Natočeno ve spolupráci s ČD Cargo

Ústí nad Labem – Nymburk

Číslo tratě: 072, 231
<
>
Po najetí kurzorem nad grafický symbol se zobrazí podrobný popis.

Události na trati: Ústí nad Labem – Nymburk

00:00
Ústí nad Labem vjezdové nádraží

00:08
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a očekávejte rychlost 40 km/h

02:16
Vjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

03:05
Vlevo trať č. 130 Klášterec nad Ohří - Ústí nad Labem

03:20
Ústí nad Labem západ stavědlo 1

03:26
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

03:27
Koleje vlevo trať č. 130 Klášterec nad Ohří - Ústí nad Labem, dvě koleje uprostřed - spojka do Ústí nad Labem jih a dále na trať č. 090 (směr Praha)

03:57
Rychlostník 50 km/h

Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.

04:14
Předvěst radiovníku Připravte radiové zařízení GSM-R k registraci

Návěst Připravte rádiové zařízení GSM-R k registraci (žlutá obdélníková deska s černým orámováním, postavená na kratší straně, na ní písmena GSM-R, nad písmeny symbol telefonního sluchátka, pod písmeny jsou v elipse písmena, vyjadřující symbol státu, do jehož systému GSM-R se registrace provádí) přikazuje zahájit přípravu na registraci rádiového zařízení GSM-R tak, aby u návěsti Začátek rádiového systému GSM-R bylo toto zařízení v systému GSM-R registrováno.

05:09
Radiovník Začátek radiového systému GSM-R

Návěst Začátek rádiového systému GSM-R (bílá obdélníková deska s černým orámováním, postavená na kratší straně, na ní písmena GSM-R, nad písmeny symbol telefonního sluchátka, pod písmeny jsou v elipse písmena, vyjadřující symbol státu, do jehož systému GSM-R se registrace provádí) přikazuje provádět komunikaci rádiovým zařízením v národním systému GSM-R, stanoveném příslušným symbolem státu.

05:21
Vjezdové návěstidlo Očekávejte rychlost 60 km/h

05:47
Vlevo trať č. 073 Děčín - Ústí nad Labem

06:14
Ústí nad Labem-Střekov

06:36
Cestové návěstidlo Opakování návěsti očekávejte rychlost 60 km/h

06:59
Odjezdové návěstidlo Rychlost 60 km/h a volno

07:21
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 95 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

08:20
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

08:51
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 95 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

10:23
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

10:37
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

12:08
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

13:18
Sebuzín

15:05
Horní rychlostník 95 km/h; dolní rychlostník 85

15:32
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

15:55
Rychlostník 100 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

16:09
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

16:20
Libochovany

16:50
Horní rychlostník 90 km/h; dolní rychlostník 85 km/h

17:17
Rychlostník 85 km/h

20:17
Velké Žernoseky

20:43
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

21:08
Horní rychlostník 95 km/h; Dolní rychlostník 90 km/h

21:34
Horní rychlostník 100 km/h; Dolní rychlostník 95 km/h

207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).

23:25
Litoměřice město

23:38
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

24:16
Litoměřice dolní nádraží

24:23
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

24:31
Rychlostník 105 km/h

25:17
Rychlostník 120 km/h

25:49
80-30 031-6 v čele osobního vlaku 6458 (Štětí - Ústí nad Labem západ)

26:24
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h

27:02
Rychlostník 100 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

27:31
Křešice u Litoměřic

27:52
Rychlostník 120 km/h

29:38
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 80 km/h

198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.

29:51
Rychlostník 110 km/h

30:22
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

30:24
Polepy

35:06
Hoštka

35:25
Nex 43326 (Česká Třebová - Děčín státní hranice)

36:23
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

39:17
163 249-6 v čele R 786 (Kolín - Ústí nad Labem západ)

40:13
Štětí

41:11
Rychlostník 100 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

42:13
372 009 v čele Nex 45304 ČD Cargo (Nymburk vjezdové nádraž - Děčín státní hranice)

43:06
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

44:09
Liběchov

45:09
Rychlostník 120 km/h

47:09
Rychlostník 110 km/h

47:19
Rychlostník 120 km/h

47:48
Mělník-Mlazice

49:08
130 042-9 v čele průběžného nákladního vlaku č. 1. násled 63692 (Opatovice - Březno u Chomutova)

49:49
Mělník

50:15
Vlevo trať 076 - Mělník Mšeno

52:06
Malý Újezd

52:35
Oddílové návěstidlo automatického bloku Výstraha

54:08
Oddílové návěstidlo automatického bloku Výstraha

56:17
80-30 009-2 v čele osobního vlaku 6414 (Lysá nad Labem - Ústí nad Labem západ)

56:25
Oddílové návěstidlo automatického bloku Výstraha

58:25
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 90 km/h

59:01
Poslední oddílové návěstidlo automatického bloku Volno

59:38
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

59:42
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

60:03
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 50 km/h

Předvěstní štít je přenosné návěstidlo, které předvěstí rychlost pomalé jízdy od nejbližšího následujícího návěstidla s návěstí Začátek pomalé jízdy nebo s návěstí Začátek dočasné pomalé jízdy. Předvěstní štít se umísťuje před nejbližší následující návěstidlo s návěstí Začátek pomalé jízdy nebo Začátek dočasné pomalé jízdy, a to na vzdálenost nejméně: a) 400 m – pro tratě s rychlostí 60 km/h a nižší, b) 700 m – pro tratě s rychlostí vyšší než 60 km/h do rychlosti 100 km/h c) 1000 m – pro tratě s rychlostí vyšší než 100 km/h do rychlosti 120 km/h; pro tratě s rychlostí vyšší než 120 km/h do rychlosti 160 km/h, jen pokud je nařízeno snížení rychlosti maximálně o 50 km/h, d) 1550 m – pro tratě s rychlostí vyšší než 120 km/h do rychlosti 160 km/h, pokud je nařízeno snížení rychlosti o více než 50 km/h.

60:31
Rychlostník 65 Km/h

60:53
Vlevo trať č. 070 - Turnov - Praha

61:21
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

61:27
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

61:39
Všetaty

62:53
Rychlostník 80 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

63:48
Dole trať č. 070 - Turnov - Praha

64:21
Rychlostník 120 km/h

67:08
Ovčáry

68:11
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 50 km/h

68:42
Dřísy

69:10
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

69:15
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

69:30
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 50 km/h

70:01
130 036-7 v čele průběžného nákladního vlaku 63668 (Řečany nad Labem - Třebušice)

70:51
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

74:29
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

74:56
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 50 km/h

75:32
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h

76:01
Stará Boleslav

76:23
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

76:36
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

76:37
Rychlostník 100 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

77:26
Rychlostník 120 km/h

80:14
Otradovice

83:02
Lysá nad Labem-Dvorce

84:48
Vpravo trať č. 231 - Praha - Lysá nad Labem - Kolín

84:56
Lysá nad Labem

85:51
Rychlostník 120 km/h

88:02
Ostrá

88:54
Stratov

88:56
163 074-8 v čele rychlíku 924 (Trutnov - Praha hl.n.)

90:21
471 033-4 v čele osobního vlaku 5834 (Nymburk hl.n. - Praha Masarykovo nádraží)

91:31
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h

91:54
Kostomlaty nad Labem

92:17
Rychlostník 100 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

92:37
Rychlostník 120 km/h

94:07
Kamenné zboží

95:08
Oddílové návěstidlo automatického bloku Výstraha

95:35
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

96:02
122 025 v čele nákladního expresního vlaku 61702 (Olomouc přednádraží - Cheb)

96:23
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 40 km/h

96:47
Vjezdové návěstidlo Výstraha

761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.

96:59
Nahoře spojka mezi stanicí Nymburk-město (trať č. 060) a Veleliby (trať č. 071)

97:14
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

97:30
Rychlostník 70 km/h

97:31
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

97:41
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

98:05
Nymburk hl. n.

99:11
Cestové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

100:47
Nymburk předjízdné nádraží

101:20
Odjezdové návěstidlo Stůj

Informace o trati: Ústí nad Labem – Nymburk

Okolí tratě: Ústí nad Labem – Nymburk

Mariánský most Ústí nad Labem

Silniční most spojující centrum s městskou částí Střekov byl otevřen v roce 1998 a rozkročuje se v místě, kterému se říká Ústecká brána. O stavbě můžeme směle hovořit jako o druhé ústecké dominantně, jedničku si drží hrad Střekov. Autorem je architekt Roman Koucký. Na stavbu město vydalo přes 750 milionů Kč. Rok po zprovoznění most získal Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí – ECCS.

Masarykovo zdymadlo u Ústí nad Labem

Masarykovo zdymadlo nebo také zdymadlo Střekov leží pod stejnojmenným ústeckým hradem. Vodní dílo bylo vybudováno mezi lety 1924 a 1936. Cílem bylo především splavnit Labe v oblasti často nesjízdných peřejí.

Hrad Střekov

Ústecký hrad Střekov je jednou z nejlépe dochovaných hradních zřícenin v České republice a nechal jej před rokem 1319 vybudovat Jan Lucemburský k ochraně labské plavby. Téměř celé 14. století byl hrad v majetku rodu Vartemberků, v druhé polovině 16. století připadl Lobkowiczům. Za třicetileté války sloužil především Švédům. Od konce 17. století nebyl Střekov obydlen. Více se o něm hovořilo až v 19. století ve spojení s J. W. Goethem nebo Richardem Wagnerem, kterého prý objekt inspiroval ke složení opery Tannhäuser. V roce 1992 byl vrácen zpět Lobkowiczům.

Česká brána (Porta Bohemica)

Portou Bohemicou, nebo-li Bránou Čech, se nazývá kaňonovité údolí Labe, v kterém řeka vstupuje do Českého středohoří. Bránu tvoří vrch Varhošť a Labská vyhlídka. Stejný název nese i pár vlaků Českých drah kategorie EuroCity spojující Prahu s německým Kielem.

Lom Libochovany

Lom nedaleko Libochovan je stále aktivní jeho provoz zajišťuje a soukromá stavební společnost. Lom patří mezi nejrozsáhlejší v Českém středohoří a těží se zde čedič. Rozkládá se na jihozápadním a západním svahu Deblíku (459 m n.m.).

Vinařská oblast Žernoseky

Žernosecké vinice leží především na jižních, jihozápadních a jihovýchodních svazích Českého středohoří. Pěstují se zde hlavně odrůdy Müller-Thurgau, Mopr, Rulandské bílé, Rulandské šedé, Ryzlink rýnský, Modrý Portugal a Svatovavřinecké.

Bývalý železniční tunel Litoměřice

V Litoměřících jsou patrné pozůstatky Rakouské severozápadní dráhy. Pod historickým centrem totiž vedl tunel a jeho průčelí se je patrné i dnes. Zhruba tři sta metrů dlouhá železniční stavba byla otevřena v roce 1874 a fungovala až do konce padesátých let. Dnes místo slouží jako skladiště a garáže.

Kostel Nejsvětější Trojice Křešice – Zahořany

Raně barokní kostel byl postaven mezi lety 1653 a 1657 litoměřickým stavitelem italského B. Spinetem. Na počátku 19. stol. byly zjištěny trhliny v klenbě a v polovině 19. stol. byla stavba zajištěna železnými táhly. Problémy se statikou jsou evidovány doposud, proto je objekt trvale uzavřen.

Vodárenské Muzeum Vrutice

Čerpací stanice byla postavena počátkem 20. století na vodovodu, který zásoboval Litoměřice. Ve třicátých či čtyřicátých letech 20. století byl objekt rekonstruován a dostal nový, dřevěný, trámový strop. Za totality byl k domu přistaven sklad lehkých topných olejů a objekt jako takový sloužil coby dílna a sklady. Až s příchodem nového tisíciletí se vše obrátilo k lepšímu a stanice byla rekonstruována. Nyní je zde vytvořena expozice o historii vodárenství na Litoměřicku.

Papírny Štětí

Papírny ve Štěstí jsou největší fabrikou svého druhu u nás, byť v celém komplexu pracuje několik menších podnikatelských subjektů. Papírny jsou napojeny na železnici, říční přístav i dálnici D8. Labe navíc slouží jako zásobárna vody.

Elektrárna Mělník

Elektrárna sestává z komplexů tří elektráren označovaných římskými číslicemi a spaluje hnědé uhlí ze severočeských uhelných pánví. Pro chlazení je používána voda z Labe. Stavba prvního komplexu začala v roce 1956, provoz byl zahájen o čtyři roky později. Výkon činí 240 MW. „Dvojku“ dělníci dobudovali v roce 1971 a jsou v ní čtyři bloky dodávající výkon 4 x 110 MW. Poslední, třetí komplex, spatřil světlo světa o deset let později s instalovaným výkonem 0,5 GW. Jeho součástí je i 270 metrů vysoký komín (jedna z nejvyšších staveb v ČR). Kromě elektrické energie dodává elektrárna teplo do Neratovic, Mělníka, Počapel, Beřkovic a části Prahy.

Nádraží Všetaty

Romantické nádraží ve středočeských Všetatech bylo postaveno v roce 1873 na křižovatce dvou tratí – České severní a Severozápadní. Každá z nich měla nástupiště i obsluhu. Nádražní budova je vystavěna jakou dvouposchoďová, přičemž první a druhé patro patřilo bytům výpravčího a přednosty, v přízemí se nacházela odbavovací hala. Příjemný železniční kolorit dotvářela zahrádka, úhledný trávník a lavičky.

Nádraží Kostomlaty nad Labem

Nádraží v Kostomlatech nad Labem na Nymbursku by nebylo tak zajímavé, kdyby zde koncem druhé světové války nezastával funkci výpravčího spisovatel Bohumil Hrabal. Své zážitky z dráhy zpracoval do díla Ostře sledované vlaky.

ŽOS Nymburk

Nymburská firma ŽOS se zabývá výrobou, montáží, opravami a rekonstrukcemi technických dopravních zařízen a též výrobou, opravami a svařování kolejových vozidel. Opravárenský podnik nyní vlastní soukromý tuzemský výrobce lokomotiv a nákladních vozů.

Technické informace: Ústí nad Labem – Nymburk

Vlak: průběžný nákladní vlak 66381
Vozidlo: řada 123
Max. rychlost lokomotivy: 90 km/h
Délka tratě: 113 km
Délka záznamu: 1:41:36

Datum zveřejnění: 12. 2016

Rozhovor se strojvedoucím: Petr Hrdlička

IMG_3377

V jakém roce jste nastoupil k ČD/ČSD. 

V červnu 1986 jsem nastoupil jako pomocník strojvedoucího na mašinu, od počátku prosince 1989 jsem pak byl zařazen do funkce strojvedoucí.  

Jak se vyvíjela Vaše profesní kariéra?

Víceméně podle očekávatelného a tehdy běžného scénáře. Nejprve na posunu v depu pak staniční zálohy. Následně vozba manipulačních vlaků v kombinaci s osobní dopravou na motorových vozech. Pak už došlo na vozbu všech druhů vlaků.

Jaké bylo první vozidlo, které jste vedl?

Úplně přesně si nevzpomínám, ale asi to byla lokomotiva řady 742.

Které vozidlo a trať máte nejraději a proč?

Tady není jednoznačná odpověď. 843, 363, 363.5, 121, 830. To vše jsou řady, na kterých se mi jezdí či jezdilo dobře. Co se tratě týká, pak jednoznačně Chomutov – Vejprty v zimě. To byla vždy pohádka.
Jaký je váš nejzajímavější zážitek v kariéře?

Možná to bude znít divně, ale byla to nehoda, kterou jsem zavinil v roce 2011. Krátce potom mi totiž došla spousta věcí a začal jsem žít úplně jinak.

Máte nějaké profesní/životní motto?
Je příjemné být důležitý, ale důležité je být příjemný.

 Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?

Tuto práci dělám 30 let, takže zaměstnání či poslání se tak trochu prolíná.

Šel byste do této profese znovu?

Určitě ano. 

Jaký je Váš osobní sen spojený se železnicí?
Snad jen lepší zázemí a jistoty.

Je někdo, komu chcete vyslovit profesní poděkování?

Jindřichu Hlasovi, který mě učil jezdit a zasvětil mě do této profese.

Jak bude podle vás vypadat železniční doprava u nás za 50 let?Doufám, že budou jezdit nové stroje a profese strojvedoucí získá zpět alespoň částečně lesk, který v minulých dobách bohužel ztratila.