České Budějovice – Příbram

Číslo tratě: 190, 200
<
>
Po najetí kurzorem nad grafický symbol se zobrazí podrobný popis.

Události na trati: České Budějovice – Příbram

00:16
České Budějovice

00:44
Cestové návěstidlo: Rychlost 50 km/h a volno

01:23
Rychlostník 120 km/h

02:25
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h

03:02
České Budějovice severní zastávka

03:09
Rychlostník 100 km/h

03:53
Vpravo: trať číslo 220 (České Budějovice – Praha hl.n.)

05:45
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

07:33
Hluboká nad Vltavou

10:31
Vzdálenostní upozorňovadlo IV Vlak se blíží k samostatné předvěsti

10:33
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

10:35
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h

10:37
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

10:39
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

10:42
Předvěst vjezdového návěstidla: Očekávejte rychlost 40 km/h

11:07
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

11:28
Vjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

11:50
Rychlostník 100 km/h

12:19
Zliv

14:05
Cestové návěstidlo Rychlost 40 km/h a očekávejte rychlost 40 km/h

14:50
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

17:39
Zbudov

19:20
Dívčice

20:04
Rychlostník 100 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

20:21
Rychlostník 95 km/h

21:11
Rychlostník 100 km/h

21:33
Záblatíčko

25:00
Číčenice

29:09
Milenovice

29:38
Rychlostník 100 km/h

30:48
Protivín zastávka

31:32
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 70 km/h

31:33
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

31:37
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

31:41
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

31:47
Vjezdové návěstidlo Očekávejte rychlost 40 km/h

32:05
Rychlostník 70 km/h

32:25
Protivín

34:47
Směr jízdy vlaku

Návěst Směr jízdy vlaku (svítící bílé písmeno, kterým začíná název sousední stanice nebo jiné stanice trati, popř. obvodu stanice) u vjezdového, cestového nebo odjezdového návěstidla upozorňuje, kterým směrem je postavena vlaková cesta.

34:47
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

34:48
Skupinové návěstidlo

1037. Návěst Skupinové návěstidlo (bílá čtvercová deska s černým orámováním, na desce je černý šikmý pruh směřující z levého dolního rohu do pravého horního rohu) upozorňuje na skupinové návěstidlo. Pokyny návěstidla, na kterém je umístěno návěstní upozorňovadlo s návěstí Skupinové návěstidlo, nesmí být považovány za pokyny návěstidla platného jen pro jednu kolej.

35:03
Vlevo: trať číslo 190 (České Budějovice – Plzeň hl. n.)

35:09
Rychlostník 75 km/h

35:34
Výstražný kolík Pískejte

35:56
Výstražný kolík Pískejte

36:58
Výstražný kolík Pískejte

39:54
Heřmaň

40:54
Vlevo: trať číslo 201 (Tábor – Ražice)

41:58
Putim

42:28
Rychlostník 75 km/h

43:33
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

43:34
Vzdálenostní upozorňovadlo IV Vlak se blíží k samostatné předvěsti

43:38
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

43:41
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

43:45
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

43:49
Předvěst vjezdového návěstidla: Očekávejte rychlost 60 km/h

44:12
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

44:18
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

44:24
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

44:31
Vjezdové návěstidlo: Rychlost 60 km/h a výstraha

45:09
Rychlostník 50 km/h

Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.

45:29
Cestové návěstidlo: Rychlost 40 km/h a opakování návěsti výstraha

45:53
Písek

47:58
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

48:22
Rychlostník 75 km/h

49:13
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

49:52
Písek zastávka

51:54
Písek-Dobešice

53:58
Výstražný kolík Pískejte

54:44
Čížová

60:46
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 50 km/h

61:15
Rychlostník 50 km/h

Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.

61:44
Vráž u Písku

62:10
Rychlostník 50 km/h

Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.

64:43
Dolní Ostrovec

66:44
Výstražný kolík Pískejte

67:35
Výstražný kolík Pískejte

68:23
Smetanova Lhota

70:56
Čimelice

75:54
Horní Nerestce

76:02
Výstražný kolík Pískejte

77:41
Výstražný kolík Pískejte

78:15
Mirovice

79:55
Rychlostník 70 km/h

80:24
Rychlostník 75 km/h

81:50
Myslín

82:44
Výstražný kolík Pískejte

84:52
Dobrá Voda u Březnice

86:02
Výstražný kolík Pískejte

87:13
Březnice

89:00
Rychlostník 75 km/h

90:00
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

90:05
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

90:10
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

90:15
Vjezdové návěstidlo Výstraha

90:35
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

90:37
Vlevo: trať číslo 204 (Březnice - Rožmitál pod Třemšínem)

91:12
Výstražný kolík Pískejte

91:13
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

91:40
Výstražný kolík Pískejte

92:05
Rychlostník 75 km/h

92:44
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

93:10
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

93:24
Tochovice

94:12
Rychlostník 75 km/h

94:41
Tochovice zastávka

96:23
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

96:33
Ostrov u Tochovic

96:57
Výstražný kolík Pískejte

96:57
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

97:19
Rychlostník 75 km/h

97:40
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

98:21
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

99:14
Rychlostník 75 km/h

99:24
Milín

101:29
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

102:02
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

102:03
Výstražný kolík Pískejte

102:33
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

102:36
Výstražný kolík Pískejte

102:51
Rychlostník 75 km/h

104:53
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

105:33
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

106:11
Příbram

Informace o trati: České Budějovice – Příbram

Okolí tratě: České Budějovice – Příbram

Zámek Hluboká nad Vltavou

Zámek Hluboká byl původně založen jako strážný hrad v polovině 13. století českými králi a jako královský majetek byl dáván často do zástavy. V držení se zde vystřídalo několik šlechtických rodů. Významný šlechtický rod pánů z Hradce zakoupil hlubocké panství v roce 1561. O dva roky později nechali noví majitelé původní gotický hrad stavebně upravit na renesanční zámek. Koncem 16. století byl dalším majitelem panství rod Malovců z Malovic, jako protestanti však přišli o majetek v roce 1619 a o čtyři roky později získal panství od císaře Ferdinanda II. Habsburka španělský generál Don Baltazar de Marradas. Od jeho synovce v roce 1661 koupil Hlubokou Jan Adolf I. Schwarzenberg. Schwarzenbergové zde pobývali do konce roku 1939. Rod zámek dvakrát upravil, nejprve počátkem 18. století v barokním stylu, později provedl rozsáhlou rekonstrukci zámku v romantickém stylu nové gotiky. O svůj majetek Schwarzenbergové přišli v roce 1947.

Hora Kleť

Kleť, mnohdy označovaná za královnu jihočeských hor a kopců, je zároveň nejvyšším bodem Blanského lesa (1083,2 m n. m.). Vidět odsud nejsou jen jižní Čechy, ale i vzdálené, špičaté vrcholky Alp. Na Kleti se rozkládá 19 metrů vysoká rozhledna se stálou výstavní expozicí o Kleti, observatoř, přírodní rezervace, cyklostezky i běžkařské stezky a dominantní televizní vysílač.

Rybník Bezdrev

Rybník Bezdrev sice není, co se týče rozlohy, největší v ČR (je druhý po Rožmberku), ale v produkci ryb se první příčkou pyšnit může. Bezdrev byl vybudován v letech 1490–1492 na příkaz Viléma z Pernštejna a je rejdištěm kaprů, štik, amurů, línů či sumců. Může se pochlubit hrází dlouhou 400 m a vysokou 7,8 m, vodní plocha má rozlohu 520 ha. Leckde rybník dosahuje hloubky 7 m. Obvod činí 18,5 km.

Tvrz Radomilice

Někdejší tvrz (nyní spíše dvůr) patřila v 15. století Dobešovi Malovcovi z Libějovic. Později byl vlastníkem Adam z Drahonic, jenž sídlo odkázal Zdeňkovi Lvovi z Rožmitálu, nejvyššímu purkrabímu. Postupem času patřily Radomilice ješte Ctiboru Dvíčickému, Mikuláši Kořenskému z Terešova, Václavu Kořenskému, Janu Adolfu ze Schwarzenberga a knížatům z Libějovic. Nyní je hospodářské stavení v rukou soukromého zemědělce.

Jaderná elektrárna Temelín

O výstavbě jaderné elektrárny bylo rozhodnuto již v roce 1980, přičemž projektantem 1. a 2. bloku se stal Energoprojekt Praha. V roce 1982 byl uzavřen kontrakt na dodávku sovětského technického projektu – zahrnoval reaktorovnu, budovu aktivních a pomocných provozů a budovy dieselgenerátorových stanic. Plány na samotnou elektrárnu byly vyhotoveny o tři roky později, stavební povolení bylo vydáno v listopadu 1986. Vlastní stavba byla zahájena o rok později. Již před rokem 1990 byl původní sovětský projekt vylepšován našimi odborníky. Generálním dodavatelem byla Škoda Praha. Kvůli novým politickým a ekonomickým podmínkám po roce 1989 byla dostavba neustále oddalována. Palivo bylo nakonec do prvního reaktoru zavezeno až v roce 2000. První elektřinu vyrobil Temelín těsně před Vánoci téhož roku. Elektrárna pracuje na výkonu 2x 1082 MWe a energii vyrábí ve dvou výrobních blocích s tlakovodními reaktory VVER 1000 typu V 320. Odběr technologické vody je zajištěn z vodního díla Hněvkovice na Vltavě. Na jaře 2003 se elektrárna s instalovaným elektrickým výkonem 2000 MW stala největším energetickým zdrojem naší země.

Pivovar Protivín

Rok založení protivínského pivovaru je pro nedostatek písemných zpráv zahalen tajemstvím. První zmínky se o něm zmiňují až v první polovině 16. století. Tehdy věnoval Jan z Pernštejna Ondřeji Ungnadovi ze Suneku a jeho manželce Bohunce „statek protivínský se vším příslušenstvím, i s krčmami od panství hlubockého k pivovaru protivínskému obrácenými“. Roku 1711 přešel pivovar do vlastnictví knížecího rodu Schwarzenbergů. Nejslavnější období přišlo na přelomu 19. a 20. století – např. roku 1902 zde byl výstav 147 745 hektolitrů piva. V roce 1948 však došlo ke znárodnění. Mezi roky 1950–1952 byl pivovar začleněn do národního podniku Jihočeské pivovary se sídlem v Českých Budějovicích. V červnu 2000 prodaly Jihočeské pivovary závod Protivín městu. V roce 2008 se vlastníkem staly Pivovary Lobkowicz.

Tvrz Klokočín u Maletic

Prvními doloženými majiteli tvrze Klokočín jsou bratři Hynek a Purkart z Klokočína. Dvůr byl nejprve vázán manskými povinnostmi k nedalekému zámku v Hluboké, v 15. století byly tyto povinnosti převedeny ke Zvíkovu. V 16. století patřil dvůr Litochlebům ze Strachotína a Protivínským z Pohnání. Ti jsou staviteli tvrze, která byla později, při prodeji Švamberkům, uváděna jako pustá. Na konci 16. století sídlo pořídil Jindřich Bezský z Ploskovic, který tvrz opravil a současně s dvorem prodal. Později statek a tvrz postupně patřily Wratislavovům z Mitrovic, Trauttmansdorffům a Schwarzenbergům. Nyní je objekt v soukromém vlastnictví a veřejnosti nepřístupný.

Kostel Narození Panny Marie, Písek

Římskokatolický kostel je trojlodní bazilika, která se rozkládá v historickém centru Písku. Stavba objektu započala ve 13. století, ovšem písemné zmínky o kostele jsou až ze 14. století. Kostel je dílem huti Přemysla Otakara II., která budovala sakrální stavby po celém Písecku. Postupem času byl kostel několikrát rekonstruován či restaurován. Není bez zajímavosti, že hodiny na věži mají z úsporných důvodů prohozené velikosti rafiček. Velká ukazuje hodiny a malá minuty. Věž, druhdy udávaná jako Písecká, je symbolem města.

Židovský hřbitov, Písek

Písecký židovský hřbitov se rozkládá na rozloze 4461 m2 a první nebožtíci sem byli uloženi v roce 1876. Pohřbívalo se tu však až do roku 1961. Na sklonku šedesátých let byly zbořeny i nedaleko stojící budovy a odvezena byla i část náhrobků. Dochovalo se 60 náhrobních kamenů a řada podstavců.

Kamenný most, Nerestce

Mohutný empírový most přes řeku Skalici nedaleko Nerestců se pyšní třemi oblouky a dříve i šesticí soch světců. V pilířích mostu jsou komory pro nálože určené k případnému zničení mostu, Vyhloubené v době napoleonských válek. Rekonstruovaná stavba stále slouží svému účelu, nicméně provoz je zcela minimální. Pár metrů od něj totiž stojí kapacitnější novic, taktéž nedávno rekonstruovaný.

Zámek Březnice

Březnický zámek, původně vystavěný ve 13. století jako tvrz pánů Buziců, je dochovanou perlou renesanční architektury. Vizáž objektu doznala změn při obývání rodinou Lokšanů, další majitelé, tedy Jeníškové z Újezda, Kolovratové a Pálffyové, prováděli již jen menší úpravy. Zámek je ve vlastnictví státu a je přístupný veřejnosti.

Kostel sv. Ignáce z Loyoly a sv. Františka Xaverského, Březnice

Barokní dominantou březnického náměstí je kostel sv. Ignáce z Loyoly a sv. Františka Xaverského. Vystavěl ho v letech 1642–1650 italský stavitel Carlo Lurago a jeho bratr Martin. Svatostánek je jednolodní stavbou s bočními kaplemi, přičemž se chlubí i bohatou štukovou výzdobou a dalšími uměleckými díly. Obraz Františka Xaverského například maloval Karel Škréta.

Rudné doly, Příbramsko

Těžba rud, resp. olova a stříbra na Příbramsku má bohatou historii. Poprvé je zde zmíněna již v roce 1311. První velký úpadek přichází až na konci 16. století, nicméně těžba se zhruba po sto letech opět plně obnovuje. Těžba byla ukončena v roce 1978, ovšem koncentrace olova v půdě zůstává. Samotnou kapitolou je i těžba uranu počatá v roce 1947. Těžba byla ukončena až v roce 1991. Ne neznámé jsou z doby totality útrapy politických vězňů, kteří zde byli nuceni pracovat v často nelidských podmínkách. Nechvalně se tak proslavil například někdejší tábor Vojna, nyní památník obětem komunistických perzekucí.

Svatá Hora, Příbram

Svatá Hora je významný barokní areál a poutní místo rozprostírající se na vrcholu nad Příbramí. Areál Svaté Hory tvoří obdélný komplex ambitů se čtyřmi kaplemi, uvnitř na vysoké kamenné terase stojí původně gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie, přestavěný a rozšířený v letech 1660–1673 za účasti architekta Carla Luraga. K severnímu křídlu ambitů přiléhá bývalá jezuitská Svatohorská rezidence a klášter (Kongregace Nejsvětějšího Vykupitele). V letech 2015 a 2016 si areál odbyl rozsáhlou rekonstrukci.

Technické informace: České Budějovice – Příbram

Vlak: R 1247

Vozidlo: motorový vůz řady 854

Max. rychlost vozidla: 120 km/h

Délka tratě: 110 km

Délka záznamu: 1:46:59

Datum zveřejnění: 5. 2020

Rozhovor se strojvedoucím: Jiří Jandík, Oblastní centrum provozu Západ, Regionální provozní pracoviště České Budějovice

Kdy jste se stal železničářem?

V roce 1996 jsem začal pracovat jako signalista v železniční stanici Praha Masarykovo nádraží.

Jak se vyvíjela Vaše profesní kariéra (depa, vozidla)?

Jako signalista jsem sloužil 10 let. Od roku 2006 jsem strojvedoucím. Začínal jsem v tehdejším Depu kolejových vozidel České Budějovice.

Které vozidlo jste vedl jako úplně první?

První samostatnou směnu jsem vykonal na lokomotivě řady 742.

Jaké vlaky jste dopravoval?

Od počátku jsem strojvedoucím vlaků osobní dopravy.

Které vozidlo či trať máte nejraději a proč?

Nejradši mám lokomotivu řady 749 a trať České Budějovice – Volary. Obé je bohužel dnes již minulostí.

 

Co byste označil za nejzajímavější zážitek ve své kariéře?

Vzpomínám na zážitek, kdy mi jedna milá paní cestující po příjezdu do stanice přišla poděkovat za pohodlnou jízdu.

Máte nějaké profesní nebo životní motto?

Ať se vozidlo ani nic jiného nerozbije.
 
Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?

Spíše zaměstnání.

Zvolil byste opětovně svou pracovní kariéru na železnici?

Pravděpodobně ano.

Jaký je váš osobní sen spojený se železnicí?

Aby České dráhy nepřicházely o provoz na dalších tratích.

Je někdo, komu chcete profesně poděkovat?

Některým kolegům z dob zácviku.