Události na trati: Praha hl. n. – Tanvald
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3. 199. Předvěstník NS je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy s naklápěcími skříněmi.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Informace o trati: Praha hl. n. – Tanvald
Z ruchu velkoměsta do klidu hor
Ještě se nestalo, abychom jedním vlakem projeli tři tratě. Po té s číslem 030 se projedeme jen krátce, ale i to se počítá. Naše kamery se tentokrát vydaly na severovýchod Čech. S motorovým vozem řady 854 projely Prahu, střední a východní Čechy a skončily v podhůří Krkonoš.
Trať č. 070 (Praha – Turnov)
Historie trati, která je v jízdních řádech označená číslovkou 070, sahá zhruba do poloviny 19. století. Tehdy totiž první úsek trati z Neratovic do Turnova otevřela společnost Turnovsko-kralupsko-pražská dráha (TKPE). Psal se sice rok 1865, ovšem o stavbě se jednalo už o devět let dříve, v době, kdy se budovalo propojení Liberce s Pardubicemi. Potíž nebyla jen s trasováním, ale i realizátorem, kterého se nedařilo několik let vybrat – nakonec o koncesi zažádala samotná TKPE.
Provoz ale netrval dlouho. Už dva měsíce po zahájení do něj vstoupila prusko-rakouská válka, část trati byla dokonce zdemolována. Naštěstí se po krátké odmlce provoz vrátil do normálu. Vlaky do Prahy ale vyjely až v roce 1872, konkrétně 28. října. Tehdy trať vedla na Nádraží Františka Josefa (dnešní hlavní nádraží), „konečnou“ tedy měla společnou s Dráhou císaře F. Josefa, jež spojovala Prahu s Vídní. Provoz na soukromé trati, po fúzi TKPE s Českou severní dráhou, převzalo v roce 1908 mocnářství. Tento stav trval prakticky až do vzniku samostatného Československa v roce 1918, poté přišly na scénu ČSD.
Velice omezeně se železnice dotkla i elektrifikace, resp. od roku 1928 začal být pod napětím 1,5 kV úsek z Wilsonova nádraží (další dobový název pro hlavní nádraží) do Prahy – Vysočan. V roce 1962 byla přepojena na aktuální 3 kV. Tím také elektrifikace skončila, nadále tu tedy vládne motorová trakce. Jedinou velkou změnou, a vpravdě ryze pražskou, byla rekonstrukce propojení Vysočan s centrem přes nedávno vybudované Nové spojení. To zároveň dalo vzniknout napojení Vysočan s Masarykovým nádražím. Trať 070 je jednokolejná.
Trať č. 030 (Turnov – Železný Brod)
V úseku mezi Turnovem a Železným Brodem jezdí přímé rychlíky Českých drah z Prahy do Tanvaldu i po tratích číslo 030 a 035. Třicítka spojuje Pardubice s Libercem, pětatřicítka pak Brod s cílovým Tanvaldem.
Nyní ale ke spojnici obou krajských měst. Již v úvodním odstavci jsme uvedli, že trať byla budována ve stejné době jako dnešní sedmdesátka. O koncesi na výstavbu a provoz tehdy žádali pánové Liebieg, Lanna a bratři Kleinové. Povolení dostali od Františka Josefa I. v polovině června 1856. Trať nakonec po částech stavěla Jihoseveroněmecká spojovací dráha (SNDVB), první vlaky vyjely na úsek z Pardubic do Josefova v roce 1857, další úsek do Turnova byl otevřen o rok později a v roce 1859 jezdily vlaky v celé délce.
V průběhu let si železnice dopřála několik přeložek, třeba most přes Labe u Pardubic stál jinde. V roce 1871 se překládalo i u Rosic kvůli budování trati společnosti Rakouské severozápadní dráhy od Havlíčkova Brodu.
SNDVB byla v roce 1909 zestátněna a železnice přešla pod kkStB, tedy Císařsko-královské státní dráhy. A stejně jako další dráhy ji v roce 1918 převzaly nástupnické ČSD.
V polovině 60. let byla trať v úseku Pardubice – Hradec Králové elektrifikována. Na začátku devadesátých let se pod měděnou pavučinu dostal i úsek do Jaroměře.
Železnice je převážně jednokolejná, jen mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem-Pohřebačkou jsou položené koleje dvě.
Trať č. 035 (Železný Brod – Tanvald)
Dostáváme se do cíle našeho putování. O výstavbu regionální železnice 035 se postarala, stejně jako v předchozím případě, SNDVB. Šlo však o odbočku ze Železného Brodu do průmyslem vybaveného Tanvaldu.
Tedy: koncem června 1872 byla císařem vydána koncese ke stavbě a následnému užívání. Již napřesrok ale byla stavební koncese, kvůli změně trasování, přidělena společnostem Daniela Lappy, Emila Trummbiho, Františka Mlejneckého a Franciesca Nicolettiho. První vlak Jihoseveroněmecké spojovací dráhy projel 1. června 1875. Naopak poslední pára – pod hlavičkou SNDVB – odsupěla 1. ledna 1908 kvůli zestátnění a převedení železnice i provozu pod kkStB.
Postupem času na poněkud opuštěné trati vznikaly další zastávky, třeba v roce 1876 to byl Návarov (později zrušena a opět otevřena), v roce 1883 Plavy, v první polovině třicátých let Spálov a v roce 1939 Držkov – po Mnichovu byla trať rozdělena hranicí mezi Sudety a protektorátem. Aby lidé jedoucí ze Železného Brodu do Držkova nemuseli zajíždět do sudetských Plavů a vracet se, vznikla zmíněná zastávka. V 60. letech byla zrušena pro přílišnou odlehlost. V roce 2010 byla ještě otevřena zastávka Velké Hamry.
Správcem všech zmíněných tratí je Správa železniční dopravní cesty. Osobní železniční dopravu tu provozuje národní dopravce České dráhy.
Okolí tratě: Praha hl. n. – Tanvald
Místo pro kbelské letiště bylo vybráno v listopadu 1918 a již o měsíc později odsud vzlétly první letouny. Než bylo otevřeno letiště v Praze-Ruzyni, byly Kbely centrem našeho letectví. Vždyť se tu konaly i letecké dny s masivní účastí. Třeba ten v roce 1936 navštívilo více než čtvrt milionu lidí. Za války bylo obsazeno a objekty začali využívat nacisté, postavili tu například dílny. Nelze se tedy divit, že v březnu 1945 bylo místo bombardováno americkými vzdušnými silami. Po válce se vzdušný přístav dostal opět do rukou československé armády a přeměnil se na vojenské dopravní letiště. Nyní zde sídlí 24. základna dopravního letectva T. G. Masaryka AČR a letecké muzeum. Právě odsud také cestuje většina ústavních činitelů a armáda zde bázuje všechna svá dopravní letadla (např. Airbus A319 CJ, Jak-40, CASA C-295M apod.) či vrtulníky (Mil-Mi 8).
Historie neratovické Spolany sahá až do roku 1898, když zde V. B. Goldberg začal vyrábět oleje, stearin, mýdlo a svíčky. O sedm let později areál odkoupil Gustav Všebor a začal zde zpracovávat plynárenské hmoty a čpavkové vody. Již od roku 1917 zde působila rakouská firma GEC a začala produkovat potravinářské výrobky, například čokoládu či rybí konzervy. Rok 1939 přinesl nového majitele, Spolek pro chemickou a hutní výrobu, a zahájil větší výstavbu chemického komplexu. Ten jej vlastnil i za války a v roce 1947 zde vyráběl viskózovou střiž. Na začátku padesátých let se stal samostatným podnikem s názvem Spolana. Výroba ve Spolaně se postupně rozšířila o závod elektrolýzy produkující chlor a hydroxid sodný, vznikly další provozy na výrobu kostního klihu, tuku, celofánu, kyseliny chlorovodíkové. V dalších letech se tu začal vyrábět i kaprolaktam nebo PVC prášek a granuláty. Po revoluci Spolana provozovala výrobní jednotky lineárních alfa olefinů, výroba skončila z důvodů nízké efektivity. Nyní produkuje kaprolaktam, síran amonný, hydroxid sodný či kyselinu chlorovodíkovou a technické plyny.
Most přes Strenický potok vznikl už při stavbě železnice v roce 1865. Starý viadukt s příhradovou železnou nosnou konstrukcí ale přestal technickým normám stačit již před první světovou válkou a měl projít vyztužením. Bohužel zjistilo se, že stav mostu neumožňuje další zásahy, a v roce 1923 byl vybrán projekt architekta Stanislava Bechyně. Nový most byl postaven za neuvěřitelné čtyři měsíce. Viadukt je dlouhý 152 metrů a 27 metrů vysoký. V roce 1958 byl vyhlášen kulturní památkou.
Na místě zámku Stránov stála dříve dřevěná tvrz. Teprve v letech 1463 až 1468 nechal na jejím místě postavit Jaroš ze Sovojovic pevný gotický hrad, který dostal jméno Nový Stránov. V letech 1545 až 1589 byl hrad v majetku Berků z Dubé. Roku 1589 se stal majitelem hradu Karel z Biberštejna. Později hrad získal sňatkem Michal Slavata z Chlumu. Rodem Slavatů nebo Biberštejnů byl hrad přestavěn na renesanční zámek. Později objekt získal Jan z Lisau a následně jeho potomstvo - Jan Václav Příchovský z Příchovsk, Václav Vojtěch Herites, po jeho smrti Jan Herites, rytíř Bedřich Neubauer nebo Marie z Valdštejna a Vartemberka. V roce 1917 zámek koupil Josef Šimonek. Jeho syn František s rodinou žil na Stránově až do znárodnění v roce 1950. Později byl zámek využíván jako dětský domov a JZD. Od roku 2003 je Stránov opět v rukou rodu Šimonků.
Románský tribunový kostel je datovaný přibližně do roku 1240. Jde o nejstarší fungující sakrální stavbu na Mladoboleslavsku. Svatostánek dal zároveň jméno vinecké skupině kostelů, pro kterou je typické tvarové bohatství architektonických článků. Patří k nejcennějším památkám české románské architektury. Zařízení je z roku 1886, kdy byl objekt restaurován v puristickém stylu. Od roku 1958 je kostel chráněnou kulturní památkou.
Hrad Michalovice byl založen ve 13. století a prvním doloženým majitelem byl Jan z Michalovic. Michalovicové hrad vlastnili až do druhé poloviny 15. století, kdy vymřeli po meči. Již v roce 1513 se však o hradě píše s adjektivem opuštěný. Dominantou objektu je válcová věž, pro svůj tvar přezdívaná „putna“. Věž je navíc nahnutá, a tak se pro ni vžilo přízvisko Mladoboleslavská Pisa. Za náklon a roztržení může výbuch střelného prachu, nejspíše na začátku 18. století. Není bez zajímavosti, že v roce 1935 pracovníci ČSD, když spojovali oba díly roztržené věže, přímo pod ní našli váček se 470 stříbrnými mincemi z třicetileté války.
Komplex Příhrazské skály se nachází na okraji pískovcové skalní plošiny. Dominantou je skalní útvar Kobylí hlava. Uvnitř skalního města se nalézá vytesaná modlitebna Hynšta. Prý sloužila jako úkryt českým bratřím. Přírodní rezervace zde byla vyhlášena v roce 1999. Příhrazská vrchovina spadá pod Vyskeřskou vrchovinu v rámci Jičínské pahorkatiny. Nejvyšším místem oblasti je kopec Mužský (463,5 m n. m.).
Předchůdcem zámku byl hrad, postavený v roce 1300. Jeho zakladatelem byl nejspíše Havel z Rohozce. Podle oficiálních zdrojů, ve 14. a 15. století se v držení hradu vystřídali páni z Turgova, páni z Michalovic a Krajířové z Krajku. Na počátku 16. století, za Konráda Krajíře z Krajku, došlo k přestavbě Hrubého Rohozce do podoby pozdně gotického sídla. Dále se v Rohozci usadili Vartemberkové a přestavěli zámek do renesanční podoby. V roce 1623 Hrubý Rohozec koupil Albrecht z Valdštejna. Od něj však již roku 1628 získal zámek i s okolním panstvím Mikuláš Des Fours, jehož potomkům zámek sloužil do konfiskace v roce 1945.
Dlaskův statek, dolánská usedlost z roku 1716 a dnes součást Muzea Českého ráje v Turnově, je podle webových stránek muzea „typickou ukázkou tradiční lidové architektury turnovského typu z 18. století“. Původními majiteli byla rodina sedláků Dlasků, z nichž nejznámější byl Josef, narozený v roce 1782. Roubený statek s typickou skládanou lomenicí a pavlačí je od roku 2010 Národní kulturní památkou ČR.
Hrad Vranov byl založen Heníkem z Valdštejna nejspíše v roce 1425, ale už na začátku 16. století se uvádí jako pustý. Pro svou délku - zhruba 400 m - je v současné době považován za nejdelší a nejkomplikovanější skalní hrad u nás. O rozkvět místa se postaral podnikatel František Zachariáš Römisch. Ten dal ve zříceninách i blízkém okolí umístit mohyly oslavující spisovatele, české panovníky a vojevůdce a celé hradiště nazval Pantheon. Dominantou Pantheonu je novogotický letohrádek z roku 1826.
Seba, a vůbec textilní průmysl, má na Tanvaldsku bohatou historii. Už na začátku 19. století byl region největší strojní přádelnou ve střední Evropě. Seba jako taková vznikla až v roce 1945. Dnes již textilka neexistuje, uzavřena byla v roce 2012. V části areálu však nyní fungují jiné firmy.
Technické informace: Praha hl. n. – Tanvald
Vlak: R 1144
Vozidlo: Motorový vůz řady 854
Max. rychlost vozidla: 120 km/h
Délka tratě: 133
Délka záznamu: 02:41:01
Datum zveřejnění: 4. 2019