Praha hl. n. – Kladno (přes Kralupy nad Vltavou)

Číslo tratě: 090, 093
<
>
Po najetí kurzorem nad grafický symbol se zobrazí podrobný popis.

Události na trati: Praha hl. n. – Kladno (přes Kralupy nad Vltavou)

00:20
Praha hl.n.

01:55
Cestové návěstidlo Volno

03:09
Dvě krajní levé koleje: trať č. 010 (Praha – Kolín – Česká Třebová)

03:24
Horní rychlostník 100 km/h, dolní rychlostník 80 km/h

09:12
Odbočka Balabenka

09:42
Vpravo: trať č. 231 (Praha – Lysá nad Labem – Kolín) a 070 (Praha – Turnov)

10:38
Vjezdové návěstidlo Očekávejte rychlost 60 km/h

11:39
Cestové návěstidlo Opakování návěsti očekávejte rychlost 60 km/h

12:25
Vjezdové návěstidlo Rychlost 60 km/h a očekávejte rychlost 60 km/h

13:03
Praha - Holešovice

15:17
Opakovací předvěst Opakování návěsti očekávejte rychlost 60 km/h

15:58
Cestové návěstidlo: Rychlost 60 km/h a volno

16:26
Vlevo: spojka do stanice Praha Masarykovo nádraží

17:58
Výhybna Praha-Bubeneč

18:37
Podbaba

20:33
Praha - Sedlec

23:05
Roztoky u Prahy

25:58
Roztoky - Žalov

26:44
Úholičky

27:37
Řež

28:56
Libčice nad Vltavou-Letky

29:52
Libčice nad Vltavou

32:27
Stanoviště oddílového návěstidla Výstraha

34:27
Vjezdové návěstidlo Stůj

40:37
Vjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

44:11
Cestové návěstidlo Stůj

44:37
Cestové návěstidlo: Rychlost 40 km/h a opakování návěsti výstraha

46:09
Kralupy nad Vltavou

47:14
Cestové návěstidlo: Rychlost 40 km/h a opakování návěsti výstraha

52:32
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

52:55
Rychlostník 50 km/h

Návěst Traťová rychlost (bílý terč a na něm černé číslo; není-li návěstidlo z odrazek, je číslo s bílými odrazkami) přikazuje strojvedoucímu nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem při jízdě vlaku nebo posunového dílu, ve kterém je zařazeno hnací vozidlo skupiny přechodnosti 3. Stejným způsobem musí strojvedoucí postupovat, pokud je rychlostník 3 seskupen s jiným rychlostníkem. Ukončení rychlosti nařízené rychlostníkem 3 stanovuje rychlostník N, který není seskupen s rychlostníkem 3 nebo další rychlostník 3.

53:15
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

54:12
Vpravo: trať č. 111 (Kralupy nad Vltavou – Velvary)

55:44
Kralupy nad Vltavou-Minice

57:53
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

58:00
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

58:05
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

58:11
Předvěst vjezdového návěstidla: Očekávejte rychlost 40 km/h

59:08
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

59:14
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

59:19
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

59:24
Vjezdové návěstidlo: Rychlost 40 km/h a očekávejte rychlost 40 km/h

60:02
Otvovice

61:23
Odjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

63:07
Přejezdník Uzavřený přejezd

63:51
Zákolany

64:16
Předvěstník Očekávejte traťovou rychlost 40 km/h

65:02
Rychlostník 40 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

65:34
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

70:16
Výstražný kolík Pískejte

70:32
Dřetovice

73:50
Brandýsek

77:52
Výstražný kolík Pískejte

77:54
Kladno-Vrapice

78:08
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

78:16
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

78:19
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

78:24
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

78:29
Předvěst vjezdového návěstidla: Očekávejte rychlost 40 km/h

79:14
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

79:20
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

79:27
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

79:32
Vjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a volno

80:10
Kladno-Dubí

82:07
Kladno-Švermov

85:47
Rychlostník 55 Km/h

86:14
Rychlostník 40 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

86:37
Kladno-Ostrovec

86:54
Rychlostník 40 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

88:01
Rychlostník 60 km/h

1341. Návěst Traťová rychlost (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) přikazuje strojvedoucímu soupravy s naklápěcími skříněmi nepřekročit od tohoto návěstidla rychlost udanou číslem.

88:04
Kladno - město

89:38
Vzdálenostní upozorňovadlo III Vlak se blíží k samostatné předvěsti

89:45
Vzdálenostní upozorňovadlo II Vlak se blíží k samostatné předvěsti

89:51
Vzdálenostní upozorňovadlo I Vlak se blíží k samostatné předvěsti

89:57
Předvěst vjezdového návěstidla: Očekávejte rychlost 40 km/h

90:42
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

90:50
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

90:57
Vzdálenostní upozorňovadlo Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu

91:05
Vjezdové návěstidlo Rychlost 40 km/h a výstraha

91:05
Kolejiště s vloženým návěstidlem

4229. Návěst Kolejiště s vloženým návěstidlem (bílá obdélníková, na kratší straně umístěná deska, černě orámovaná a na ní značka \\\"vykřičník\\\") upozorňuje na vložené návěstidlo ve stanici.

92:17
Kladno

Informace o trati: Praha hl. n. – Kladno (přes Kralupy nad Vltavou)

Okolí tratě: Praha hl. n. – Kladno (přes Kralupy nad Vltavou)

Památník Vítkov, Praha

Památník na pražské hoře Vítkov byl slavnostně otevřen v roce 1938 coby Památník národního osvobození k poctě účastníků boje za vznik samostatného Československa. Již o rok později, po okupaci nacisty, začal sloužit jako skladiště vojenského proviantu. Po válce byl znovu upravován a například v padesátých letech se z něj stalo mauzoleum s ostatky Klementa Gottwalda. Nyní místo spravuje Národní muzeum, které zde zpřístupnilo podzemí s balzamovací technologií a další expozice (např. o deformaci památníku v 50. letech, zločinech komunismu apod.). Součástí areálu je i socha Jana Žižky, třetí největší jezdecká bronzová socha na světě. Dílo vychází ze skic sochaře Bohumila Kafky a bylo odhaleno v červenci 1950.

Centrální dispečerské pracoviště Praha

Hrob červených čepic (tedy klasických výpravčích) – i tak se přezdívá Centrálnímu dispečerskému pracovišti Praha (CDP) jehož budova se nachází uprostřed trianglu tratí 010, 011, 091 a 231. Projekt, jehož působnost se nadále rozšiřuje, vyústí v převedení řízení dopravy do dvou velkých síťových center. První z nich je v Přerově, odkud se organizuje provoz na nemalé části tratí Moravy a Slezska, druhé právě na tomto místě.

Staré nádraží Praha-Bubeneč

Na konci Stromovky stojí dnes už bývalé nádraží – Praha-Bubeneč. Po Masarykově nádraží jde o druhou nejstarší nádražní budovu v Praze (1850). Kromě budovy skýtá toto místo ještě jeden zrušený železniční artefakt – vlečku do bývalé papírny v Císařském mlýně. Ze stanice se stala dopravna a nástupiště byla v podobě nové zastávky Praha-Podbaba přesunuta na její severní konec kvůli lepší provázanosti s pražskou MHD.

Divadelní scéna Pyramida

Kousek za bývalým bubenským nádražím začíná největší centrální odpočinková zóna Pražanů. Nejdříve v podobě pražského výstaviště, kde se během jara koná legendární Matějská pouť. Některé atrakce jsou zde ale v provozu celoročně. Kromě kolotočů zaujme i secesní budova Průmyslového paláce či divadelní scéna Pyramida.

Klidová zóna Stromovka

Na prostor výstaviště navazuje klidová zóna parku Stromovka, jehož historie sahá až do roku 1268, kdy byl údajně coby obora založen Přemyslem Otakarem II. Zdejší spleť zpevněných cest je dnes doménou bruslařů, cyklistů i pěších.

Zřícenina Baba

Po výjezdu obloukem z nové zastávky je možné zahlédnout romantickou zříceninu Baba stojící na stejnojmenném ostrohu. Dodnes není jisté, zda jde o torzo kaple či viničního lisu. Z místa je však úchvatný výhled na méně známé panorama Prahy i místní stavby viditelné též z okna vlaku, například sebevědomou ukázku socialistického realismu v podobě hotelu International (zařazeného do seznamu kulturních památek). Na druhé straně za tratí a silnicí stojí na Císařském ostrově pražská ústřední čistírna odpadních vod. Na opačném vltavském břehu se zase nachází areál pražské zoo, o kousek severněji vykukují zpoza kopce na horizontu paneláky nejvýše položeného pražského sídliště Bohnice. Tato oblast navíc slouží jako nejčastější trasa pro navádění letadel na nedaleké Letiště Václava Havla Praha.

Bývalý pivovar, Stehelčeves

Po roce 1848, kdy bylo v Rakousku-Uhersku zrušeno poddanství, se vyrojila podnikatelská činnost. Kromě železáren a oceláren začaly na Kladensku vznikat i pivovary. Jeden takový je i mezi Stehelčevsí a Brandýskem. Dříve však byl sladovnou, teprve v roce 1901 byl Akciovou společností pro středočeské pivovary a sladovny vybudován vlastní pivovar. Pivo se z místních surovin a vody z nedalekého lomu vařilo až do roku 1930, stáčírna krušovického pivovaru tu vydržela ještě o deset let déle. Dnes v objektu sídlí soukromá společnost.

Důl Michael, Brandýsek

Starý uhelný důl Michael v Brandýsku fungoval mezi lety 1855 až 1865. Za krátkodobým fungováním prý stály primitivní poměry v dobývání, malý výkon horníků a tím i vyšší cena uhlí, jež nesnesla porovnání s velkodoly blíže Kladnu. Kromě toho bylo uhlí z Brandýsku velmi nekvalitní.

Poldi Kladno

Kladenské železárny Poldi Kladno založil Karl Wittgenstein v roce 1889. Podnik postupně rostl, zejména díky válečným zakázkám. V padesátých letech minulého století sem byla včleněna prakticky celá regionální výroba oceli. Po revoluci se „Poldovka“ rozpadla na několikero nástupnických firem. Dnes nefunguje, je v konkurzu, nicméně má povolenu reorganizaci. Areál využívá více firem.

Technické informace: Praha hl. n. – Kladno (přes Kralupy nad Vltavou)

Vlak: os 28800

Vozidlo: parní lokomotiva řady 556.0506

Max. rychlost vozidla: 80 km/h

Délka tratě: 52 km

Délka záznamu: 01:36:42

 

Rozhovor se strojvedoucím: Pavel Šimek (Oblastní centrum provozu (OCP) Střed, Regionální provozní pracoviště Praha hlavní nádraží)

 

V jakém roce a do jaké služebny jste nastoupil k ČD/ČSD.
Nastoupil jsem v roce 1984 do obvodu tehdejší Severozápadní dráhy, konkrétně do Lokomotivního depa Česká Lípa.

Jak se vyvíjela Vaše profesní kariéra?
Po 13 letech na severu Čech jsem přestoupil do Prahy. Vzhledem k tomu, že jsem byl  20 let zařazen letmo, měl jsem možnost vyzkoušet si všechna vozidla, která v tu dobu v depech byla.


Jaké bylo první vozidlo, které jste vedl?
V rámci jízdního zácviku jsem jezdil na Brejlovcích řady T 478.3, Pylšticích řady T 466.0, Sergejích řady T 679.1, Karkulkách řady T 444.0 a motorácích řady M 152.0


Jaké vlaky jste dopravoval?
Začínal jsem na na tzv. protáčení, potom následoval topírenský posun, zálohy, manipulační vlaky. Postupně jsem přešel i na osobní dopravu a myslím, že není kategorie vlaku, kterou bych nevezl.


Které vozidlo či trať máte nejraději a proč?
Papouška 477.043, protože to je srdeční záležitost. Rád vzpomínám na kopcovité tratě v Lužických horách.


Co byste označil za nejzajímavější zážitek ve své kariéře?
Potěšilo mne, když přišel k mašině penzista strojvedoucí a poděkoval mi za pěkné svezení. 


Jaký je Váš osobní sen spojený se železnicí?
Sny se neříkají nahlas…


Jak bude vypadat podle vašeho názoru železniční doprava V ČR za 50 let?
Pokud zvítězí zdraví rozum, bude železnice jako nejekologičtější doprava prosperovat. V opačném případě bude po vyčerpání dotací z EU chátrat.