Události na trati: Ústí nad Labem – Nymburk
Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.
Návěst Připravte rádiové zařízení GSM-R k registraci (žlutá obdélníková deska s černým orámováním, postavená na kratší straně, na ní písmena GSM-R, nad písmeny symbol telefonního sluchátka, pod písmeny jsou v elipse písmena, vyjadřující symbol státu, do jehož systému GSM-R se registrace provádí) přikazuje zahájit přípravu na registraci rádiového zařízení GSM-R tak, aby u návěsti Začátek rádiového systému GSM-R bylo toto zařízení v systému GSM-R registrováno.
Návěst Začátek rádiového systému GSM-R (bílá obdélníková deska s černým orámováním, postavená na kratší straně, na ní písmena GSM-R, nad písmeny symbol telefonního sluchátka, pod písmeny jsou v elipse písmena, vyjadřující symbol státu, do jehož systému GSM-R se registrace provádí) přikazuje provádět komunikaci rádiovým zařízením v národním systému GSM-R, stanoveném příslušným symbolem státu.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
207. Rychlostník je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost od tohoto návěstidla. 1337. Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou platí návěstěná traťová rychlost horního rychlostníku N pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm. Oba rychlostníky N mohou být umístěny na společném návěstidle (nazdvojeném rychlostníku).
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
198. Předvěstník N je nepřenosné návěstidlo, které předvěstí traťovou rychlost pro soupravy, jejichž strojvedoucí se v daném místě neřídí návěstmi předvěstníku NS, předvěstníku R ani předvěstníku 3.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
Předvěstní štít je přenosné návěstidlo, které předvěstí rychlost pomalé jízdy od nejbližšího následujícího návěstidla s návěstí Začátek pomalé jízdy nebo s návěstí Začátek dočasné pomalé jízdy. Předvěstní štít se umísťuje před nejbližší následující návěstidlo s návěstí Začátek pomalé jízdy nebo Začátek dočasné pomalé jízdy, a to na vzdálenost nejméně: a) 400 m – pro tratě s rychlostí 60 km/h a nižší, b) 700 m – pro tratě s rychlostí vyšší než 60 km/h do rychlosti 100 km/h c) 1000 m – pro tratě s rychlostí vyšší než 100 km/h do rychlosti 120 km/h; pro tratě s rychlostí vyšší než 120 km/h do rychlosti 160 km/h, jen pokud je nařízeno snížení rychlosti maximálně o 50 km/h, d) 1550 m – pro tratě s rychlostí vyšší než 120 km/h do rychlosti 160 km/h, pokud je nařízeno snížení rychlosti o více než 50 km/h.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
761. Návěst Výstraha (žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost. Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky tohoto předpisu pro projetí vlaku.
1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.
1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.
1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.
Informace o trati: Ústí nad Labem – Nymburk
Z průmyslového Ústí kol řeky Labe do širých rovin Nymburska
Projeďte s námi trať ze severočeského Ústí nad Labem do středočeského Nymburka a pokochejte se pohledem na řadu technických, historických nebo přírodních zajímavostí.
Úsek: Ústí nad Labem – Lysá nad Labem (trať č. 072)
Železniční trať vznikla pod taktovkou Rakouské severozápadní dráhy již v roce 1874 coby část koridoru mezi Děčínem a Vídní. Společnost dráhu vlastnila až do začátku roku 1908, kdy byla zestátněna.
Velkých změn však doznala až koncem padesátých let, kdy se dočkala zdvoukolejnění a elektrifikace. Části úseku mezi ústeckými nádražími Západ a Střekov a u Litoměřic byly dokonce přeloženy. Po tomto kroku přestal svému účelu sloužit tunel pod litoměřickým centrem (viz sekce Okolí trati) a naopak světlo světa spatřila zastávka Litoměřice město.
Úsek: Lysá nad Labem – Nymburk (trať č. 231)
Stejně jako v předchozím případě stojí za vznikem železnice spojující Prahu s Nymburkem soukromá Rakouská severozápadní dráha. Železnice byla budována postupně mezi roky 1870 a 1873 s tím, že úsek z Lysé do metropole sloužil jako odbočka z magistrály mezi Vídní a Děčínem.
Dvoukolejná trať byla v sedmdesátých letech kompletně elektrifikovaná stejnosměrnou napájecí trakční soustavou o napětí 3 kV.
Okolí tratě: Ústí nad Labem – Nymburk
Silniční most spojující centrum s městskou částí Střekov byl otevřen v roce 1998 a rozkročuje se v místě, kterému se říká Ústecká brána. O stavbě můžeme směle hovořit jako o druhé ústecké dominantně, jedničku si drží hrad Střekov. Autorem je architekt Roman Koucký. Na stavbu město vydalo přes 750 milionů Kč. Rok po zprovoznění most získal Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí – ECCS.
Masarykovo zdymadlo nebo také zdymadlo Střekov leží pod stejnojmenným ústeckým hradem. Vodní dílo bylo vybudováno mezi lety 1924 a 1936. Cílem bylo především splavnit Labe v oblasti často nesjízdných peřejí.
Ústecký hrad Střekov je jednou z nejlépe dochovaných hradních zřícenin v České republice a nechal jej před rokem 1319 vybudovat Jan Lucemburský k ochraně labské plavby. Téměř celé 14. století byl hrad v majetku rodu Vartemberků, v druhé polovině 16. století připadl Lobkowiczům. Za třicetileté války sloužil především Švédům. Od konce 17. století nebyl Střekov obydlen. Více se o něm hovořilo až v 19. století ve spojení s J. W. Goethem nebo Richardem Wagnerem, kterého prý objekt inspiroval ke složení opery Tannhäuser. V roce 1992 byl vrácen zpět Lobkowiczům.
Portou Bohemicou, nebo-li Bránou Čech, se nazývá kaňonovité údolí Labe, v kterém řeka vstupuje do Českého středohoří. Bránu tvoří vrch Varhošť a Labská vyhlídka. Stejný název nese i pár vlaků Českých drah kategorie EuroCity spojující Prahu s německým Kielem.
Lom nedaleko Libochovan je stále aktivní jeho provoz zajišťuje a soukromá stavební společnost. Lom patří mezi nejrozsáhlejší v Českém středohoří a těží se zde čedič. Rozkládá se na jihozápadním a západním svahu Deblíku (459 m n.m.).
Žernosecké vinice leží především na jižních, jihozápadních a jihovýchodních svazích Českého středohoří. Pěstují se zde hlavně odrůdy Müller-Thurgau, Mopr, Rulandské bílé, Rulandské šedé, Ryzlink rýnský, Modrý Portugal a Svatovavřinecké.
V Litoměřících jsou patrné pozůstatky Rakouské severozápadní dráhy. Pod historickým centrem totiž vedl tunel a jeho průčelí se je patrné i dnes. Zhruba tři sta metrů dlouhá železniční stavba byla otevřena v roce 1874 a fungovala až do konce padesátých let. Dnes místo slouží jako skladiště a garáže.
Raně barokní kostel byl postaven mezi lety 1653 a 1657 litoměřickým stavitelem italského B. Spinetem. Na počátku 19. stol. byly zjištěny trhliny v klenbě a v polovině 19. stol. byla stavba zajištěna železnými táhly. Problémy se statikou jsou evidovány doposud, proto je objekt trvale uzavřen.
Čerpací stanice byla postavena počátkem 20. století na vodovodu, který zásoboval Litoměřice. Ve třicátých či čtyřicátých letech 20. století byl objekt rekonstruován a dostal nový, dřevěný, trámový strop. Za totality byl k domu přistaven sklad lehkých topných olejů a objekt jako takový sloužil coby dílna a sklady. Až s příchodem nového tisíciletí se vše obrátilo k lepšímu a stanice byla rekonstruována. Nyní je zde vytvořena expozice o historii vodárenství na Litoměřicku.
Papírny ve Štěstí jsou největší fabrikou svého druhu u nás, byť v celém komplexu pracuje několik menších podnikatelských subjektů. Papírny jsou napojeny na železnici, říční přístav i dálnici D8. Labe navíc slouží jako zásobárna vody.
Elektrárna sestává z komplexů tří elektráren označovaných římskými číslicemi a spaluje hnědé uhlí ze severočeských uhelných pánví. Pro chlazení je používána voda z Labe. Stavba prvního komplexu začala v roce 1956, provoz byl zahájen o čtyři roky později. Výkon činí 240 MW. „Dvojku“ dělníci dobudovali v roce 1971 a jsou v ní čtyři bloky dodávající výkon 4 x 110 MW. Poslední, třetí komplex, spatřil světlo světa o deset let později s instalovaným výkonem 0,5 GW. Jeho součástí je i 270 metrů vysoký komín (jedna z nejvyšších staveb v ČR). Kromě elektrické energie dodává elektrárna teplo do Neratovic, Mělníka, Počapel, Beřkovic a části Prahy.
Romantické nádraží ve středočeských Všetatech bylo postaveno v roce 1873 na křižovatce dvou tratí – České severní a Severozápadní. Každá z nich měla nástupiště i obsluhu. Nádražní budova je vystavěna jakou dvouposchoďová, přičemž první a druhé patro patřilo bytům výpravčího a přednosty, v přízemí se nacházela odbavovací hala. Příjemný železniční kolorit dotvářela zahrádka, úhledný trávník a lavičky.
Nádraží v Kostomlatech nad Labem na Nymbursku by nebylo tak zajímavé, kdyby zde koncem druhé světové války nezastával funkci výpravčího spisovatel Bohumil Hrabal. Své zážitky z dráhy zpracoval do díla Ostře sledované vlaky.
Nymburská firma ŽOS se zabývá výrobou, montáží, opravami a rekonstrukcemi technických dopravních zařízen a též výrobou, opravami a svařování kolejových vozidel. Opravárenský podnik nyní vlastní soukromý tuzemský výrobce lokomotiv a nákladních vozů.
Technické informace: Ústí nad Labem – Nymburk
Vlak: průběžný nákladní vlak 66381
Vozidlo: řada 123
Max. rychlost lokomotivy: 90 km/h
Délka tratě: 113 km
Délka záznamu: 1:41:36
Datum zveřejnění: 12. 2016
Rozhovor se strojvedoucím: Petr Hrdlička
V jakém roce jste nastoupil k ČD/ČSD.
V červnu 1986 jsem nastoupil jako pomocník strojvedoucího na mašinu, od počátku prosince 1989 jsem pak byl zařazen do funkce strojvedoucí.
Jak se vyvíjela Vaše profesní kariéra?
Víceméně podle očekávatelného a tehdy běžného scénáře. Nejprve na posunu v depu pak staniční zálohy. Následně vozba manipulačních vlaků v kombinaci s osobní dopravou na motorových vozech. Pak už došlo na vozbu všech druhů vlaků.
Jaké bylo první vozidlo, které jste vedl?
Úplně přesně si nevzpomínám, ale asi to byla lokomotiva řady 742.
Které vozidlo a trať máte nejraději a proč?
Tady není jednoznačná odpověď. 843, 363, 363.5, 121, 830. To vše jsou řady, na kterých se mi jezdí či jezdilo dobře. Co se tratě týká, pak jednoznačně Chomutov – Vejprty v zimě. To byla vždy pohádka.
Jaký je váš nejzajímavější zážitek v kariéře?
Možná to bude znít divně, ale byla to nehoda, kterou jsem zavinil v roce 2011. Krátce potom mi totiž došla spousta věcí a začal jsem žít úplně jinak.
Máte nějaké profesní/životní motto?
Je příjemné být důležitý, ale důležité je být příjemný.
Berete svou práci jako zaměstnání nebo poslání?
Tuto práci dělám 30 let, takže zaměstnání či poslání se tak trochu prolíná.
Šel byste do této profese znovu?
Určitě ano.
Jaký je Váš osobní sen spojený se železnicí?
Snad jen lepší zázemí a jistoty.
Je někdo, komu chcete vyslovit profesní poděkování?
Jindřichu Hlasovi, který mě učil jezdit a zasvětil mě do této profese.
Jak bude podle vás vypadat železniční doprava u nás za 50 let?Doufám, že budou jezdit nové stroje a profese strojvedoucí získá zpět alespoň částečně lesk, který v minulých dobách bohužel ztratila.