Hradec Králové hl. n. – Trutnov hl. n.

Číslo tratě: 031, 032
<
>
Po najetí kurzorem nad grafický symbol se zobrazí podrobný popis.

Události na trati: Hradec Králové hl. n. – Trutnov hl. n.

00:17
Hradec Králové hl.n.

00:38
Cestové návěstidlo Volno

01:38
Vpravo: trať číslo 020 (Praha - Velký Osek - Hradec Králové – Choceň)

01:50
Rychlostník 100 km/h

04:36
Předměřice nad Labem

05:03
Rychlostník 120 km/h

06:04
Lochenice

06:32
Začátek úseku s přenosem kódu VZ podle návěsti samostatné předvěsti VZ Př

07:13
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h

07:50
Rychlostník 100 km/h

08:02
Vlevo: trať 046 (Lomnice nad Popelkou - Stará Paka)

08:32
Smiřice

08:45
Rychlostník 100 km/h

09:20
Přejezdník Uzavřený přejezd

09:38
Přejezdník Uzavřený přejezd

09:47
Černožice

09:53
Přejezdník Uzavřený přejezd

10:58
Semonice

11:23
Vzdálenostní upozorňovadlo IV Vlak se blíží k samostatné předvěsti

11:26
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

11:30
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

11:33
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

11:36
Předvěst vjezdového návěstidla: Očekávejte rychlost 80 km/h

11:56
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

12:01
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

12:05
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

12:09
Vjezdové návěstidlo Rychlost 80 km/h a výstraha

12:31
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

12:50
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

12:54
Jaroměř

15:23
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

15:49
Vlevo: trať č. 030 (Pardubice - Jaroměř – Liberec)

15:57
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

16:03
Vypněte proud

16:37
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

17:22
Rychlostník 100 km/h

19:07
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

19:14
Rychnovek

19:36
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

20:10
Rychlostník 100 km/h

22:10
Velká Jesenice

23:09
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

23:28
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

23:32
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

23:37
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

23:39
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

23:40
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

23:41
Zkrácená vzdálenost

23:42
Vjezdové návěstidlo Výstraha

23:56
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

24:10
Česká Skalice

24:32
Konec nástupiště

1161. Návěst Konec nástupiště (bílá obdélníková deska s černým okrajem, postavená na delší straně) upozorňuje na místo, před kterým musí zastavit první vozidlo pro přepravu cestujících vlaku, který má v určeném místě pobyt pro výstup a nástup cestujících.

28:52
Cestové návěstidlo Volno

29:10
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

29:46
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

31:40
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

32:50
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 70 km/h

33:22
Rychlostník 70 km/h

33:23
Samostatná předvěst je na opačné straně

33:27
Vpravo: trať číslo 033 (Starkoč – Václavice)

33:47
Starkoč

36:27
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

37:40
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

38:00
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

38:34
Řešetova Lhota

38:53
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

39:18
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

39:54
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

41:25
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

41:27
Olešnice

41:42
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

43:50
Červený Kostelec

46:08
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

46:35
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

47:52
Rtyně v Podkrkonoší zastávka

49:37
Rtyně v Podkrkonoší

51:19
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

51:21
Vzdálenostní upozorňovadlo IV Vlak se blíží k samostatné předvěsti

51:27
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

51:36
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

51:40
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

51:43
Předvěst vjezdového návěstidla: Očekávejte rychlost 40 km/h

52:07
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

52:13
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

52:19
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

52:25
Vjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

53:07
Rychlostník 70 km/h

53:35
Malé Svatoňovice

56:54
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

57:15
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

58:53
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

59:25
Velké Svatoňovice

59:27
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

62:08
Horní rychlostník 75 km/h, dolní rychlostník 70 km/h

62:16
Suchovršice

62:24
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

63:11
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

64:21
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

64:47
Rychlostník 100 km/h

66:24
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

66:39
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

66:53
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

67:16
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

67:21
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

67:21
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

67:27
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

67:32
Vjezdové návěstidlo Očekávejte rychlost 40 km/h

67:42
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 50 km/h

67:57
Trutnov-Poříčí

68:16
Odjezdové návěstidlo Rychlost 50 km/h a volno

68:24
Vpravo: trať číslo 043 (Trutnov - Łubawka, Královec – Žacléř)

68:26
Rychlostník 50 km/h

Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.

68:43
Rychlostník 70 km/h

69:09
Trutnov střed

71:36
Rychlostník 70 km/h

72:52
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

72:56
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

72:59
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 40 km/h

72:59
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

72:59
Zkrácená vzdálenost

73:01
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

73:07
Vjezdové návěstidlo Výstraha

73:33
Rychlostník 40 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

73:48
Trutnov hlavní nádraží

Informace o trati: Hradec Králové hl. n. – Trutnov hl. n.

Okolí tratě: Hradec Králové hl. n. – Trutnov hl. n.

Nádraží Hradec Králové

Nádraží v Hradci Králové je železničním, elektrifikovaným uzlem, tratě odsud směřují do Velkého Oseku, Chocně, Jaroměře a Pardubic. Staniční budovu na Riegerově náměstí navrhli ve 20. letech minulého století bratři, architekti Václav a Jan Rejchlovi. V roce 1929 začaly výkopové práce, stavba byla zahájena v roce 1930 a trvala zhruba šest let.

Železniční muzeum Výtopna Jaroměř

Muzeum Výtopna Jaroměř vítá zájemce o železniční historii ve více než 110 let starém komplexu výtopny parních lokomotiv a kromě expozice parních a motorový lokomotiv láká i na elektrickou akumulátorovou lokomotivu z roku 1916. Nedílnou součástí expozice jsou i osobní a nákladní železniční vozy. Muzeum provozuje nezisková organizace, přičemž hlavním posláním je záchrana, obnova a provoz historických železničních vozidel a rozvoj muzea.

Vodní nádrž Rozkoš

Východočeské moře, jak se nádrži Rozkoš přezdívá, je osmou největší svého druhu v České republice. Zabírá plochu více než tisíc hektarů a zadržuje je 76,154 mil. kubíků vody. Jejím smyslem je protipovodňová ochrana, vylepšení průtoků v Labi a v neposlední řadě poskytnutí útočiště řadě rekreantů a sportovců. Hlavní výtoková hráz je 412,5 metru dlouhá a vede po ní silnice, samotná koruna je 8,5 metru široká a její výška nad základem je 26,4 metru. Přehrada nemá bezpečnostní přeliv, jeho funkci plní vzdouvací objekt ve Zlíči. Dílo je zároveň rozděleno Rovenskou, bezmála dvoukilometrovou hrází, na západní straně je vybudován 200 m dlouhý přeliv. Nádrž je napájena Rozkoší, Rovenským potokem a přivaděčem z Úpy. Stavba přehrady byla započata v roce 1951, poté na více než deset let zastavena. Od roku 1964 práce pokračovaly, hotovo bylo v roce 1969. Přivaděč z Úpy vznikl v roce 1972.

Malovaný domek, Starkoč

Animovaný seriál o lokomotivě Tomášovi a jeho přátelích se podařilo částečně přenést do reality železničáři Josefu Vítovi ze Starkoče. Rodinný dům, který se nachází v blízkosti nádraží, nechal vymalovat pohádkovými lokomotivami a vstup do domu navíc stráží figurína výpravčího, která se dá ovládat. Za výmalbou nestojí pan Vít, ale kreslířka Jiřina Kluzová, která rodinný dům Vítových zkrášlila dětskými železničními hrdiny, jimž vévodí pod střechou i Krteček.

Kostel sv. Jana Křtitele, Rtyně v Podkrkonoší

Kostel sv. Jana Křtitele je farním kostelem. Součástí památkově chráněného areálu kostela je samostatná, polygonální dřevěná zvonice. Původní gotický kostel byl založen na počátku 14. století pány na Vízmburku. Roku 1421 byl vypálen Slezany. Po skončení husitských válek byl opraven znovu jako dřevěný. Roku 1679, kdy hrozil zřícením, byl zásluhou kněžny Marie Benigny Piccolomini nahrazen stávající barokní stavbou. Do současné podoby byl objekt rozšířen v první polovině 19. století.

Mimoúrovňové křížení tratí, Poříčí u Trutnova

V komunitě milovníků vlaků a železničních fotografů (šotoušů) velmi oblíbená destinace. Mimoúrovňové křížení tratí 047 (Trutnov – Teplice nad Metují) a 043 (Trutnov – Lubawka) v Poříčí totiž nabízí v údolí Petříkovického potoka zajímavou kompozici zejména ve chvíli, kdy se míjí dva vlaky. Na impozantnosti mu pak dodávají dva obří ocelové mosty. Jak se sem dostat? Souřadnice jsou: 50.5824981N, 15.9711247E.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie, Trutnov

Hlavní arciděkanský kostel Narození Panny Marie je barokní sakrální stavba. Její počátky spadají do období založení města. Tehdy také pražský biskup Jan III. z Dražic ve své listině z 1. května 1260 vymezil hranice farnosti. Roku 1505 prošel kostel přestavbou. V roce 1508 byl v kostele postaven oltář svatého Vavřince a v roce 1521 byla dostavěna špice věže. V bývalé sakristii byla koncem 20. století zřízena kaple.

Technické informace: Hradec Králové hl. n. – Trutnov hl. n.

Vlak: R 925 Krakonoš

Vozidlo: lokomotiva řady 754

Max. rychlost vozidla: 100 km/h

Délka tratě: 69 km

Délka záznamu: 1:14:20

Rozhovor se strojvedoucím: Pavel Jirásek, Oblastní centrum provozu Střed, Regionální provozní pracoviště Trutnov

Kdy jste se stal železničářem?
Na železnici pracuji od roku 1985. Začínal jsem jako mechanik kolejových vozidel, poté prošel pomocným provozem (olejář, točnař). Od roku 1988 jsem pracoval jako posunovač, vedoucí posunu a následně pomocník strojvedoucího. V roce 1993 jsem se stal strojvedoucím.

Jaké vlaky jste dopravoval?
Zpočátku to byly především manipulační nákladní vlaky, poté osobní a dnes rychlíky. Jezdil jsem na motorových lokomotivách a vozech řady 799, 810, 814, 843, 854, 742, 749, 754.

Které vozidlo jste vedl jako první?
Mým prvním vozidlem byla řada 742.

Které vozidlo a trať máte nejraději?
Má oblíbená trať je Trutnov – Teplice nad Metují. Pokud jde o stroje, oblíbil jsem si řadu 742.

Co byste označil za nejzajímavější zážitek ve své kariéře?
Jednoznačně nejsilnějším zážitkem pro mě bylo sloužit během hurikánu Emma.

Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?
Svoji práci beru jako zaměstnání, které mě baví.

Zvolil byste opětovně svou pracovní kariéru na dráze?
Mám spoustu zájmů, ale práci strojvedoucího bych nevyměnil.