyvíjela Vaše profesní kariéra?
LD Praha střed jsem zůstal věrný, byť to v průběhu let měnilo svůj název (TGM, nyní DKV Praha, provozní pracoviště Praha hl. n.). Za svou kariéru jsem sedlal tyto řady: 110, 111, 121, 122/3, 181, 141, 150/1, 162/3, 362/3, 371, 380, 1216, 451/2, 471.
Jaké bylo první vozidlo, které jste vedl?
V zácviku stroj řady 123, samostatně pak Žehličku řady 111.
Jaké vlaky jste dopravoval?
Nejprve takzvané přetahy po Praze, potom nákladní a osobní všeho druhu.
Které vozidlo a trať máte nejraději a proč?
Z vozidel jednoznačně Pendolino. Na něm je vše zálohované, takže i při poruše je v naprosté většině případů možné dojet do cílové stanice. Navíc má příjemné ovládání a na stanovišti panuje relativní klid. Z tratí mám nejraději úsek Praha – Františkovy Lázně. Okolí je půvabné a baví mě také členitost tratě.
Jaký je váš nejzajímavější zážitek v kariéře?
Nikdy nezapomenu na své první zákonité zkoušky a hlášky zkušebního komisaře ing. Hály. Ten totiž vždy, když někoho „vyhodil“ od zkoušek, dal nějaké doporučení, aby dotyčný danou věc pochopil. Čekalo to i na mně, byť jsem mu vzdoroval více jak osm hodin a on mně deset minut před koncem zkoušek poslal domů s tím, že si mám pustit rádio. Tak prý pochopím princip hlavního filtru…
Máte nějaké profesní/životní motto?
Přistupovat s pokorou k lidem i k technice.
Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?
Ideální je, když člověka práce baví a je pro něho i koníčkem. To je můj případ.
Šel byste do této profese znovu?
Vzhledem k podmínkám, které dnes panují a zvyšujícímu se riziku, bych si to hodně rozmýšlel…
Jaký je Váš osobní sen spojený se železnicí?
Mým snem vždy bylo jezdit s Brejlovcem na trati do Železné Rudy.
Je někdo, komu chcete vyslovit profesní poděkování?
Těch osob by bylo více, ale určitě bývalému strojvedoucímu Vaškovi Zadákovi, u kterého jsem začal jezdit jako pomocník strojvedoucího, neboť on se mě zaškolil a zasvětlil do tajů strojvůdcovského řemesla s obdivuhodnou trpělivostí.
Jak bude podle vás vypadat železniční doprava u nás za 50 let?
Netroufám si říci, ale když vidím jak je to dnes u nás se stavbou vysokorychlostních tratí, tak budeme rádi, když bude hotové spojení Drážďany – Praha – Vídeň.