Františkovy Lázně – Plzeň

Číslo tratě: 148, 170
<
>
Po najetí kurzorem nad grafický symbol se zobrazí podrobný popis.

Události na trati: Františkovy Lázně – Plzeň

01:06
Samostatná opakovací předvěst k odjezdovému návěstidlu S3 Opakování návěsti očekávejte rychlost 40 km/h

01:18
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

01:30
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

01:34
Vlevo - trať 148 Františkovy Lázně - Luby u Chebu

01:40
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

02:15
Fr. Lázně-Aquaforum

04:44
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

04:45
Vzdálenostní upozorňovadlo IV Vlak se blíží k samostatné předvěsti

04:49
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

04:52
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

04:55
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

05:03
Vypněte proud

05:13
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 60 km/h

05:16
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

05:39
Vjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

06:02
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

06:06
Vlevo: trať 148 do Lubů Chebu a trať 140 do Karlovvých Varů

07:25
Cheb

11:14
Odjezdové návěstidlo Rychlost 60 km/h a volno

12:01
vpravo trať č. 179 - Cheb-Schirding (DB)

12:54
Rychlostník 130 km/h

14:13
Cheb-Všeboř

15:25
Rychlostník 140 km/h

15:28
Stebnice

16:18
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 120 km/h

16:44
Lipová u Chebu

16:48
Rychlostník 120 km/h

17:39
Rychlostník 140 km/h

18:41
Salajna

19:45
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 120 km/h

20:11
Dolní Žandov

20:18
Rychlostník 120 km/h

20:42
Rychlostník 135 km/h

21:06
Rychlostník 150 km/h

22:26
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 120 km/h

22:53
Rychlostník 125 km/h

23:08
Lázně Kynžvart

23:24
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

23:49
Vypněte proud

23:51
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

24:47
Rychlostník 135 km/h

25:19
Rychlostník 150 km/h

25:42
Valy u Mariánských Lázní

26:19
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 110 km/h

26:48
Rychlostník 110 km/h

26:55
Vlevo trať č. 149 - Mariánské Lázně - Bečov nad Teplou

26:58
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 50 km/h

27:11
Mariánské Lázně

31:26
Rychlostník 125 km/h

31:29
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

31:37
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

33:45
Rychlostník 130 km/h

34:38
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 110 km/h

35:09
Rychlostník 110 km/h

35:13
Chodová Planá

35:27
Rychlostník 110 km/h

36:08
Rychlostník 125 km/h

36:20
Rychlostník 130 km/h

36:35
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 120 km/h

37:07
Rychlostník 125 km/h

37:08
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h na zkrácenou vzdálenost

37:33
Rychlostník 100 km/h

37:54
Planá u Mariánských Lázní

40:14
Vypněte proud

40:21
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

40:40
Vpravo trať č. 184 - Planá u Mariánských Lázní - Tachov

41:07
Rychlostník 120 km/h

42:55
Brod nad Tichou

43:30
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 110 km/h

44:04
Rychlostník 110 km/h

45:22
Rychlostník 100 km/h

45:28
Pavlovice

45:45
Rychlostník 105 km/h

47:20
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 50 km/h

48:02
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

48:03
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.

48:10
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

49:54
Rychlostník 110 km/h

50:00
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

50:05
Ošelín

50:25
Vypněte proud

50:28
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

54:10
Svojšín

54:23
Vpravo trať č. 178 - Svojšín - Bor

55:35
Rychlostník 140 km/h

56:12
Milíkov

56:52
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 120 km/h

57:21
Rychlostník 125 km/h

57:42
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 110 km/h

58:15
Rychlostník 110 km/h

58:38
Stříbro

62:00
Rychlostník 120 km/h

62:57
Rychlostník 110 km/h

62:59
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

63:15
Rychlostník 120 km/h Pendolino 120 km/h

Rychlostník NS je nepřenosné návěstidlo, které návěstí traťovou rychlost pro soupravy s naklápěcími skříněmi. 1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

63:25
Vypněte proud

63:30
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

64:08
Vranov u Stříbra

64:38
Rychlostník 110 km/h

65:11
Rychlostník 120 km/h

65:29
Sulislav

66:09
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

66:12
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

66:15
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

66:17
Předvěstník Očekávejte rychlost 100 km/h

66:18
Hlavní návěstidlo je na opačné straně

66:19
Stanoviště oddílového návěstidla

66:19
Cestové návěstidlo Očekávejte rychlost 100 km/h

66:49
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

66:53
Předvěstník Očekávejte rychlost 100 km/h

66:54
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

66:57
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

66:59
Odjezdové návěstidlo: Rychlost 100 km/h a volno

67:00
Hlavní návěstidlo je na opačné straně

67:21
Vlevo trať č. 177 Pňovany - Bezdružice

67:30
Pňovany

68:15
Rychlostník 140 km/h

69:11
Pňovany zastávka

70:27
Plešnice

71:04
Rychlostník 150 km/h

72:09
Předvěstní štít Očekávejte pomalou jízdu 30 km/h

72:11
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 140 km/h

72:16
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

72:19
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

72:22
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

72:25
Vjezdové návěstidlo Očekávejte rychlost 40 km/h

72:51
Rychlostník 140 km/h

73:15
Začátek pomalé jízdy 

1380. Návěst Začátek pomalé jízdy (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílým okrajem a s černým písmenem „Z“) přikazuje strojvedoucímu od tohoto návěstidla nepřekročit rychlost pomalé jízdy.

73:28
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 110 km/h

73:48
Konec pomalé jízdy

1384. Návěst Konec pomalé jízdy (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska s černým písmenem „K“) upozorňuje strojvedoucího na místo, kde končí pomalá jízda nebo nepředvěstěná pomalá jízda.

74:18
Kozolupy

74:51
Rychlostník 115 km/h

74:52
Odjezdové návěstidlo Rychlost 50 km/h a volno

75:16
Rychlostník 130 km/h

76:11
Rychlostník 140 km/h

76:33
Vochov

77:35
Plzeň-Křimice

77:51
Rychlostník 150 km/h

78:15
Očekávejte konec platnosti rychlostníků NS

78:16
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 90 km/h

78:17
Plzeň-Zadní Skvrňany

78:49
Radiovník Přepněte kanálovou skupinu

1232. Návěst Přepněte kanálovou skupinu (bílá, na delší straně postavená deska, na ní černé číslo uvádějící kanálovou skupinu, nad číslem symbol telefonního sluchátka, nebo bílá deska postavená na kratší straně, přičemž číslo kanálové skupiny je sestaveno z černých číslic umístěných ve sloupci shora dolů pod symbolem telefonního sluchátka) přikazuje přepnout vlakový rádiový systém na stanovenou kanálovou skupinu. Je-li na rádiovníku černé velké písmeno „X“ před (nad) číslem kanálové skupiny, informuje o zkoušce spojení s dispečerem, bez písmene X s výpravčím. Černé písmeno „S“ na rádiovníku před (nad) číslem kanálové skupiny vyjadřuje simplexní provoz.

79:13
Rychlostník 90 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

79:14
Konec platnosti rychlostníků NS

79:25
Nahoře trať č. 180 Plzeň - Domažlice

79:37
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

79:39
Připravte se k vypnutí proudu

3404. Návěst Připravte se k vypnutí proudu (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř dva svislé bílé pruhy vedle sebe) předvěstí strojvedoucímu návěst Vypněte proud, Vypněte napájení průběžného vedení nebo Vypněte trakční odběr.

79:42
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

79:47
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

79:52
Vjezdové návěstidlo Výstraha

80:03
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

80:25
Vypněte proud

80:27
Zapněte proud

Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek): a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst; c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst; d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.

80:31
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 40 km/h

80:33
Plzeň-Jižní předměstí

84:25
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

84:51
Nahoře: trať č. 183 Plzeň - Klatovy

85:27
Rychlostník 40 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

86:20
Plzeň - hlavní nádraží

86:53
Cestové návěstidlo Stůj

Informace o trati: Františkovy Lázně – Plzeň

Okolí tratě: Františkovy Lázně – Plzeň

Františkovy Lázně – úzkokolejka na svážení rašeliny

fr lazně vleckaFrantiškovy Lázně proslavily především balneo provozy. Čerstvá rašelina byla do lázní svážena po úzkokolejce z nedalekých slatinných lesů. Dráha o rozchodu 600 mm je dlouhá zhruba 1 kilometr a je tvořena hlavní tratí a dvěma samostatnými větvemi. Budoucnost fungování není, podle pohledu na trať, zrovna růžová.

Cheb – kostel sv. Mikuláše a Alžběty

Chebská pamětihodnost je po Špalíčku druhým turistickým lákadlem. Farní kostel sv. Mikuláše a Markéty byl původně vystavěn jako trojlodní románská bazilika, nicméně několikrát byl přestavěn. Termín začátku stavby není znám, hovoří se o 20. letech 13. století. Na jaře 1945 bylo město bombardováno, přičemž své utrpěly i věže kostela. Po válce získaly jen nízké helmice, až v roce 2008 je nehradily 26 metrů vysoké jehlany.

Jesenická vodní nádrž

Se stavbou jesenické přehrady ležící na řece Odravě začali dělníci v roce 1957 a hotoví byli za čtyři roky. Je dlouhá dvanáct kilometrů a za oběť jí padly vesnice Podhrad, Dřenice, Jesenice, Všeboř, Okrouhlá a Mechová. Přes Jesenici byl postaven železniční most, ze kterého jsou vidět oblouky zatopeného mostu, jenž kdysi spojoval dvě části Všeboře. Cílem stavby byla ochrana před povodněmi, ale i kompenzační nadlepšování průtoků v Ohři.

Rybník Regent u Chodové Plané

Chovný rybník Regent nedaleko Chodové Plané se proslavil především windsurfingem. Třeba v roce 1951 zde byl založen jachetní oddíl Slovan. Plavce a surfaře v zimě nahrazují bruslaři, kteří si po zamrzlé vodní hladině dokáží hrably vytvářet stezky či kondiční okruhy. Vodní plocha se pyšní rozlohou čtyřiašedesáti hektarů, průměrná hloubka činí tři metry.

Nový židovský hřbitov u Chodové Plané

Nový židovský hřbitov v Chodové Plané byl založený v roce 1890 a rozkládá se jen několik stovek metrů od zdejšího zámku a starého židovského hřbitova. Celý areál čítá asi 120 náhrobků. Bylo jich daleko více, leč nacisté místo za druhé světové války zpustošili. Teprve po revoluci byl hřbitov zčásti obnoven díky americké nadaci Synagogue Memorial.

Poutní kostel sv. Anny u Plané

První písemná zmínka o kostele svaté Anny nedaleko Plané pochází z roku 1515. O bezmála sto let později, za vlády hraběte Jindřicha Šlika, se dočkal stavební úpravy. Do rekonstrukce se později pustili i Sinzendorfové a počátkem 20. století tu Nosticové vybudovali svou hrobku. Prakticky naproti leží nemocnice následné péče.

Kostel v Brodě nad Tichou

Brodský kostel svatého Jakuba je zdejším významným orientačním bodem. Kostelík leží na místě bývalého hradu, který zde stál mezi 14. a 15. stoletím a prakticky tak zastával funkci hradní kaple. Podle pověsti v něm dokonce přespal mistr Jan Hus.

Železniční vodárna u Josefovy Hutě

Podél optimalizované trati můžeme najít pozůstatky parního provozu. Pod náspem u řeky Mže, jen pár desítek metrů od pavlovické zastávky se, se na malém pozemku rozprostírá železniční vodárna. Její parní stroj poháněl čerpadlo, které vodu přivádělo do stanice, respektive parních lokomotiv. Dnes je objekt užíván k rekreačním účelům.

Přírodní park Pavlovická stráň

Ač se park jmenuje Pavlovická stráň, rozkládá se u Josefovy Hutě, směrem k Vysokému Sedlišti. Přírodní rezervace byla vyhlášena v roce 1988 a chrání zejména bohatý lesní porost a květenu. Místa v horní polovině rezervace pokrývají doubravy s chráněnou bělozářkou liliovitou, s tolitou lékařskou, kokoříkem lékařským, kostřavou sivou, zběhovcem lesním, pryšcem chvojkou nebo rozchodníkem skalním.

Zámek Svojšín

Zámek pochází z první poloviny 18. století a byl postaven hrabětem J. V. Příchovským. Poté ho odprodal chebskému rytíři Bigatto. Později připadl královskému komořímu Junckerovi, jenž si přivlastnil přídomek Bigatto. Jeho potomci sídlo spravovali až do roku 1935. Do konce války pak objekt vlastnil Klement Podevile. K zámku patří rozsáhlé zahrady, v současnosti jsou obcí postupně renovovány.

Město Stříbro

Stříbro je poprvé připomínáno jako hornická osada už koncem 12. století, město jako takové vzniklo až v roce 1240 za vlády Václava I. Historické jádro je vyhlášenou městskou památkovou zónou. Prostoru náměstí vévodí renesanční radnice se sgrafitovou výzdobou fasády. Za zmínku stojí i renesanční domovní portály a nově opravené náměstí.

Vodní nádrž Hracholusky

Přehrada Hracholusky se rozkládá na přelomu okresů Tachov a Plzeň sever a její plocha dosahuje velikosti 490 hektarů. Přehrada vznikla vybudováním sypané hráze v roce 1964 a zaplavením údolí řeky Mže. Dodnes zvou k návštěvě kempy rozličné kvality. Přes přehradu vedou dva mosty, jeden železniční na trati mezi Pňovany a Bezdružicemi a silniční na trase Pňovany – Čerňovice.

Škoda Plzeň

Historie Škodovky se začala psát s rokem 1859, v době, kdy hrabě Valdštejn ve městě založil pobočku slévárny a strojírny. O deset let později fabriku odkoupil inženýr Emil Škoda, po němž se se pojmenovala na Škodovy závody. Před koncem devatenáctého století se začala firma orientovat na zbrojní průmysl. Po vzniku Československa Škoda začala s výrobou lokomotiv, letadel nebo lodí a automobilů. Při druhoválečných spojeneckých náletech byly závody z velké části zničeny. Za komunistů se už státní podnik zaměřoval na těžké strojírenství. Dodnes jsou plzeňští strojaři proslavení svými gigantickými turbínami. Ty se ve zdejší firmě (nenese původní jméno) stále vyrábí.

Techmania Science center Plzeň

Plzeňská Techmania byla založena v roce 2005 Západočeskou univerzitou a společností Škoda Holding. Oficiální webová stránka tvrdí, že cílem Techmania Science Center je „podnítit nebo posílit zájem veřejnosti o vědu a techniku a inspirovat děti a mládež ke spojení jejich profesní kariéry s výzkumem a technickými obory. Techmania nabízí tematické expozice věnované vědě a technice anebo 3D Planetárium. Techmania se zatím stále rozrůstá.

Technické informace: Františkovy Lázně – Plzeň

Vlak: SC 515
Vozidlo: řada 680
Max. rychlost: 160 km/h
Délka tratě: 112,5 km
Délka záznamu: 1:27:07
Počet stanic/zastávek: 6

Rozhovor se strojvedoucím: