Liberec – Stará Paka

Číslo tratě: 030, 031
<
>
Po najetí kurzorem nad grafický symbol se zobrazí podrobný popis.

Události na trati: Liberec – Stará Paka

00:16
Liberec

00:52
Cestové návěstidlo: rychlost 40 km/h a očekávejte rychlost 60 km/h

01:48
Cestové návěstidlo: Rychlost 60 km/h a volno

02:01
Vlevo trať číslo 036 (Liberec - Tanvald – Harrachov)

02:16
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

02:37
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

05:33
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

05:52
Horní rychlostník 75 km/h, dolní rychlostník 70 km/h

05:54
Pilínkov

06:10
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

08:31
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

08:53
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

09:40
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

11:03
Jeřmanice

11:26
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

11:37
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

12:30
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

13:00
Rádlo

13:12
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

15:03
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

15:30
Výstražný kolík Pískejte

15:40
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

16:12
Rychnov u Jablonce nad Nisou

17:36
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

17:54
Výstražný kolík Pískejte

18:06
Zábleskové světlo

20:12
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

20:59
Horní rychlostník 75 km/h, dolní rychlostník 70 km/h

21:55
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

22:07
Hodkovice nad Mohelkou

22:37
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

22:53
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 95 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

23:56
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

24:25
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

24:55
Sedlejovice

26:08
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 75 km/h

26:13
Sychrov

26:24
Rychlostník 100 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

27:04
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

27:16
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

27:37
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

28:53
Doubí u Turnova

29:04
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 70 km/h

29:32
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

30:03
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

30:34
Rychlostník 100 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

30:41
Vzdálenostní upozorňovadlo IV Vlak se blíží k samostatné předvěsti

30:44
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

30:47
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

30:51
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

30:55
Předvěst vjezdového návěstidla Výstraha

31:02
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 40 km/h

31:34
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

31:49
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

32:23
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

32:32
Vjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

32:46
Rychlostník 40 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

33:23
Vpravo: trať č. 070(Praha – Turnov)

34:00
Turnov

36:44
Výstražný kolík Pískejte

36:44
Rychlostník 100 km/h

37:32
Výstražný kolík Pískejte

38:28
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

39:02
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

39:12
Rychlostník 85 km/h

39:15
Dolánky

40:12
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

40:36
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 30 km/h

40:48
Rychlostník 65 Km/h

41:15
Rychlostník 75 km/h

41:34
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

42:00
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

42:16
Výstražný kolík Pískejte

42:47
Výstražný kolík Pískejte

42:54
Výstražný kolík Pískejte

43:54
Vjezdové návěstidlo Výstraha

761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.

44:27
Malá Skála

45:54
Výstražný kolík Pískejte

45:55
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

47:49
Líšný

48:24
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

48:45
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

49:17
Horní rychlostník 70 km/h / dolní rychlostník 65 km/h

49:32
Horní rychlostník 75 km/h, dolní rychlostník 70 km/h

49:48
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

49:59
Vzdálenostní upozorňovadlo IV Vlak se blíží k samostatné předvěsti

50:02
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

50:06
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

50:10
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

50:14
Předvěst vjezdového návěstidla: Očekávejte rychlost 40 km/h

50:46
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

50:56
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

51:02
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

51:10
Vjezdové návěstidlo Rychlost 50 km/h a výstraha

51:24
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

51:37
Železný Brod

53:11
Odjezdové návěstidlo Rychlost 50 km/h a volno

53:36
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

54:36
Vlevo trať číslo 036 (Liberec - Tanvald – Harrachov)

54:45
Horní rychlostník 75 km/h, dolní rychlostník 70 km/h

55:22
Horní rychlostník 70 km/h / dolní rychlostník 65 km/h

55:38
Horní rychlostník 75 km/h, dolní rychlostník 70 km/h

56:59
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

58:05
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

58:59
Semily

61:41
Horní rychlostník 75 km/h, dolní rychlostník 70 km/h

61:51
Horní rychlostník 70 km/h / dolní rychlostník 65 km/h

62:05
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

63:13
Nedvězí

63:25
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

65:19
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

65:45
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

66:38
Košťálov

67:04
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 70 km/h

67:36
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

67:58
Výstražný kolík Pískejte

68:03
Libštát

68:07
Výstražný kolík Pískejte

68:13
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

68:48
Horní rychlostník 65/ dolní rychlostník 60 km/h

68:54
Výstražný kolík Pískejte

69:11
Horní rychlostník 80 km/h / dolní rychlostník 75 km/h

69:44
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

70:07
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

70:53
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 50 km/h

70:54
Bělá u Staré Paky

71:33
Rychlostník 50 km/h

Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.

71:43
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

72:28
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

72:46
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

73:03
Horní rychlostník 85 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

73:04
Předvěst vjezdového návěstidla Výstraha

73:04
Samostatná předvěst je na opačné straně

73:06
Vpravo: trať č. 064 (Mšeno - Mladá Boleslav - Lomnice nad Popelkou)

73:57
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 50 km/h

74:02
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

74:10
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

74:17
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

74:23
Vjezdové návěstidlo Výstraha

761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.

74:45
Vlevo trať číslo trať číslo 040 (Chlumec nad Cidlinou - Trutnov hl.n.)

74:50
Rychlostník 50 km/h

Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.

75:30
Stará Paka

76:14
Odjezdové návěstidlo Stůj

Informace o trati: Liberec – Stará Paka

Okolí tratě: Liberec – Stará Paka

Přírodní park Ještěd

Od roku 1995 je území mezi ještědským hřebenem a údolím Lužické Nisy chráněnou krajinnou oblastí, s účelem zachování přírodních a estetických hodnot i charakteristické zemědělské kultury. Krom dominanty na vrcholu Ještědu, je zde řada kulturně-historických a technických památek, například v podobě zbytků vojenského opevnění nebo zříceniny hradu Roimund.

Sychrovský viadukt

Jednu z nejcennějších technických památek tvoří patrový, 32 metrů vysoký, 120 metrů dlouhý a 11 metrů široký kamenný železniční most, se klene nad údolím říčky Mohelky již od roku 1859, kdy vznikl jako součást tehdejší strategické Jihoseveroněmecké spojovací dráhy, spojující pevnosti Josefov a Hr.Králové s Olomoucí.

Sychrovský viadukt

Sychrovský tunel

Nejdelší tunel na trati 030 pochází z téže doby, jako nedaleko stojící viadukt, od něhož ho odděluje pouze stanice Sychrov. Původně zamýšleným dvojkolejným tunelem, raženým obou stran, projel první vlak 1. Května 1859. Ve své době byl se svou délkou 640 metrů na mnoho dalších let vůbec nejdelším tunelem v Čechách. Nedaleký Sedlejovický tunel je se 77 metry naopak na trati nejkratší.

Zámek Sychrov

Dnes novogotický, původně barokní zámek leží ve stejnojmenné obci 6km severozápadně od Turnova. Zámecký komplex, obklopený působivým parkem, který si oblíbil i Antonín Dvořák, patří k unikátním příkladům šlechtického sídla, na němž jsou patrné i prvky pozdního klasicismu. Se zámkem je spjat především kníže Kamil Rohan. Zámek posloužil i jako kulisy pohádek Zlatovláska nebo Nesmrtelná teta. Zámek se pyšní i původním mobiliářem, nábytkem a interiéry s bohatou řezbářskou výzdobou a obrazy.

Zámek Hrubý Rohozec

V těsné blízkosti severozápadního okraje Turnova se na skalním ostrohu na řekou Jizerou vypíná bělostná dominanta původně gotického hradu z roku1280, na němž se však v průběhu staletí podepsaly vlivy renesance, baroka, empíru a romantismu. Původní hrad je patrný dnes již pouze ve sklepních prostorách, ražených přímo do skály. Zámecké interiéry si uchovaly původní vzhled z doby, kdy sloužily jako reprezentační a obytné místnosti hraběte Mikuláše Vladimíra Des Fours Walderod, posledních šlechticů a zdejším panství, a to až do roku 1946, kdy byl zámek státem vyvlastněn. Dnes je zde expozice proměn stylů bydlení v průběhu historických epoch.

Zámek Hrubý Rohozec

Dlaskův statek

V údolí Jizery se nachází stavba z konce 18. století, vystavěná ve stylu pojizerské lidové architektury. Uvnitř naleznete stálou expozici lidového interiéru a podomácké výroby v Pojizeří. Trámcová hradba je unikátem, díky kterému byla budova zařazena mezi národní kulturní památky. Koná se zde i řada akcí s motivem lidových tradic. Sousedící Dům přírody Českého ráje v bývalé škole nabízí interaktivní expozici krajových fenoménů. Vedle budovy se nachází vlaková stanice Dolánky.

Malá Skála – Pantheon/Skalní město

Zřícenina skalního hradu Vranov, či novogotický letohrádek z roku 1826, stojící na místě původní hradní kaple, tvoří jen část z mnoha pozoruhodných staveb a přírodních krás maloskalského údolí, obklopeného skalními dominantami nad řekou Jizerou. Vyhlídková plošina Zahrádka je pak nejlepším místem, odkud spatřit dění na řece Jizeře nebo masiv Suchých skal na protějším svahu.

Malá Skála – Pantheon/Skalní město

Kostel sv. Jakuba Většího v Žel.Brodě

Děkanský kostel svatého Jakuba Většího v Železném Brodě, je barokní sakrální stavbou z 18. století, stojící na mírném návrší nad řekou Jizerou ve farním areálu, při okraji historické čtvrti Trávníky. Stejně jako kostel je i přilehlá fara s roubenou zvonicí, historicky první zděná stavba města, uznána kulturní památkou ČR.

Kostel sv. Jakuba Většího v Žel.Brodě

Kostel sv. Jakuba Většího v Žel.Brodě

Vodní elektrárna Spálov

Do dnešních dnů fungující secesní památka na soutoku Jizery a Kamenice, vyrábí elektřinu již od roku 1926, kdy byla po pěti letech výstavby spuštěna. Její výkon činí 2400 kW. Voda je sem přiváděna 1323 metrů dlouhou štolou od jezu v Bítouchově u Semil. Od svého spuštění fungovala bez přestávky 72 let, než byla v roce 1998 zahájena její modernizace, která však citlivě obnovila původní technická řešení, byť došlo k automatizaci provozu a nahrazení Francisových turbín Kaplanovými vertikálními turbínami. Původní zařízení je dnes vystaveno před budovou, kde se konají pravidelné prohlídky. Elektrárna je součástí trasy pojizerské Riegrovy stezky.

Vodní elektrárna Spálov

Vodní elektrárna Spálov

Riegrova stezka – Říkovské tunely

Celoročně přístupná Ferrata Vodní brána s obtížností C prochází nejpůsobivějším kaňonem řeky Jizery. Na protějším břehu prochází Riegrova stezka s vysutou lávkou na skalní stěně v délce 77 metrů. Těsným kaňonem prochází i železniční trať Železný Brod - Semily, se soustavou čtyř Říkovských tunelů s délkou 200-300m, vybudovaných mezi lety 1857-1859 v mimořádně nepřístupném terénu, na jejichž ražbě se podíleli italští stavitelé a dělníci.

Riegrova stezka – Říkovské tunely

Semily – Sbor Dr. Karla Farského

Pozoruhodná budova Církve československé husitské se nalezá v bezprostřední blízkosti železniční stanice Semily. Husův sbor byl zbudován v roce 1938 podle projektu arch. Vladimíra Krýše a od roku 2016 je chráněnou kulturní památkou ČR. Jeho otevření, jen několik dní před podpisem Mnichovské dohody, bylo považováno za tichou manifestaci za míru a svobodu republiky. Dominantou je 24 metrů vysoká věž se zvonicí. Vnitřní interiéry zdobí dřevořezby s motivy kázajícího Mistra Jana Husa a malby křížové cesty.

Technické informace: Liberec – Stará Paka

Vlak: R 1269

Vozidlo: motorový vůz řady 843

Max. rychlost vozidla: 110 km/h

Délka tratě: 76 km

Délka záznamu: 1:16:22

Datum zveřejnění: 7. 2020

Rozhovor se strojvedoucím: Miroslav Roušar, Oblastní centrum provozu Střed, Regionální provozní pracoviště Liberec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kdy jste se stal železničářem?
K tehdejším ČSD jsem nastoupil v lednu roku 1984.

Jak se vyvíjela Vaše profesní kariéra (depa, vozidla)?
Nastupoval jsem do tehdejšího Lokomotivního depa Liberec, poté jsem podstoupil základní vojenskou službu. V roce 1986 jsem se vrátil a začal pracovat na dílně, za rok jsem jezdil jako pomocník strojvedoucího. V roce 1989 jsem úspěšně složil zkoušky na strojvedoucího. Libereckému depu jsem věrný dodneška.

Které vozidlo jste vedl jako úplně první?
Byla to lokomotiva řady 743 přezdívaná Elektronik. Tehdy byly tyto lokomotivy na železnici stejně nové jako já.

Jaké vlaky jste dopravoval?
Začal jsem na záloze, v Liberci byly čtyři. Během dvou let jsem vystřídal všechny. Dále jsem vozil nákladní vlaky a z osobní dopravy jsem postupně vystřídal všechny druhy vlaků kromě vlaků vyšší kategorie.

Které vozidlo či trať máte nejraději a proč?
Srdeční záležitost je pro mne Brejlovec řady 753. V Liberci už ho ale bohužel nemáme.

Co byste označil za nejzajímavější zážitek ve své kariéře?
Při vedení vlaku jsem uviděl člověka, který ležel na kolejích a nereagoval na houkání. Ihned jsem zavedl rychločinné brzdění. Podařilo se mi zastavit čtyřicet centimetrů od jeho hlavy. Zachránil jsem mu život. Prý žije dodneška.

Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?
Když jsem byl malý kluk, neměli jsme auto, hodně jsme cestovali vlakem. Vlaky jsem si zamiloval od základní školy a při cestách na Slovensko jsem vydržel stát u okna celou cestu. Práce mě baví dodneška.

Zvolil byste opětovně svou pracovní kariéru na dráze?
Myslím, že ano, přestože pamatuji na dráze i lepší časy.