Události na trati: Česká Třebová – Břeclav
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
3407. Návěst Vypněte trakční odběr (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř modrobílá šachovnice s devíti poli, jejíž rohová pole jsou bílá) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla ukončit odběr trakčního proudu nejpozději v úrovni této návěsti.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
3414. Návěst Připravte se ke stažení sběrače (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva krátké vodorovné bílé pruhy umístěné symetricky, levý ve spodní a pravý v horní části desky; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou pruhy z bílých odrazek) předvěstí strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla návěst Stáhněte sběrač, Kolej v přímém směru bez trakčního vedení, Kolej ve směru doprava bez trakčního vedení nebo Kolej ve směru doleva bez trakčního vedení.
3415. Návěst Stáhněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř vodorovný bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem nejpozději v úrovni této návěsti.
3416. Návěst Zdvihněte sběrač (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř svislý bílý pruh v úhlopříčce; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je pruh z bílých odrazek) dovoluje strojvedoucímu jízdu se zdviženým sběračem, když elektrické hnací vozidlo mine tuto návěst.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
3407. Návěst Vypněte trakční odběr (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř modrobílá šachovnice s devíti poli, jejíž rohová pole jsou bílá) přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla ukončit odběr trakčního proudu nejpozději v úrovni této návěsti.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.
Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.
862. Návěst Rychlost 50 km/h a opakování návěsti Výstraha (žluté světlo, nad ním bílé světlo a nad bílým světlem žluté světlo) dovoluje jízdu vlaku, přikazuje strojvedoucímu vlaku jet k následujícímu hlavnímu návěstidlu, umístěnému na nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost, rychlostí nejvýše 50 km/h a předvěstí na tomto návěstidle návěst Stůj.
Informace o trati: Česká Třebová – Břeclav
Tepna lemovaná rekordy i tragédiemi
Pokud cestujete z Prahy do Vídně, Budapešti nebo Bratislavy, pak po odjezdu z České Třebové určitě odložte knihu nebo telefon. Bude se na co dívat. Trať totiž prochází několika zajímavými oblastmi, kopce střídají skály a tunely, aby jižně pod Brnem prošla úrodnými pláněmi s vinicemi a kouzelnou Pálavou. Historie trasy byla lemována četnými prvenstvími a neopakovatelnými okamžiky. Měla však i své temné stránky. Pojďte se s námi pokochat jednou z nejkrásnějších tratí u nás.
Úsek: Česká Třebová – Brno (trať č. 260)
Historie trati, v jízdním řádu označené číslem 260, sahá až do první poloviny 19. století. Tehdy začali dělníci italského stavaře a v dobrém slova smyslu zkušeného tuneláře Felice Tallachiniho budovat úsek z Obřan směrem na severozápad, k České Třebové. Ovšem práce jim ztěžoval terén, neboť vytyčená trasa vedla divokým údolím řeky Svitavy. Skalnaté masívy tedy bylo nutné podtunelovat, první úseky byly proto otevřeny až šest let po zahájení stavebních prací. Jednokolejná trať s desítkou tunelů byla otevřena s příchodem roku 1849, druhé koleje se trati dostalo až dvacet let později. Zajímavostí je, že v roce 1861 se na trati začal využívat Morseův telegraf.
Dnes je celý úsek součástí prvního tranzitního koridoru, nicméně už v dobách první republiky plnila tato trať nezastupitelnou roli v mezinárodní dopravě. Vedeny po ní byly rychlíky z Prahy přes Břeclav a Bratislavu dále na jih a jihovýchod. Ve druhé polovině třicátých let minulého století právě tudy projížděla také legendární Slovenská strela (M 290.0).
Opanována railjetem
Úsek se dočkal elektrizace až během výstavby koridoru na přelomu tisíciletí. Do té doby tady kralovali především Brejlovci (řady 753 a 754), vozbu nákladních vlaků zajišťovaly Sergeje (T 679.1). S nástupem nové éry se tady objevovalo Pendolino na lince do Vídně a později do Bratislavy, dnes je nejvyšší kategorií tady provozovaných spojů railjet do Vídně a Grazu. O přehlídku tunelů nejsou ušetření ani cestující expresů do Budapešti a Bratislavy.
Celá trať je dlouhá 91 kilometrů, trakční soustava je z části stejnosměrná, další úsek je elektrizován střídavou. Místo jejich styku najdete na širé trati, kousek za Svitavami ve směru na Brno. Maximální rychlost na této trati je 140 km/h.
Úsek: Brno – Břeclav (trať č. 252)
Trať z Brna do Břeclavi byla v jízdních řádech až do prosince 2019 součástí tratě č. 250. Nyní je označována samostatným číslem 252 a aby se to nepletlo, můžete se setkat i s označením 002, což je označení dálkové trasy Praha – Česká Třebová – Brno – Kůty. Každopádně se tato dráha pyšní zajímavým prvenstvím. Je nejstarší parostrojní železnicí na našem území. Vždyť úsek z Brna do Rajhradu byl zprovozněn už v roce 1838, pravidelný provoz byl zahájen následující rok v červenci. Tím navázala na spojnici z Břeclavi do Vídně, na které se začalo jezdit v červnu 1839.
Trať byla součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda (KFNB). Ještě koncem 19. století byly na trasu navázány čtyři regionální dráhy: z Hodonína (1897), Hustopečí (1894), Pohořelic (1895) a Židlochovic (1895).
V roce 1967 se dočkala elektrizace, v osmdesátých letech zde byl poprvé na síti ČSD zaveden provoz rychlostí 140 km/h. Devadesátá léta přinesla současnou maximální rychlost 160 km/h, byť už se tu jezdilo i rychlostí výrazně vyšší. Mezi stanicemi Hrušovany a Podivín vytvořilo v roce 2004 Pendolino český rychlostní rekord ustanovený rychlostí 237 km/h. Správa železnic tu nedávno začala testovat „dvoustovku“ s lokomotivou vybavenou evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS.
Čtyři tragédie
Trať protínající tisíce hektarů jihomoravských vinohradů má však za sebou i jiné, nepříliš lichotivé, historické události. Stala se totiž dějištěm řady nehod s tragickými následky.
Tak například už při slavnostním zahájení provozu byly z Vídně vypraveny čtyři vlaky, tažené parními lokomotivami Bruna, Herkules, Gigant a Bucefalos. Předpis tehdy stanovil pro jízdu vlaků za sebou časový sled 8 minut. Ve Vranovicích se první souprava zdržela o něco déle, potíže způsobilo zdlouhavé zbrojení vodou. Druhý vlak zastavil za ním a zůstal stát posledními vozy na záhlaví stanice. Strojvedoucí třetího vlaku s Gigantem vedl Angličan John Williams a předpokládal, že před ním jedoucí vlaky již Vranovice opustily. Jenže se zmýlil. Poslední vozy druhého vlaku se objevily asi čtvrt kilometru před ním. Těžkou soupravu už nedokázal zabrzdit.
Náraz zcela zdemoloval dva vozy, další byly poškozeny. Zdroje o počtu raněných či mrtvých se liší, nejčastěji se však u kolonky mrtvých objevuje číslovka 8 a nespecifikované množství zraněných. Byla to první železniční nehoda v Rakousko-Uhersku.
A umíralo se i u Zaječí. Tentokrát v září 1928. Vinou výhybkáře vjel bratislavský rychlík, vedený parní lokomotivou 375.030, do nesprávně postavené výhybky, vykolejil a narazil do vedle stojícího nákladního vlaku, se kterým se měl na jednokolejné trati křižovat. Strojvedoucí rychlíku ani nebrzdil, neboť vjezdové návěstidlo nebylo závislé na poloze výhybky a nesignalizovalo vjezd do odbočky. Při události zemřelo 24 lidí. Zraněných bylo okolo 140.
Mohla za to opilost
Tragický byl i prosinec 1950. Tentokrát u Podivína. Tehdy se na přejezdu střetl autobus s rychlíkem. Šofér zastavil před závorami, které byly stažené kvůli průjezdu osobního vlaku. Po průjezdu signalista závory zvedl, byť se k přejezdu řítil ještě rychlík. Autobus se rozjel, ale proti němu ještě vyjel náklaďák. Řidič autobusu snížil rychlost a uvolnil průjezd nákladnímu vozu. A zatímco kamion projel, autobus už prostor opustit nestačil. Rychlík do autokaru narazil v plné rychlosti, převrátil jej a ještě desítky metrů vlekl. Lokomotiva navíc vykolejila. Bilance: 45 obětí. Státního pohřbu se zúčastnilo na pět tisíc lidí.
O tři roky později se do historie zapsala i nehoda u Šakvic. Navíc velmi výrazně, jako do té doby nejtragičtější nehoda v historii (překonala ji až událost u Stéblové o sedm let později). Na Štědrý den se u stanice střetly osobní vlak a rychlík z Brna. Za nehodou byla opilost strojvedoucího a topiče. V opojení přehlédli několik návěstí a rychlostí 90 km/h vjeli do stanice a narazili do zadní části stojícího, osobního vlaku. Zemřelo 103 lidí, dalších více než 80 utrpělo zranění.
Dnes je dvoukolejná celostátní trať součástí prvního tranzitního koridoru. Křižují ji především osobní vlaky Českých drah i soukromých dopravců mířících nejen do Břeclavi, ale i do Vídně a Grazu, Bratislavy či Budapešti.
Okolí tratě: Česká Třebová – Břeclav
Kromě kostela sv. Barbory, v němž se nachází unikátní Světelský oltář z cisterciáckého kláštera v dolnorakouském Zwettlu, se město Adamov můžete pochlubit i dalšími zajímavými stavbami. Pokud se vydáte od vlakové zastávky do centra města po modré značce, projdete kolem vily Skalní sklep. Na konci 19. století ji nechali postavit Lichtenštejnové. Za první republiky sloužila jako hotel s restaurací, po roce 1945 v ní bylo ředitelství místního závodu a knihovna. V současnosti je rekonstruována.
Blízko tratě stojí poslední zachovaná železářská huť z 19. století na Blanensku. Klamova huť (lidově Klamovka), která patřila rodu Salmů, byla postavena v novogotickém slohu v letech 1853–57. Po ukončení produkce surového železa v roce 1895 se z ní stala slévárna a pak se v ní až do roku 1923 vyráběla litina. Poté sloužila jako vodní elektrárna, zkušebna vodních turbín a muzeu. V současné době v ní sídlí firma, která se specializuje na výrobu krbových kamen a kouřovodů.
U nádraží v Blansku se vám naskytne z okna vlaku pěkný výhled na vodní hladinu, v níž se zrcadlí okolní skály. Jde o zatopený kamenolom, který byl založen v roce 1925. K zatopení lomu došlo náhle, a tak na dně zůstala i důlní technika. Nejen kvůli tomu se lom stal oblíbeným místem potápěčů. Pod hladinou lze zahlédnout také okouny, kapry či štiky. I když je v zatopeném blanenském lomu zákaz koupání, čistá voda v létě přiláká nespočet plavců. Už dlouho se proto uvažuje o jeho oplocení.
U Opatova se nachází soustava rybníků. Z vlaku je dobře vidět jeden z nich – Vidlák. U něj můžete zahlédnout cykloturistické značení. Celá oblast je vhodná pro výlety na kole. Kolem rybníka vede cyklotrasa č. 4202, po níž se lze vydat směrem na Gajer a napojit se na dálkovou cyklotrasu č. 24 nazývanou Svitava, pokračovat pak do Semanína a nastoupit zase do vlaku či jet na kole až do České Třebové. Další tipy na cyklovýlety na Svitavsku najdete na www.svitavy.cz/cyklotrasy.
V roce 2004 prodali potomci rodu Kálnoky zámek Letovice Bohumilu Vavříčkovi. V té době byla ze zámku takřka ruina. Nový majitel začal s rekonstrukcí a snaží se vrátit zámku jeho původní lesk. Od května do října si můžete prohlédnout už opravené prostory včetně těch, kde byl ve 14. století přeložen cestopis Marca Pola. Zájemci mohou na zámku dokonce i přespat, třeba v apartmá hraběnky Edity nebo v novomanželském apartmá. Konají se tu také burzy a prodejní trhy.
Vysílač Hády nad Brnem je v provozu od roku 1964. Je vysoký 50 metrů a zajišťuje vysílání televizního a rozhlasového vysílání. Nosná konstrukce antén jej zvyšuje o dalších 30 metrů.
Katedrála svatých Petra a Pavla je s dvojící 84metrových věží hlavní dominantou Brna. Základy chrámu stojí na místě, kde od 11. století stála románská kaple a později kostelík s kryptou a apsidou. Počátek dnešní katedrály lze vysledovat od 70. let 12. století, kdy na vrchu Petrov roste bazilika v románském stylu, která se roku 1296 stala sídlem kolegiátní kapituly – sboru diecézních kněží. Největší rozmach přichází v průběhu baroka. V roce 1777 zřídil papež Pius VI. v Brně biskupství a kostel sv. Petra a Pavla byl povýšen na katedrálu.
Brněnský mrakodrap AZ Tower je nejvyšší budovou v České republice. Postaven byl mezi roky 2011 a 2013 podle návrhu Architektonické kanceláře Burian – Křivinka. Budova disponuje třiceti podlažími a výškou 111 metrů (116 i s anténou). Najdete tu kanceláře, byty i fitness centrum.
Tři obří plynojemy u Hustopečí jsou součástí zdejší plnírny plynu. Ta zde funguje od 70 let. Firma, která plynárnu provozuje, tvrdí, že je největším dodavatelem LPG, tedy zkapalněného plynu na českém trhu.
Na vrcholu Přítlucké hory (292 m.n.m) je možné se pokochat z rozhledny Maják. Celková výška objektu z roku 2012 je 27,6 metru, vyhlídková plošina je ve výšce 21 m. Vede na ní 108 schodů.
Pavlovské vrchy jsou součástí Pálavy, krajinné oblasti s velikostí přesahující 80 km2. Pyšní se stepními ekosystémy a dochovanými památkami historického osídlení. Nejcennější biotopy druhově bohatých skalních, drnových a lučních stepí, lesostepí, teplomilných doubrav a suťových lesů se vyvinuly na vápencových kopcích Pavlovských vrchů. V roce 1986, tedy 10 let po vyhlášení chráněné krajinné oblasti, byla dekretem UNESCO uznána jako součást mezinárodní sítě biosférických rezervací.
Lednický minaret nebo také Turecká věž je stavba v ose zámku. Jak se píše na webových stránkách Národního památkového ústavu, dílo bylo zbudované Aloisem Josefem I. podle plánů architekta Josefa Hardtmutha na přelomu 18. a 19. století. Je výjimečnou stavbou tohoto charakteru v Evropě a se svými téměř 60 metry patří na kontinentě mezi nejvyšší. Objekt je vystaven z kamenných kvádrů, mnohdy těžších než 100 kg, byla vystavěna na močálovité půdě. Pevnost v měkkém podkladu zajišťuje 500 kůlů dlouhých 17 metrů. Na nich spočívá rošt z 97 kmenů. Teprve pak začínají kamenné základy. Minaret je přístupný veřejnosti.
Nádraží v Břeclavi bylo vůbec první železniční stanicí na našem území. Zprovozněno bylo 6. června 1839 na Severní dráze císaře Ferdinanda. O dva roky později zde vznikl první železniční uzel v Rakousku-Uhersku. Na důležitosti mu doba neubrala. Naopak. Křižují se tu vlaky z prvního a druhého mezinárodního koridoru a z několika tratí regionálního charakteru. Vyjet tedy můžete směr Brno, Bratislava, Vídeň, Hodonín, Znojmo či Lednice. Výpravní budova byla nedávno rekonstruována.
Technické informace: Česká Třebová – Břeclav
Vlak: rj 371 Vindobona
Vozidlo: lokomotiva řady 1216 (ÖBB)
Max. rychlost vozidla: 230 km/h
Délka tratě: 150 km
Délka záznamu: 1:38:54
Datum zveřejnění: 9. 2020
Rozhovor se strojvedoucím: Josef Trecha, Oblastní centrum provozu Východ, Regionální provozní pracoviště Brno-Maloměřice
Kdy jste se stal železničářem?
K tehdejším ČSD jsem nastoupil v roce 1979, a to do lokomotivního depa Břeclav. Tenkrát bylo běžné, že strojvedoucí začínal na topírenském posunu, následoval staniční posun, pak nákladní vozba a teprve po letech mohl na osobní výkony. Jezdil jsem na Sergejích, Laminátkách, později jsem se dostal na Esa. Vyzkoušel jsem motorové vozy řady 830, pak 842. Po rozdělení Československa jsem zakusil rychlíky a spoje EuroCity v čele s řadami 350, 362, 380 a také rakouskou řadu 1216.
Které vozidlo jste vedl jako první?
Na topírenském posunu lokomotivy řad T 211.0, T 212.0 a Hurvínka M 131.1.
Které vozidlo a trať máte nejraději a proč?
Rozhodně lokomotivu řady 350 a trať kolem řeky Sázavy přes Havlíčkův Brod, kde zpočátku jezdily vlaky EuroCity. Tento stroj má sice už své roky, ale strojvedoucí musel dokázat, že něco umí a se strojem si rozumí. Vše bylo „na ruku“, žádná automatika.
Co byste označil za nejzajímavější zážitek ve své kariéře?
Asi první jízda s třistapadesátkou rychlostí 160 km/h.
Máte nějaké životní či profesní motto?
Užít si bezpečnou jízdu a hlavně nic nepokazit.
Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?
Musel bych dlouho přemýšlet a stejně bych k jednoznačné odpovědi nedospěl, v žádném případě ale nejsem fanatik.
Zvolil byste opětovně svou pracovní kariéru na dráze?
Vzhledem k mému věku a rychlosti doby, ve které žijeme, nedokážu jednomyslně odpovědět.
Jaký je váš osobní sen spojený se železnicí?
Chtěl bych se toho dožít a svést se u nás po vysokorychlostní trati. Samozřejmě, že už jen jako cestující.
Chtěl byste někomu ve spojitosti s vaším povoláním poděkovat?
Určitě, mému kolegovi, který mě dostal jako kandidáta na zácvik. Byl to profík pracovně a hlavně člověk s velkým Č – Pavel Dvořák.
Jak bude podle vás vypadat železniční doprava u nás za 50 let?
Těžká otázka vzhledem k rychlému vývoji ve světě a taky spíše pomalému u nás.